اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفیر ایران در گفت‌وگو با فارس خبر داد

ریاست گروه عدم تعهد در یونسکو به ایران واگذار شد

خبرگزاری فارس: سفیر ایران در یونسکو گفت: طی نشست کشورهای عضو، ریاست گروه کشورهای عدم تعهد در یونسکو به نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران منتقل شد.

ریاست گروه عدم تعهد در یونسکو به ایران واگذار شد

محمد رضا مجیدی دقایقی پیش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: روز سه‌شنبه دوم آذرماه نشست عمومی جنبش عدم تعهد در یونسکو با حضور سفرا و نمایندگان کشورهای عضو تشکیل شد و ریاست این گروه در سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد از سوی محمد سامح عمرو، سفیر و نماینده دائم جمهوری مصر به اینجانب به عنوان سفیر و نماینده دائم ایران در این سازمان واگذار شد.

سفیر کشورمان با اشاره به مباحث نشست تاکید کرد: در این نشست با یادآوری فعالیت‌های گروه کشور‌های عدم تعهد در دوره ریاست مصر در یونسکو، از نمایندگی این کشور قدردانی شد و عضویت ونزوئلا به عنوان رئیس آینده جنبش و عضو تروئیکای گروه عدم تعهد قطعی شد.

مجیدی در خصوص فعالیت‌های گروه کشورهای غیرمتهد در یونسکو طی دوره ریاست کشورمان اظهار امیدواری کرد که با همراهی و همفکری همه کشورهای عضو بتوان در راستای تحقق اهداف عالیه جنبش و در چارچوب منافع کشورهای عضو و سازوکارهای یونسکو اقدامات شایسته‌ای را به عمل آورد.

محمد رضا مجیدی همچنین با اشاره به بیانیه اجلاس سران عدم تعهد در تهران گفت: همانگونه که در این بیانیه آمده است با الهام از بینش، اصول و اهداف جنبش عدم تعهد که مبنای به جهانی توام با صلح، برابری، همکاری و رفاه برای ملت‌ها است و با تکیه بر دستاوردهای گذشته جنبش می‌توانیم در یونسکو به عنوان خانه فرهنگ و دانش جهانی با مدد جستن از تجدید عهد با اصول و اهداف جنبش عدم تعهد بر اساس اصولی چون همزیستی مسالمت‌آمیز، همکاری منصفانه بین ملت‌ها و حق برابری کشورها و در چارچوب صلاحیت‌های یونسکو، ابتکارات نوینی را برای ساختن جهانی بهتر به کار گیریم.

سفیر کشورمان در ادامه با تاکید بر اصول جنبش عدم تعهد شامل حاکمیت ملی کشورها، برابری دولت‌ها، تمامیت ارضی کشورها و عدم دخالت در امور آنها،  چارچوب یونسکو را برای اتخاذ تدابیر لازم برای حفظ صلح، تشویق و ترغیب همگان به حل و فصل اختلافات بین‌المللی به طرق صلح‌آمیز و عادلانه قابل بهره‌برداری دانست.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو افزود: جهان امروز بیش از هر زمان به صلح، برابری و همکاری سازنده نیازمند است و همانگونه که در اساسنامه یونسکو آمده است صلح باید ابتدا در اندیشه افراد پدید آید تا جلوه ملموس بیرونی بیابد.

مجیدی همچنین با اشاره به برخی دیگر از فرازهای بیانیه تهران که با ماموریت یونسکو همخوانی دارد گفت: همانگونه که به درستی در این بیانیه آمده است، باید با تلاش‌های معطوف به تحمیل تک فرهنگی یا تحمیل مدل‌های خاص سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، حقوقی یا فرهنگی مخالفت شود و گفت‌وگوی میان ادیان، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها که می‌تواند به تقویت صلح، امنیت، ثبات و توسعه، احترام به تنوع‌گرایی بر اساس عدالت، اخوت و برابری و کاهش تقابل کمک کند، ارتقاء یابد.

وی با اشاره به مبحث حقوق بشری در نهادهای مختلف بین‌المللی، فراز دیگری از بیانیه تهران را به عنوان راهبرد حرکت گروه یادآور شد و گفت: باید از سیاست‌زدگی در حوزه مباحث حقوق بشری پرهیز کرد و بر پایه احترام به تنوع فرهنگی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی کشورها و با مد نظر قرار دادن ویژگی‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، تاریخی و سیاسی هر کشور به موضوعات حقوق بشری پرداخت. 

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول