اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه:

سد آناهیتا سالیانه 30 میلیون مترمکعب آب را تنظیم خواهد کرد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: سد آناهیتا (کبوترلانه) سالیانه 30 میلیون مترمکعب آب را تنظیم خواهد کرد.

سد آناهیتا سالیانه 30 میلیون مترمکعب آب را تنظیم خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از کنگاور، شهرستان کنگاور به‌عنوان قطب کشاورزی استان کرمانشاه، از خاک مرغوب و البته کشاورزان چیره‌دستی که دارای عناوین کشوری هستند برخوردار است، اما چند سالی است که تابلو دشت ممنوعه بر پیشانی آب‌های شهرستان آویزان شده و این یعنی یک ضلع مهم از اضلاع مثلث کشاورزی در شهرستان کنگاور در حال فروپاشی است.

سد آناهیتا در شهرستان کنگاور یکی از سدهایی است که در استان کرمانشاه در حال ساخت است.

اکنون بر روی سراب کبوترلانه، سدی در حال احداث است که با توان تنظیم سالیانه سی میلیون مترمکعب آب، علاوه بر رونق بخشیدن به بخش کشاورزی، نیاز شهرستان به آب شرب و آب بخش صنعت را نیز تامین خواهد کرد.

محمد کهریزی در این‌باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کنگاور گفت: مؤلفه‌های اصلی این سد خاکی که ساخت آن از 2 سال پیش با هسته رسی شروع شده و از بستر رودخانه 56 متر ارتفاع خواهد داشت. بدنه اصلی، سیستم انحراف با یک تونل 243 متری و سیستم‌های هیدرومکانیکال هستند که سد را قادر خواهند ساخت سالیانه سی میلیون مترمکعب آب را تنظیم کند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه حجم بدنه سد شامل مصالح شنی، سنگی و خاکی به یک میلیون مترمکعب بالغ می‌شود، تصریح کرد: همزمان با احداث سد، تاسیسات پایین‌دستی و پایاب سد شامل ایجاد محل‌های مصرف در بخش کشاورزی، شرب و صنعت به‌منظور استفاده بهینه از توانایی سد ایجاد خواهد شد.

وی تامین نیاز 9 میلیون مترمکعب آب شرب و بخش صنعت شهرستان و نیز هشت میلیون مترمکعب آب مورد نیاز 2 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را از اهداف اولیه احداث این سد برشمرد و افزود: کنترل سیلاب و فراهم کردن امکانات تفریحی و سیاحتی از اهداف جانبی احداث سد آناهیتا (کبوترلانه) به‌شمار می‌رود.

کهریزی در رابطه با درخواست اهالی هشت روستا که احداث سد آناهیتا راه دسترسی آنها به مرکز شهر را قطع کرده است، تصریح کرد: کار خاک‌برداری، زیرسازی، بیس و ساب بیس جاده جایگزین انجام شده و آسفالت‌ریزی جاده مزبور به‌زودی توسط پیمانکاران شرکت آب منطقه‌ای آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت واقعی سد در حال حاضر قریب به سی درصد است، ابراز امیدواری کرد در پایان سال مالی 1392 شاهد آبگیری سد آناهیتا باشیم.

فرماندار کنگاور نیز در این‌باره با اشاره به پتانسیل بالای منطقه در کشاورزی گفت: کمبود آب یکی از مشکلات بزرگ پیش روی کشاورزان منطقه است که با بهره‌برداری از سد آناهیتا (کبوترلانه)، کشاورزان منطقه به آب مطمئن و قابل تنظیم دست خواهند یافت و می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب، افق روشن‌تری برای کشاورزی شهرستان تعریف کنند.

حشمت‌الله عزیزی افزود: در بخش صنعت هم پروژه‌های مهمی در شهرستان کنگاور در دست پیگیری است که با تامین آب مورد نیاز آنها توسط سد، ساخت و بهره‌برداری از این پروژه‌ها نیز به‌ترتیب شروع خواهد شد.

وی توسعه باغات را از استعدادهای قابل ذکر شهرستان کنگاور خواند و تاکید کرد: توسعه باغات و توسعه دیگر زیر بخش‌های کشاورزی از جمله نعمت‌هایی است که با شروع بهره‌برداری از سد آناهیتا، نصیب مردم شهرستان کنگاور خواهد شد. 

انتهای پیام/ی10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول