اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

سالانه 20 تن از خاک حوزه کارون فرسایش می‌یابد

خبرگزاری فارس: معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: فرسایش خاک در حوزه کارون 20 تن در هکتار در سال است.

سالانه 20 تن از خاک حوزه کارون فرسایش می‌یابد

حسین بهرامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: پدیده‌های مخرب از جمله زمین لغزش، خشکسالی و سیل از حوادث طبیعی است که هر ساله خسارت‌های بسیاری را به مردم وارد می‌کند.

وی افزود: با وجود اینکه این استان یکی از قطب‌های آبی کشور محسوب می‎شود، خشکسالی در این استان موجب شده است، 10 دشت آبی این استان با مشکل کم آبی مواجه و بسیاری از چشمه‌ها و قنات‌ها نیز خشک شود.

بهرامی با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری به دلیل شکل زمین شناسی و شیب زیاد، تقریبا بیشترین زمین لغزش را در کشور داراست، گفت: یکی از بهترین راهکارها برای کاهش اثرات بلایای طبیعی، آبخیزداری است که از یک سو باعث کنترل روان آب‌ها شده و آب‌ها را به داخل زمین هدایت کرده و سیل را کاهش می‌دهد.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: افزایش پوشش گیاهی و بهبود منابع طبیعی باعث کاهش معنی‌دار خسارات بلایای طبیعی و میزان لغزش‌ها می‎شود.

وی با اشاره به اینکه 270 هزار هکتار از سطح حوزه‌های آبخیز استان در سال 90 عملیاتی شده، گفت: 16 درصد از سطح استان را حوزه‌های آبخیز استان تشکیل می‌دهد که شامل حوزه آبخیز کارون و زاینده‌رود است، که باید توجه و اعتبارات در این حوزه تقویت شود.

بهرامی از اختصاص 6 میلیارد تومان اعتبار در سال 90 به حوزه آبخیزداری خبر داد و گفت: در سال 90 چندین سد خاکی و پروژه پخش سیلاب در استان ایجاد شده و در صورت تأمین اعتبار چندین پروژه دیگر در سال 91 پیگیری خواهد شد.

وی افزود: با ایجاد و احداث 12 سازه خاکی در سال 90، تعداد کل بندهای خاکی از محل پروژه‌های آبخیزداری به 57 عدد می‎رسد.

معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در سال 90 از محل اعتبارات حوادث استان دو پروژه آبخیزداری در این استان اجرا شده است که نخستین آن پروژه پخش سیلاب سینی و برجویی و دیگری بند خاکی کوتاه دوتوی شهرکرد است.

بهرامی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرای سال 91، تصریح کرد: در حال حاضر پروژه‌های مهمی مانند پخش سیلاب نافچ، یان‌چشمه، پخش سیلاب فرادنبه در این استان در دست اجراست، همچنین حوزه تغذیه مصنوعی سولگان بروجن و چند عملیات مکانیکی و بیومکانیکی نیز جزء برنامه‌های سال 91 است.

وی با اشاره به چالش‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، خاطرنشان کرد: فرسایش از جمله چالش‌هایی است که با آن روبرو هستیم، بطوریکه در حال حاضر فرسایش خاک در حوزه کارون 20 تن در هکتار در سال است و فرسایش خاک در حوزه زاینده رود به دلیل شیب کمتر 15 تن در هکتار در سال است.

انتهای پیام/خ۲۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول