اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی همدان:

300 حلقه چاه مجاز در همدان وجود دارد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی همدان گفت: حدود 300 حلقه چاه مجاز در همدان وجود دارد و بیش از 400 حلقه چاه غیرمجاز نیز ثبت شده اما آمار موجود در چاه‌های غیرمجاز متغیر است.

300 حلقه چاه مجاز در همدان وجود دارد

جواد رشیدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: آمار چاه‌های غیرمجاز در اختیار جهادکشاورزی و امور آب قرار دارد و ساماندهی چاه‌های مجاز و غیرمجاز نیز بر عهده مدیریت امور آب است.

وی افزود: تأکید داریم که چاه‌های مجاز و غیرمجاز توسط امور آب ساماندهی و کنتورگذاری شده و با مدیریت صحیح مصرف شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی شهرستان همدان خاطرنشان کرد: حدود 300 حلقه چاه مجاز در همدان وجود دارد و بیش از 400 حلقه چاه غیر مجاز نیز ثبت شده اما آمار موجود در چاه‌های غیر مجاز متغیر است.

وی آب‌های آلوده به فاضلاب را معضلی بسیار بزرگ عنوان و تأکید کرد: به دلیل کم توجهی‌های انجام شده در سال‌های گذشته، مجاری عبور حق‌‌آبه‌های کشاورزان تبدیل به مجرای عبور فاضلاب شده است.

رشیدی بیان کرد: از آنجا که مرزعه‌داران دارای سهم آب از مجاری هستند با مشکل آلودگی و سلامت اجتماعی مواجه هستیم که در این راستا پیشنهاداتی به کارگروه‌ها و فرماندار ارائه کردیم تا ضمن ساماندهی مجاری آب از پساب فاضلاب به مزارع سهمیه بدهیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی همدان ادامه داد: این چیزی است که حق آنهاست و طبق مصوبات کشور حداقل 80 درصد پساب فاضلاب باید به کشاورزی ارائه شود.

وی تصریح کرد: تضمین می‌کنم اگر تکلیف آبیاری مزارع حل شود، حتی برای آنها ایزو نیز اخذ کنیم چرا که تنها راه اصلاح و تولید بیش از این در بخش سبزیجات استفاده از پساب فاضلاب است و راه دیگری به نظر نمی‌رسد.

رشیدی افزود: چاه‌ها از ظرفیت مطلوبی برخوردار نیستند و هم‌اکنون حدود 40 درصد اسمی از مزارع از چاه‌های آب استفاده می‌کنند اما به دلیل کمبود مجبور هستند از فاضلاب هم در کنار آبیاری استفاده کنند که 100 درصد سبزیکاری ما دارای آلودگی است.

وی اظهار کرد: اگر سهمیه‌ای برای کشاورزان از پساب فاضلاب در نظر گرفته شود، طی برآورد انجام شده بخش سبزی‌کاری ما 200 هکتار است که 140 لیتر بر ثانیه نیاز آبی دارند و کل زمین‌هایی که در مسیر فاضلاب قرار گرفته و حق‌آبه دارند 640 هکتار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی همدان خاطرنشان کرد: اگر به ازای هر هکتار 0.7 لیتر حدود 450 لیتر بر ثانیه برای کل مزارع پساب فاضلاب اختصاص بدهیم مشکلات موجود حل می‌شود.

وی در پایان گفت: آب‌های جاری در حدی که کمتر از لوله 200 سانتی‌متر احتیاج داشته باشد با 15 درصد خودیاری اهالی در اختیارشان قرار می‌‌گیرد تا در مسیرهایی که نیاز به کشت دارند از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول