اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مؤسسه باستان‌شناسی خبر داد

توسعه کاوش‌های باستان‌شناسی در دشت قزوین

خبرگزاری فارس: رئیس مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران از توسعه و گسترش کاوش‌های باستان‌شناسی در دشت قزوین خبر داد.

توسعه کاوش‌های باستان‌شناسی در دشت قزوین

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا استان قزوین هایده لاله در نشست باستان‌شناسی شهرستان بویین زهرا که در مجموعه تاریخی و گردشگری کاروانسرای تاریخی محمد‌آباد بخش مرکزی شهرستان بویین زهرا برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ و تاریخ کشور پر از درس‌ها و عبرت‌هایی است که باید برای ادامه راه همواره به این تاریخ اساطیری و کهن توجه و نگاه ویژه‌ای داشت.

رئیس مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران اضافه کرد: نخستین نسل باستان‌شناسی در کشور از سال 1313 در کشور آغاز به کار کرده‌ و رشته باستان‌شناسی نیز از سال 1330 در ایران شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های متنوع فرهنگی و تاریخی این مؤسسه کار‌های ارزشمندی را انجام داده است، تصریح کرد: پایگاه مطالعات باستان‌شناسی از سال 49 در شهر قزوین شروع به فعالیت و هم‌اکنون نیز این پایگاه با انجام کاوش‌های باستان‌شناسی گام مؤثری را در این زمینه بر می‌دارد.

رئیس مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران ادامه داد: انجام کاوش‌های باستان شناسی در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و لزوم به کارگیری افراد متخصص برای کاوش نیز از ضروریات این عرصه است.

لاله بیان کرد: آموزش و پژوهش در حوزه باستان‌شناسی نیز از کا‌رهای مستمر متخصصان و کاوشگران این مؤسسه است.

وی با اشاره به توسعه فعالیت‌های باستان‌شناسی در قزوین اضافه کرد: این کاوش‌ها شامل جست‌و‌جو در کاروانسراهای تاریخی، کشف سفال، کشف محل زندگی انسان‌های اولیه، دست‌یابی به فرهنگ و هنر انسان‌های گذشته، و همچنین آشنا کردن دانشجویان با فرهنگ کهن ایرانی است.

رئیس مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران ادامه داد: پیشرفت‌های باستان‌شناسی نوین در ایران در حال حاضر از جایگاه ارزشمند و بسیار خوبی برخوردار است.

لاله با اشاره به اینکه اهمیت باستان‌شناسان و کاوشگران این عرصه به آثار سفالی بسیار زیاد است، تصریح کرد: مناطق گردشگری و تاریخی بسیاری در استان قزوین وجود دارند که تاکنون توجه کافی به آنها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: شناسایی و حفاری آثار تاریخی در شهر‌ها و نقاط روستایی از جمله سیاست‌های این مؤسسه است که همچنان دنبال می‌شود.

رئیس مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران ادامه داد: ارائه آموزش‌ها به دانش‌آموزان در حوزه میراث فرهنگی نیز از نقش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

انتهای پیام/ب20/پ3003‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول