اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور رئیس سازمان محیط زیست انجام شد

افتتاح نخستین تفکیک‌گر سیار نفت در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون

خبرگزاری فارس: نخستین دستگاه تفکیک‌گر سیار نفت در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون افتتاح شد.

افتتاح نخستین تفکیک‌گر سیار نفت در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، نخستین دستگاه تفکیک‌گر سیار نفت (MOS) در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون صبح امروز با حضور محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و حمید بورد مدیرعامل جدید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب افتتاح شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون در مراسم افتتاحیه دستگاه MOS و بازدید از کار دستگاه MOT (دستگاه فرآورش نفت) گفت: این شرکت به عنوان بزرگ‌ترین شرکت تابعه مناطق نفتخیز جنوب بیش از 25 درصد نفت کشور را تأمین می‌کند.

محسن دهان‌زاده با بیان اینکه مسئولیت‌های اقتصادی متوازن با مسئولیت‌های زیست محیطی در شرکت‌های زیرمجموعه نفت دنبال می‌شود، افزود:‌ برای عملی کردن این امر و در راستای استقرار صنعت سبز 450 پروژه زیست محیطی با اعتبار 450 میلیارد تومان در این شرکت تعریف شده است.

وی حذف انواع آلاینده‌های درون چاهی از 3 هزار بشکه نفت در روز را ظرفیت دستگاه تازه افتتاح شده عنوان کرد و گفت: با انجام تصفیه، نفت عاری از آلودگی به واحدهای بهره‌برداری و پایانه‌های صادراتی منتقل می‌شود و هیچگونه آلودگی در محیط رها نخواهد شد.

دهان‌زاده تأکید کرد: برای ساخت این دستگاه که از تولیدات داخلی است، 80 میلیارد ریال صرف شده است.

وی اظهار کرد: با راه‌اندازی دستگاه‌های MOT و MOS از سال 87 تا کنون در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون یک میلیون بشکه نفت استحصال شده و به عبارتی 70 میلیون دلار صرفه جویی اقتصادی صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز کارون همچنین آلودگی‌های این حوزه را شامل دو بخش نفت و گاز عنوان کرد و افزود: تمام آلایندگی‌های حوزه نفت ناشی از سوزاندن مواد نفتی با بهره‌برداری از این دستگاه‌ها در حوزه شرکت نفت و گاز کارون به صفر رسیده و از این پس نفت به گودال‌ها هدایت نمی‌شود. در سایر شرکت‌های تابعه نیز این روند در حال پیگیری است.

وی اظهار کرد: آلودگی‌های ناشی از سوزاندن گاز همراه نفت نیز تحت عنوان طرح آماک در حال اجراست که 95 درصد پیشرفت دارد.

دهان‌زاده با بیان اینکه تکمیل طرح آماک در حال پیگیری است، درباره تأخیر چند ساله در اتمام این طرح گفت: مشکل نقدینگی برای اجرا وجود دارد که سعی می‌کنیم حل شود.

وی اگر چه افتتاح پالایشگاه شیرین‌سازی گاز (به منظور انتقال گازهای اسیدی به پالایشگاه رازی و تکمیل طرح آماک) را قریب‌الوقوع اعلام کرد اما از تعیین زمان بهره‌برداری خودداری کرد و گفت: به دلیل مشکلاتی که وجود دارد، نمی‌توانم بگویم این پروژه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون بزرگ‌ترین شرکت تولیدی نفت تابعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که در اهواز 447 حلقه چاه، در منصوری 78 حلقه چاه، آب تیمور 45 حلقه چاه، رامین هفت حلقه چاه و دارخوین یک حلقه چاه دارد.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول