اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی کرمان:

6‌ میلیون سالمند در ایران زندگی می‌کنند

خبرگزاری فارس: مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: در حال حاضر بیش از 6 میلیون سالمند در ایران زندگی می‌کنند.

6‌ میلیون سالمند در ایران زندگی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، رضا عباسی شامگاه امروز در نشست شورای عالی سالمندی استان کرمان اظهار داشت: در اغلب جوامع شهری مرز قراردادی 60 سال آغاز سالمندی را نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: افراد دارای سنین بین 60 تا 75 سال "سالمند"، 76 تا 90 سال "پیر" و بالای 90 سال "خیلی پیر" هستند.

عباسی تصریح کرد: بر اساس منابع علمی جمعیت زمانی که هشت درصد جمعیت را افراد 65 سال و بالاتر و یا 12 درصد جمعیت را افراد 60 سال و بالاتر تشکیل می‌دهد، پدیده سالمندی در جمعیت استقرار می‌یابد.

وی ابراز داشت: رشد جمعیت سالمندان جهان در حال حاضر حدود 2.4 درصد در سال محاسبه شده است که بیشتر از نرخ رشد کلی جمعیت است.

عباسی افزود: حدود 600 میلیون نفر افراد سالخورده در جهان و حدود 165 میلیون نفر در کشورهای توسعه یافته زندگی می‌کنند و بر اساس پیش‌بینی‌ها این ارقام تا سال 2025 میلادی به ترتیب به حدود یک هزار و 200 و 256 میلیون نفر افزایش می‌یابد.

وی بیان داشت: 6.6 درصد جمعیت ایران بر اساس سرشماری انجام شده در سال 75 بالای 60 سال بوده‌اند که در سال 85 این رقم به 7.3 درصد رسیده است.

این مسئول اذعان داشت: تعداد افراد بالای 60 سال کشور که طبق تعریف در گروه سالمندان طبقه‌بندی می‌شوند 5 میلیون و 121 هزار و 43 نفر شامل 7.26 درصد جمعیت کشور است.

عباسی بیان کرد: استان‌های گیلان، خراسان‌جنوبی و مرکزی از بالاترین درصد جمعیت سالمندان برخوردار هستند و کمترین درصد جمعیت سالمندان در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان زندگی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: 6.8 درصد از جمعیت شهرنشین و 8.2 درصد از جمعیت ساکن روستاها در گروه سالمندان قرار دارند.

عباسی گفت: در سرشماری سال گذشته درصد سالمندان در جمعیت به 8.2 رسیده است یعنی در حال حاضر بیش از 6 میلیون سالمند در کشور به سر می‌برند.

وی عنوان کرد: در کشور ایران بر اساس یافته‌ها 71.2 درصد سالمندان متاهل بوده و 1.5 درصد مجرد و 30.1 درصد بدون همسر بر اثر فوت، طلاق یا متارکه هستند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان ابراز داشت: در سال 75 میزان باسوادی سالمندان در مقایسه با تعداد آن در سال 65 با شش درصد افزایش به حدود 23 درصد رسیده است.

عباسی افزود: میزان باسوادی سالمندان مناطق شهری در سال 75 بیش از سه برابر مناطق روستایی بوده است که بالاتر بودن امکانات آموزشی سال‌های قبل در نقاط شهری می‌تواند یکی از علل این افزایش باشد.

وی بیان کرد: تخمین زده می‌شود که حدود 25 درصد سالمندان در ایران از هیچ‌گونه بیمه درمانی و اجتماعی برخوردار نیستند.

عباسی تصریح کرد: تعداد افراد بالای 60 سال در سال 85 در استان کرمان 169 هزار و 917 نفر برابر با 6.4 درصد جمعیت کرمان بوده است.

وی گفت: از این تعداد 51.34 درصد ساکن مناطق شهری و 48.17 درصد ساکن مناطق روستایی و مابقی غیرساکن هستند.

عباسی با اشاره به اینکه جمعیت سالمندی کرمان از سال 55 تا 75 سیر تقریبا صعودی داشته و از سال 75 تا سرشماری سال 85 درصد جمعیت سالمندی ثابت مانده است، اظهار داشت: برآورد می‌شود که براساس سرشماری سال گذشته این درصد به بیش از هفت درصد رسیده باشد. 

انتهای پیام/ی20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول