اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با توجه به انتشار جهانی آفت مینوز اعلام شد

طمع شب‌پره برای خوردن گوجه‌فرنگی‌های بیشتر

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: دو سال است که شب‌پره مینوز گوجه‌فرنگی با انتشار جهانی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و پیش‌بینی می‌شود امسال گوجه‌فرنگی‌های بیشتری را از بین ببرد.

طمع شب‌پره برای خوردن گوجه‌فرنگی‌های بیشتر

نوذر منفرد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بوشهر اظهار داشت: آنچه در مبارزه با آفت گوجه‌فرنگی به عنوان اولویت در استان بوشهر دنبال می‎شود، پیش‎مبارزه و پیش‌آگاهی کشاورزان است.

وی بیان کرد: دو سال است که شب‌پره مینوز گوجه‌فرنگی با انتشار جهانی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است و سال گذشته در استان بوشهر به عنوان پایلوت بیش از 85 میلیون تومان برای پیش‎مبارزه و پیش‎آگاهی کشاورزان هزینه شد.

وی تصریح کرد: امسال سطح خسارت این آفت در استان بوشهر بسیار گسترده پیش‎بینی شده است که امیدواریم با برنامه‎ای که برای مبارزه به کانون‎های آفت داده‎ایم، بتوانیم امسال نیز در این عرصه موفق عمل کنیم.

منفرد افزود: سرمازدگی سال گذشته موجب شد بیش از 16 هزار هکتار از اراضی استان تحت تاثیر موج سرما قرار گیرد و بیش از 112 میلیارد تومان به این اراضی خسارت وارد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به بروز پدیده خشکسالی در استان بوشهر یادآور شد: برای مقابله با خشکسالی چاره‎ای جز مدیریت و استفاده بهینه از آب نداریم و در همین راستا ساماندهی بیش از چهار هزار هکتار آبیاری تحت فشار در دو سال انجام شد.

وی با تاکید بر تغییر شیوه آبیاری نخیلات اضافه کرد: هم‌اکنون همه نخلستان‎های کشور به صورت غرقابی آبیاری می‎شوند و اصلاح این شیوه آبیاری به منظور مدیریت پدیده خشکسالی یک ضرورت اجتناب‎ناپذیر است.

منفرد ادامه داد: با توجه به ضرورت تغییر شیوه آبیاری غرقابی به آبیاری تشتکی، استان بوشهر در مطالعه و اجرای این طرح در کشور پیش‌قدم شده است و دو سال و نیم است که مطالعات این طرح انجام شده و طرح کاملا آماده اجراست و انجام آن 85 میلیون تومان تسهیلات نیاز دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به استقبال کشاورزان از بیمه گفت: سال گذشته 14 هزار هکتار از نخیلات استان بوشهر بیمه شدند و با توجه به استقبال چشمگیر کشاورزان به دنبال گسترش بیمه و خدمات آن در حوزه کشاورزی استان بوشهر هستیم.

وی خاطر نشان کرد: هم‌اکنون حداکثر خسارت پرداختی به هر هکتار اراضی محصول گوجه‌فرنگی زیر یک میلیون تومان است که با توجه به تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر انتظار داریم صندوق بیمه پوشش کامل‎تری داشته باشد.

انتهای پیام/ل20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول