اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت اسناد و املاک کردستان خبر داد

آغاز اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی در کردستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل ثبت اسناد و املاک کردستان گفت: اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی در این استان آغاز شده است.

آغاز اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، امیر جوان‌کیا ظهر امروز در نشست با خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان در سنندج اظهار کرد: افزایش میزان ثبت املاک در هر ناحیه و کشوری منجر به برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت اثربخش در عرصه زمین می‌شود.

وی تصریح کرد: در مناطقی که دارای شناسنامه املاک فراگیرتری هستند تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری در آنجا دقیق‌تر صورت می‌گیرد و در نتیجه اقدامات در این حوزه‌های با کمترین خطا انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک کردستان به تصویب قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی در مجلس شواری اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: این قانون با لحاظ تغییراتی جانشین مواد اصلاحی 147 و 148 قانون ثبت شده و اجرای آن نیز بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک گذاشته شده است.

جوان‌کیا نبود محدودیت و بازه زمانی خاص را از تفاوت‌های قانون جدید نسبت به مواد اصلاحی 147 و 148 ذکر کرد و افزود: جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی و تبعات ناشی از اجرای سنتی قانون از دیگر تفاوت‌های قانون جدید با مواد اصلاحی است.

وی اعلام کرد: فرآیند صدور سند مالکیت در قانون جدید از زمان ثبت‌نام تا صدور و تسلیم سند به صورت سیستمی و کاملاً مکانیزه انجام می‌‌شود.

وی به مراحل اجرای این قانون اشاره کرد و گفت: نخستین مرحله مربوط به ثبت‌نام است که از طریق مراجعه به سامانه پذیرش الکترونیکی تقاضاها به نشانی http://www.sabtemelk.ir  صورت می‌گیرد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک کردستان ادامه داد: در مرحله دوم اسناد و مدارک ارسالی متقاضیان مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس هیئت‌هایی مشخص و تعیین شده بعد از تطابق با مقررات رای مورد نظر را اعلام می‌کنند.

جوان‌کیا بیان کرد: بعد از اجرای رای توسط ادارت ثبت سند مالکیت کاداستری صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نظام صنفی نقشه‌برداری متشکل از شرکت مهندسین مشاور نقشه‌برداری، کارشناس نقشه‌برداری مورد تایید سازمان نظام مهندسی، کارشناس رسمی دادگستری و کاردان نقشه‌برداری مورد تایید سازمان نظام کاردانی در سنندج برای تهیه مختصات اراضی تشکیل شده و مردم می‌توانند به این نظام مراجعه کنند.

به گفته وی متقاضیان دارای اراضی کشاورزی، باغات و ساختمان‌هایی که دارای سابقه ثبت به نام اشخاص است و  همه یا قسمتی از آن را به صورت عادی خریداری کرده و موفق به اخذ سند مالکیت نشده واجد شرایط درخواست صدور سند مالکیت هستند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک کردستان به دیگر واجدین شرایط درخواست صدور سند مالکیت اشاره کرد و افزود: املاکی که دارای سابقه ثبت و متقاضی مالک رسمی مشاعی است و تصرفات وی در محل مجزا شده و به دلیل عدم دسترسی به سایر مالکین مشاعی و یا فوت مالک یا ورثه موفق به اخذ سند مالکیت شش دانگ نشده می‌توانند برای ثبت‌نام به نشانی ذکر شده مراجعه کنند.

جوان‌کیا از دیگر املاکی که متقاضی می‌تواند به استناد قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی تقاضای صدور سند مالکیت کند را شامل املاکی که عرصه آن وقف است و متقاضی عرصه را با حق احداث اعیانی اجاره کرده و موفق به اخذ سند مالکیت اعیانی نشده است، ذکر کرد.

وی به اراضی و املاکی که مشمول قانون مذکور نمی‌شوند اشاره و عنوان کرد: اراضی ملی، موات و اراضی و املاک متعلق به دولت و موسسات دولتی، اراضی و املاک فاقد سابقه ثبت، املاک فاقد بنا اعم از محصور و غیر محصور مشمول این قانون نمی‌شوند.

وی ادامه داد: اراضی و املاکی که مالک رسمی آن در قید حیات است و امکان دسترسی به وی جهت تنظیم سند رسمی وجود دارد نیز مشمول این قانون جدید نمی‌شوند.

مدیرکل ثبت اسناد واملاک کردستان تصریح کرد: اراضی و املاکی که مالک رسمی آن فوت کرده و متقاضی برای انتقال رسمی ملک، به ورثه دسترسی داشته و امکان انتقال رسمی آن از طریق دفتر اسناد رسمی وجود دارد نیز مشمول این قانون نمی‌شوند.

جوان‌کیا با بیان اینکه در صورت اشتباه وارد کردن اطلاعات در سامانه الکترونیکی امکان ویرایش وجود ندارد، از متقاضیان خواست در زمان ثبت‌نام دقت کافی را داشته باشند.

وی عنوان کرد: اگر متقاضی نیز اطلاعات را اشتباه وارد کرده باشد باید دوباره اقدام به ثبت‌نام کند که این امر مستلزم پرداخت مجدد هزینه 500 هزار ریالی ثبت‌نام است.

انتهای پیام/آ10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول