اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد:

800 هزار نفر در مشهد روی خط بحران سکونت دارند

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد نسبت به سکونت 800هزار نفر در حاشیه شهر و بافت‌های فرسوده مشهد هشدار داد.

800 هزار نفر در مشهد روی خط بحران سکونت دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد، جواد داوودآبادی به سکونت 800هزار نفر در حاشیه شهر و بافت‌های فرسوده مشهد هشدار داد و اظهار کرد: این جمعیت که در حاشیه شهر ساکن هستند، به ‌دلیل اینکه ساختمان‌های آنها قولنامه‌ای و یا فاقد پایان‌کار است، به لحاظ ایمنی از درصد ضعیف‌تری برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه مقاوم‌سازی ساخت و سازها باید در تمام ساختمان‌های شهر مشهد دیده شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر روند ساخت‌وسازها از روند مطلوبی برخوردار است، به‌گونه‌ای که درهنگام احداث بنا، فرد ابتدا باید پروانه ساختمانی دریافت کرده و پس از احداث نیز باید پروانه پایانکار  دریافت کند، که همه این مراحل زیر نظر مهندسین ناظر سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود که این مهندسان نیز براساس ضوابط 20 گانه تعیین شده از سوی سازمان بر عملکرد ساختمان‌ها نظارت می‌کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر موارد عدم استحکام ساختمان مربوط به ساختمان‌هایی است که زمان ساخت آنها، در دوره‌های گذشته بوده و یا ساختمان‌های قولنامه‌ای هستند، عنوان کرد: استحکام بنا امروز نقش مهمی در کاهش اثرات نامطلوب ناشی از بحران دارد.

این مقام مسئول همچنین سه مبحث مهم سلامت، ایمنی و رعایت قوانینی مربوط به محیط زیست را از جمله مواردی دانست که باید در ساخت و سازها رعایت شود.

وی با بیان اینکه نوع ملاحظات دیده شده در مجتمع‌های مسکونی، تجاری و یا ساختمان‌های اداری با هم متفاوت است، خاطرنشان کرد: باید نوع سیستم ایمنی و حفاظتی با توجه به ‌نوع کاربری دیده شده در ساخت‌و سازها رعایت شود.

وی شهر مشهد را با توجه به موقعیت ویژه آن به ‌لحاظ وجود بارگاه حضرت رضا(ع) دارای ویژگی‌های متفاوت خواند و تصریح کرد: معماران باید برنامه‌ریزی‌ها را به‌گونه‌ای انجام دهند که ایده‌های جدید و نوینی در عرصه ساخت‌و‌ساز براساس دکترین شهرسازی مشهد اتفاق بیفتد.

وی یکی از ضروریات امروز پایتخت معنوی ایران را وجود برنامه منسجم و دکترین شهرسازی اعلام کرد و افزود: اصول دکترین شهرسازی مشهد بر اساس محوریت موضوع زیارت بوده که در این طرح، همه موارد درارتباط با ایمنی و سلامت خانواده نیز رعایت شده است.

داوودآبادی یکی از دستاوردهای جوامع بشری را توسعه شهری براساس برنامه‌های جامع و چندساله دانست و گفت: متاسفانه یکی از مشکلات امروز کشور ما، عدم ارائه برنامه‌ها و چشم‌اندازهای توسعه شهری است که در برخی مواقع به ‌صورت کلی و غیر‌کارشناسی انجام می‌شود.

انتهای پیام/ح30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول