اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مجمع ذخایر اسلامی:

کهن‌ترین ترجمه تقویم الابدان منتشر شد

خبرگزاری فارس: رئیس مجمع ذخایر اسلامی از انتشار ترجمه کتاب تقویم الابدان فی تدبیر الانسان خبر داد.

کهن‌ترین ترجمه تقویم الابدان منتشر شد

صادق اشکوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به ترجمه کتاب تقویم الابدان فی تدبیر الانسان اظهار کرد: این کتاب در زمینه پزشکی و داروسازی بوده و توسط ابوعلی یحیی بن عیسی معروف به ابن جزله تألیف شده است.

وی خاطرنشان کرد: کتاب تقویم الابدان فی تدبیر الانسان از کتاب‌های مهم طبی است که نسخه این کتاب توسط مجمع ذخایر اسلامی به صورت عکسی از روی نسخه کتابخانه مجلس چاپ شده است.

رئیس مجمع ذخایر اسلامی از ترجمه کتاب تقویم الابدان فی تدبیر الانسان خبر داد و افزود: سپهسالار علی بن عبدالله در سال 647 هجری قمری مطابق با 1249 میلادی قدیمی‌ترین ترجمه این کتاب را انجام داده است.

وی یادآور شد: نسخه نفیس این اثر در کتابخانه مجلس نگهداری می‌شود و اکنون با مقدمه یوسف بیگ باباپور به همت مجمع ذخایر اسلامی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران به چاپ رسیده است.

تقویم الابدان فی تدبیر الانسان یا منهاج البیان فی تقویم الابدان شامل مقدمه، فهرست و مشروح مطالب و فصل‌هایی مشتمل بر دستورهایی برای درمان مناسب بیمار است.

در فصول مختلف این کتاب درجه بیماری از نظر عادی یا خطرناک بودن، علت بیماری و علامت آن، گواراترین درمان با غذاها، داروهای آسان‌یاب و درمان عمومی(التدبیرالعام) شامل درمان با دارو یا غذا و... ذکر شده است.

تقویم الابدان به سبب اختصار و محتوای آن بر مطالب گوناگون پزشکی از قدیم مورد توجه بوده و نسخه‌های متعددی از آن در کتابخانه‌های دنیا وجود دارد.

این کتاب به دلیل اهمیت بارها ترجمه و تلخیص شده و سپهسالار علی فرزند عبداللّه و محمداشرف فرزند شمس الدین محمد طبیب به دستور شاه سلیمان صفوی این کتاب را به فارسی ترجمه کرده‌اند.

نسخه‌های متعددی از این ترجمه‌ها در کتابخانه‌های ایران، هند، ترکیه، آلمان و انگلستان موجود است.

انتهای پیام/و20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول