اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان:

سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت بدون زیرساخت بی‌فایده است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران گفت: سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت بدون فراهم کردن زیرساخت‌های لازم بی‌فایده است.

سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت بدون زیرساخت بی‌فایده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، سمیه عرب‌خراسانی در نشست عمومی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان که با موضوع «رشد جمعیت در ایران» برگزار شد، با بیان اینکه سیاست‌های تشویقی بدون زیرساخت‌های لازم فایده‌ای ندارد افزود: بودجه سال 90 افزایش 2.2 بودجه کنترل جمعیت را دارد که برخلاف سیاست‌های افزایش جمعیت است. این در صورتی است که نرخ فرزندآوری در ایران 20 پله از آمریکا پایین‌تر بوده و اسرائیل دو برابر نرخ فرزندآوری ایران را در اختیار دارد. نرخ باروری در ایران پایین‌ترین مقدار در میان کشورهای مسلمان را داراست.

وی تأکید کرد: مسئله جمعیت برخلاف نظر برخی، مسئله‌ای موقتی نیست که بدون دخالت‌های مدیریتی قابل رفع باشد، بلکه نیازمند برنامه‌ریزی است و به گفته کارشناسان مسئله افزایش جمعیت نیازمند تأمین ساختارهای بنیادین و حرکت‌های عمیق فرهنگی است.

عرب‌خراسانی با اشاره به روند رو به کاهش رشد جمعیت در ایران اظهار کرد: هشدار درباره مسئله جمعیت در ایران بر پایه پیش‌بینی‌های جمعیت‌شناسان و سناریوی ارائه شده در سال 2011 سازمان ملل این موضوع را به مسئله‌ای جدی تبدیل کرده است.

وی افزود: مطابق این سناریو ایران با روند رشد فعلی جمعیت  در سال 1460 با نرخ 1.5 فرزند جمعیت به 46 میلیون می‌رسد که 53 درصد آن سالمند خواهد بود و در سال 1480 با نرخ 1.5 فرزند جمعیت به 31 میلیون می‌رسد که 47 درصد آن سالمند هستند.

عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان با اشاره به روند رشد جمعیت در ایران گفت: این رقم باید به 2.1 برسد به این معنا که اگر در ازای والدین دو فرزند وجود داشته باشد که جایگزین آن‌ها شود، این رقم جایگزینی طبیعی است.

وی اضافه کرد: هر خانواده ایرانی باید دو فرزند داشته باشد تا روند رشد جمعیت ثابت بوده و رشد منفی ایجاد نشود در حالی که این رقم در مورد وضعیت کنونی خانواده ایرانی یک فرزند است و این نرخ سبب می‌شود نسل متولد شده نصف نسل قبل و نسل سوم 60 سال بعد متولد شوند و حجم جمعیتی آن‌ها 8/1 حجم امروزی باشد.

کارشناس مطالعات زن و خانواده با توصیف اینکه ایران در وضعیتی موسوم به پنجره جمعیتی قرار دارد افزود: این وضعیت به این معناست که بیش از نیمی از جمعیت بین سنین 15 تا 64 سال قرار دارد. ایجاد موقعیت کاری و استفاده از نیروی این جمعیت نکته مثبت آن به شمار می‌رود، اما بدون جایگزینی نیروی جوانی که قادر به نگهداری و مدیریت آنان باشد سبب فراگیر شدن خانه‌های سالمندی، جمعیت غیر‌مولد، بیماری‌ها، هزینه‌های نگهداری بدون بازگشت و مسئله امنیتی و دفاعی خواهد شد.چنانچه برژینسکی در مسئله هسته‌ای از این راهبرد استفاده کرده است.

وی گفت: این‌ها همه در حالی است که مطابق گزارش سازمان نظارت راهبردی ایران گنجایش تأمین 83 میلیون نفر و طبق بررسی سازمان جمعیت‌شناسی، ایران ظرفیت گنجایش 200 میلیون نفر را دارد؛ البته با وجود روند فعلی در سال 1420 این جمعیت با رشد منفی و سال‌خوردگی به 39 میلیون خواهد رسید. 

عرب‌خراسانی عوامل کاهش رشد جمعیت را به ترتیب راه‌اندازی دانشگاه آزاد، تحصیل زنان، بالا رفتن سن ازدواج، تجرد قطعی زنان، اهمیت دادن به کیفیت آموزش فرزندان، گذران بیشتر اوقات فراغت، سیاست‌های تنبیهی دولت (فرزند چهارم)، ترویج سیاست‌های کنترل جمعیت، هم‌گرایی عمومی در برنامه کاهش جمعیت (شهری و روستایی)، اقبال زنان به برنامه‌های کنترل جمعیت، رایگان بودن اعمال جراحی کنترل بارداری، آموزش‌های اجباری تنظیم خانواده در دانشگاه‌ها و زوجین قبل از ازدواج، تحولات هویتی زنان، زندگی مدرن و فردگرایی، کاهش تمایل مردان به ازدواج و مسئولیت‌های خانگی، افزایش فاصله فرزندآوری، تغییر نگرش‌ها در فرزندآوری در دنیای نامطمئن و خطرناک امروزی، شهرنشینی، تغییر کارکرد خانواده، کاهش صله رحم، دخالت دولت، ناسازگاری زوجین، افزایش طلاق و بیکاری برشمرد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری عامل اقتصادی و فقر و کمبود منابع به ویژه منابع غذایی را از مهم‌ترین عوامل کاهش رشد جمعیت می‌دانند اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است که عامل اقتصادی دلیل کاهش‌دهنده جمعیت نیست بلکه برعکس این توسعه‌یافتگی و بهبود شرایط اقتصادی است که باعث کاهش جمعیت شده است.

انتهای پیام/ی30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول