اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجلس:

تشخیص رجل سیاسی بودن وظیفه نمایندگان مجلس نیست

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قرار نیست نمایندگان مجلس رجل سیاسی بودن را تشخیص دهند و خودشان در مظان اتهام قرار بگیرند بلکه از عالی‌ترین مقام‌های فعلی و سابق کشور در تأیید صلاحیت اولیه نامزدهای ریاست جمهوری اظهار نظر صورت می‌گیرد.

تشخیص رجل سیاسی بودن وظیفه نمایندگان مجلس نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی لاریجانی شامگاه یکشنبه در جلسه پرسش و پاسخ با حضور دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی اظهار داشت: مجلس به ابزارهای نظارتی همچون کمیسیون‌ها، دیوان محاسبات، سئوال و استیضاح پایبند است و ما نیز قبول داریم که وحدت و همدلی در جامعه و بین قوا باید حفظ شود اما روشنگری در قالب نامه و اظهارات واقعی هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی تصریح کرد: ‌نباید نگران چنین سایش‌ها و نامه‌نگاری‌ها بود چراکه این امر با هدف دور شدن از خصومت و دشمنی‌ها طبیعی به نظر می‌رسد.

توزیع اعتبارات باید بر اساس آمایش سرزمینی صورت بگیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ما نیز به نحوه توزیع اعتبارات اشکال و ایرادات را وارد می‌دانیم و این به دلیل نداشتن طرح آمایش سرزمینی کشور است که با کمک مجلس در حال طراحی و تدوین این طرح عظیم هستیم.

لاریجانی اضافه کرد: اگر این امر صورت بگیرد از این به بعد تمام مناطق کشور با توجه به مزیت‌ها از بودجه کلان سالانه بهره‌مند می‌شوند.

وی بیان کرد: بر همین اساس نیازسنجی‌های مناطق مختلف و قابلیت‌های توسعه استان‌ها لحاظ می‌شود و یک حرکت خوبی را در بخش جذب سرمایه‌گذاری‌ها و تولید نظاره‌گر خواهیم بود.

با تندروی‌ها مخالف هستم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، لاریجانی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در مورد فتنه 88 و برخورد رئیس مجلس با این حوادث یادآور شد: بعد از انتخابات سال 88 رفتار نابهنجاری در کشورمان رخ داد که این خود تبدیل به فتنه‌ای بزرگ شد اما در این جریان چگونگی و اسباب برخورد با فتنه‌گران درست و منطقی بود.

این مسئول گفت:‌ بنده خود با هرگونه بی‌قانونی و قانون‌شکنی مخالف هستم ولی یقین داشتم با حفظ آرامش بیشتر و سعه ‌صدر می‌توانستیم جلوی بسیاری از حوادث شکل گرفته بعد از فتنه را فرو بنشانیم و از شعله‌ور شدن برخی هیجانات و رفتارهای غیرقانونی و حتی فحاشی‌های نابه‌جا بکاهیم.

وی افزود: شایسته نیست برخی‌ها با اهداف از قبل تعیین شده، بخواهند با حیثیت و آبروی افراد و یا مسئولان و رؤسای قوا در این زمینه بازی کنند چراکه بیشترین ضربه را در طول تاریخ به این کشور تندروی‌ها وارد کرده است.

انتخاب جاسبی برای عضویت در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها عادی بود

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود و در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در مورد علل و عوامل انتخاب شدن جاسبی به عنوان عضو شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها تصریح کرد: ما از بسیاری از اعضای شورای انقلاب فرهنگی دعوت کردیم تا در این زمینه یک هیئتی را با هدف اسلامی کردن دانشگاه‌ها تشکیل بدهند و رهبری آن را عهده‌دار شوند که هیچ‌یک از اعضا در این زمینه اعلام آمادگی نکرد و به همین دلیل از بین افراد عضو، جاسبی با وجود برخی مخالفت‌ها این امر را پذیرفت و در این کار ورود پیدا کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: نباید در صلاحیت جاسبی که عضو شورای انقلاب فرهنگی است و این مجموعه در ذیل آن قرار دارد، شبهه‌ای وارد کنیم چراکه اسلامی شدن دانشگاه‌ها حرکتی در راستای اهداف شورای انقلاب فرهنگی است.

سن حضور در انتخابات ریاست جمهوری تا 95 سال می‌تواند تصویب شود

وی همچنین در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان جامعه اسلامی دانشگاه محقق اردبیلی در مورد اصلاح قانون انتخابات در کشور اضافه کرد: اصلاح قانون انتخابات هنوز به صورت کامل تصویب نشده و پیشنهاداتی برای تغییر و اصلاح آن مطرح می‌شود که از جمله تغییر سن و نحوه تشخیص مدیر و مدبر بودن، رجل سیاسی و همچنین داشتن برخی از معیارها و ملاک‌ها مدنظر است که در این باب نظرات و پیشنهادات مختلف ارائه شده است.

لاریجانی در ادامه بیان کرد: ‌یکی از اصلاحاتی که در قانون انتخابات کشور به ویژه ریاست جمهوری اعمال می‌شود لحاظ کردن مدرک حداقل فوق‌ لیسانس برای ثبت‌نام‌کنندگان است که با این شرایط دیگر افراد عادی به خود اجازه نمی‌دهند در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کنند.

رئیس مجلس یادآور شد:‌ در گذشته شاهد ثبت‌نام هزاران نفر در انتخابات ریاست جمهوری بودیم که گاه رد صلاحیت آنها هزینه‌هایی را برای نظام به همراه داشت که در اصلاح قانون هم شرط مدرک را لحاظ می‌کنیم و هم در حداکثر سن حضور نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری نگرش و تغییرات احتمالی داده خواهد شد.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها نظیر چین این میانگین سن 70 سال است چراکه رئیس جمهور با توجه به مقتضای کار و فعالیت باید پرجنب و جوش و از جنس تلاشگران واقعی باشد.

لاریجانی در مورد شبهات وارد شده در تشخیص رجل سیاسی بودن گفت: ‌باید 100 نفر از وزرا، وکلا، معاونان، استانداران و گروه‌های هم‌طراز با این پست‌ها فرد مورد نظر را از لحاظ رجل سیاسی بودن و همچنین مدیر و مدبر و دیگر صلاحیت‌ها تأیید کنند که در این باب به اشتباه این تأیید صلاحیت‌ها به نمایندگان مجلس ربط داده شده بود.

وی افزود: قرار نیست نمایندگان فعلی این تشخیص را انجام دهند و خودشان در مظان اتهام قرار بگیرند بلکه از عالی‌ترین رتبه‌ها و مقام‌های فعلی و سابق کشور در تأیید صلاحیت اولیه نامزدهای ریاست جمهوری اظهار نظر صورت می‌گیرد تا افراد لایق و توانمند بتوانند وارد عرصه شوند.

وزرا و وکلای ما زندگی ساده‌ای دارند

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در مورد زندگی تجملاتی برخی از وزرا و وکلا تصریح کرد:‌ بنده نیز معتقدم ساده‌زیستی بزرگان جامعه می‌تواند الگویی برای دیگران باشد و این را هم قبول دارم که قدرت گاه فساد و تباهی به وجود می‌آورد که ضرورت دارد مراقبت‌ها مستمر انجام شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: از نظر عقلی، اخلاقی و شرعی می‌توانم اذعان کنم که هیچ‌یک از وزرا و استانداران و وکلای فعلی دنبال ولخرجی نیستند و نمی‌خواهند از پول بیت‌المال حیف و میلی صورت بگیرد.

وی از دانشجویان خواست در صورت مشاهده چنین افرادی مشخصات آنها را اطلاع دهند تا تذکر لازم در این زمینه داده شود.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول