اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایر فارس خبر داد

خشکیدن منابع تامین آب در مناطق عشایری فارس

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور عشایر فارس گفت: به دلیل خشکسالی‌های متوالی در استان اغلب منابع تامین آب در مناطق عشایری فارس خشک شده است.

خشکیدن منابع تامین آب در مناطق عشایری فارس

حسن حبیبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: آب شرب مورد نیاز خانوارهای عشایری از طریق آبرسانی با تانکرهای سیار از سوی اداره امور عشایر و ذخیره در آب‌انبارهای ساخته شده، تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جامعه عشایری بی‌شک در زمره آسیب‌پذیرترین گروه‌های کشور بوده و در محروم‌ترین مناطق به سر می‌برند، افزود: با وجود خدمات ارائه شده از سوی دولت، فعالیت‌ها در این زمینه بر مبنای استراتژی و برنامه سنجیده ساماندهی و هدایت نشده‌ است.

حبیبی خاطرنشان کرد: حاصل برنامه‌ریزی‌های فعلی برای جوامع عشایری، چیزی جز عقب‌ماندگی این قشر و افزایش فاصله توسعه نیافتگی با جوامع پیرامونی شهری و روستایی نبوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: طرح تهیه و تدوین برنامه راهبردی ساماندهی عشایر استان در افق 1404 که آغاز آن با سالی که به فرموده مقام معظم رهبری مزین به جهاد اقتصادی بوده، صورت گرفته، حرکتی ضروری و سنجیده برای دستیبابی به استراتژی‌های رشد، تحول و طراحی برنامه‌های درازمدت به منظور توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه عشایری است.

مدیرکل امور عشایر فارس افزود: مهم‌ترین اهداف طرح و تدوین برنامه راهبردی ساماندهی عشایر و بهبود شرایط زندگی، محرومیت‌زدایی، بهره‌برداری مناسب و بهینه از منایع طبیعی و انسانی کشور در چارچوب برنامه‌های ملی است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای ساماندهی زندگی عشایر نیازمند تخصیص اعتبارات ملی، نقشه‌برداری، مستندسازی و تثبیت ایل‌راه‌ها و مراتع، تقویت و اصلاح ساختار سازمانی است، گفت: ایجاد دادگاه‌های سیار برای حل و فصل دعاوی ویژه عشایر، گسترش بیمه دام و محصول کشاورزی، ایجاد توسعه دامداری نیمه صنعتی، تغییر الگوی کشت با اجرای طرح‌های گلخانه‌ای و تامین و تقویت مجتمع‌های شبانه‌روزی راهنمایی، متوسطه و پیش‌دانشگاهی عشایری نیز باید در طرح ساماندهی به زندگی عشایر در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاسیس مراکز تربیت معلم، ایجاد پاسگاه‌های انتظامی و پایگاه‌های مقاومت بسیج عشایری و خرید تضمینی تولیدات دامی، کشاورزی و صنایع دستی عشایر از جمله راهکارهای ساماندهی به زندگی عشایر است، تصریح کرد: تقویت و اصلاح ساختار سازمانی امور عشایر، اجرای کامل طرح بیمه درمان خانوار عشایری برای کاهش هزینه‌های بهداشت و درمان، سازماندهی امر بهداشت و تدوین برنامه ویژه توسعه و ارتقای سطح بهداشت و درمان جامعه عشایری از جمله راهکارها و پیشنهادهای لازم برای تسهیل در ساماندهی به زندگی عشایر است.

انتهای پیام/ز20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول