اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کتاب شهر خدا منتشر شد

پاسخ به اتهام مسیحیت درباره حمله به روم

خبرگزاری فارس: کتاب شهر خدا به همت انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی منتشر شد.

پاسخ به اتهام مسیحیت درباره حمله به روم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کتاب شهر خدا به دو بخش تقسیم شده؛ در نیمه اول کتاب بی‌ثمر بودن پرستش بت برای سعادت این جهان و جهان آینده اثبات شده و در بخش دوم آن گزارشی از گذشته، حال و آینده سلسله خداپرستان آمده است.

هدف نویسنده در نیمه اول این کتاب پاسخ دادن به این اتهام بوده که مسیحیت سبب حمله به روم شده و مؤلف اثبات می‌کند که بلای روم به سبب ظهور مسیحیت نبوده و بلاها و نابسامانی‌های بی‌شماری پیش از آن به سراغ آن شهر آمده است.

در آن زمان خدایان آن شهر را حفظ نکرده و در این زمان نیز آن را حفظ نکردند زیرا چنین کاری از دست آنها برنمی‌آمد؛ علاوه بر این آنها اهریمنانی تبهکار هستند که می‌خواهند انسان‌ها را گمراه کنند و علاقه‌ دارند مردم آنها را از طریق نمایش‌های زشت و موهن بپرستند.

تلاش نویسندگان برای ساختن الهیات محترم از انبوه افسانه‌ها که دین توده مردم را تشکیل می‌دهد حاصلی جز تناقض‌گویی و بیهودگی ندارد.

مؤلف در نیمه دوم کتاب که برای مسیحیان مهم‌تر است اثبات می‌کند که شهر خدا یعنی جامعه خداپرستان که پیوسته در تاریخ حضور داشته و سعادت اخروی مخصوص آنهاست و در این نیمه، بخشی از عبارات کتاب مقدس تفسیر و تأویل می‌شود و مؤلف برای اثبات هدف خود از هر چیزی شاهد می‌آورد.

این شهر آسمانی در حالی که زائری روی زمین است شهروندان خود را از همه ملت‌ها فرا می‌خواند و از همه زبان‌ها جامعه زائرانی گرد می‌آورد که به اختلاف قوانین، روش‌ها و نهادهای تأمین‌ کننده آرامش زمینی کاری ندارند، بلکه آنها را حفظ کرده و از آنها پیروی می‌کنند زیرا این امور هر قدر هم میان ملت‌های مختلف با یکدیگر اختلاف داشته باشد همه آنها هدف واحد و یکسانی دارند.

آگوستین که یکی از بزرگترین اندیشمندان مسیحیت است علاوه بر تدریس و خدمات روحانی بیش از 100 کتاب و رساله ارزشمند درباره الهیات به زبان لاتین نوشته که عمده آنها تا زمان کنونی باقی است.

زندگی‌نامه خودنوشت وی با نام اعترافات که به صورت مناجات تألیف شده پیوسته یکی از خواندنی‌ترین کتاب‌های جهان است.

در بخشی از مقدمه مؤلف اشاره کرده کتاب شهر خدا یکی از مهم‌ترین نوشته‌های کلاسیک در باب الهیات مسیحی است و این اثر که 16 قرن پیش پدید آمده بر تفکر دینی، فلسفی، تاریخی، اجتماعی و سیاسی مغرب زمین تأثیر ژرف و گسترده دارد.

مقصود از شهر خدا آرمان‌شهر فیلسوفان نیست بلکه مقصود، شهری آسمانی، الهی و نامرئی است که مؤمنان در این شهر زمینی، بشری و مرئی تشکیل دادند.

کتاب شهر خدا به زبان لاتین تألیف شده و متن لاتینی این کتاب زیبا و ادیبانه نگارش شده و متخصصان الهیات مسیحی و تاریخ ادبیات روم و یونانیان ترجمه‌های متعددی از آن را به زبان‌های اروپایی تهیه کرده‌اند.

کتاب شهر خدا در 22 جلد تدوین شده که مجلدات یک تا پنج درباره عدم لزوم پرستش خدایان برای منافع دنیوی، مجلدات شش تا 10 درباره لزوم پرستش خدایان برای منافع اخروی، مجلدات 11 تا 14 درباره خاستگاه شهر خدا، مجلدات 15 تا 18 درباره پیشرفت شهر خدا و مجلدات 19 تا 22 درباره فرجام شهر خداست.

کتاب شهر خدا توسط آگوستین قدیس تألیف و با هزار نسخه و قیمت هر جلد 28 هزار تومان با ترجمه حسین توفیقی توسط انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده است.

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول