اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط مأموران یگان حفاظت محیط زیست چابهار صورت گرفت

دستگیری شکارچیان متخلف در منطقه حفاظت شده گاندو

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: مأموران یگان حفاظت محیط زیست چابهار موفق شدند سه نفر شکارچی متخلف را در منطقه حفاظت شده گاندو دستگیر کنند.

دستگیری شکارچیان متخلف در منطقه حفاظت شده گاندو

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، خسرو افسری اظهار داشت: در راستای گشت و کنترل و جلوگیری از شکار و صید، مأموران یگان حفاظت محیط زیست چابهار موفق شدند در یک اقدام هماهنگ و ضربتی، سه نفر شکارچی متخلف را که اقدام به شکار پنج قطعه پرنده حمایت شده دراج کرده بودند، دستگیر و ادوات صید آنها که شامل سه قبضه اسلحه شکاری و تعدادی فشنگ بود کشف و ضبط شدند.

وی افزود: به استناد قوانین و مقررات شکار و صید، شکار حیوانات حمایت شده، ممنوع بوده و متخلفان به استناد ماده 12 قانون شکار و صید بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست باید 8 میلیون ریال خسارت پرداخت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: منطقه حفاظت شده گاندو، در منتهی الیه جنوب‌شرقی کشور به عنوان یکی از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از زیستگاه‌های مطلوب پرنده حمایت شده دراج است.

افسری بیان کرد: وسعت این منطقه که در حوزه استحفاظی دو شهرستان چابهار و سرباز واقع شده، 465 هزار و 181 هکتار است، نام این منطقه برگرفته از اسم محلی تمساح پوزه کوتاه مردابی که در برکه‌ها و مسیر رودخانه باهوکلات زیست می‌کند، گرفته شده است.

وی تصریح کرد: عدم نزول بارش‌های جوی و ادامه روند خشکسالی در منطقه، عرصه را برای حیات وحش تنگ‌کرده، به گونه‌ای که زاد و ولد به کمترین مقدار خود رسیده و با توجه به ممنوعیت صدور جواز شکار و صید پرندگان عادی، لذا با سرپیچی‌کنندگان از قوانین به شدت برخورد خواهد شد.

* برای نخستین بار از نحوه زیست یک قلاده پلنگ ایرانی تصویربرداری شد

سرپرست محیط زیست شهرستان سراوان گفت: پس از شش سال تلاش با همت محیط‌بانان و همیاران محیط زیست این شهرستان با استفاده از دوربین‌های تله‌ای از یک قلاده پلنگ کمیاب، تصویربرداری شد.

موسی دهقان‌نژاد افزود: طول بدن به همراه دم این جانور، دو متر و وزن بدنش به 80 کیلوگرم می‌رسد.  

وی با اشاره به اینکه زیستگاه این حیوان، منطقه حفاظت شده بیرک شهرستان زابلی است بیان داشت: با رسیدن به فصل جفتگیری، پلنگ از محدوده زیست خود بیرون می‌آید و با ایجاد واکنش‌هایی از جمله غرش و نعره در منطقه اقدام به جفت‌یابی می‌کند.

سرپرست محیط زیست شهرستان سراوان اذعان داشت: تاکنون در شهرستان سراوان، سیب سوران و زابلی چندین پلنگ ایرانی شناسایی که در منطقه حفاظت شده بیرک نگهداری و محافظت می‌شوند.

انتهای پیام/ن30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول