اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از آخرین وضعیت کاوش‌های علمی تپه اشرف

توقف عملیات باستان شناسی تپه اشرف به دلیل کمبود بودجه

خبرگزاری فارس: ادامه عملیات باستان شناسی تپه اشرف در حالی به وقفه افتاده که کارشناسان میراث فرهنگی امیدوارند فصل جدید حفاری‌های باستان شناسی با بودجه کافی آغاز شود، شاید با کشف یافته‌های باستان شناسی بتوانند به رازهای جدیدی در خصوص اصفهان قدیم پی ببرند.

توقف عملیات باستان شناسی تپه اشرف به دلیل کمبود بودجه

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سارویه یا کهن دژ نام دیگر تپه اشرف است که در کناره شمالی زاینده رود قرار دارد. این بنا کتابخانه بزرگی بوده که در حمله اعراب به ایران ویران شد و اکنون تنها بقایای آن به صورت تپه‌ای باقی مانده است. این بنا تنها تپه تاریخی و یکی از با ارزش‌ترین بناهای شهر موزه‌ اصفهان است.

یکی از کارشناسان میراث فرهنگی در این باره گفت: تپه اشرف در حدود 12 هکتار وسعت و بنیانی صخره‌ای دارد و بر اساس عکس‌های هوایی که در سال 1355 گرفته شده، آثار کرت بندی بر روی تپه به چشم می‌خورد که نشان دهنده آن است که تا حدود 35 سال پیش هنوز بر روی خاک ناشی از آوار بناهای تپه، مردم به کشاورزی می‌پرداخته‌اند.

منصور زیرک افزود: نخستین اکتشافات غیر علمی در سال 1360 توسط دانشجویان دانشگاه تهران انجام گرفت. این تپه در کنار راه قدیمی اصفهان به یزد قرار داشته و در سال 1372 شمسی تعریض و به خیابانی دوطرفه تبدیل شد که همین امر باعث شد تا قسمت‌های گسترده‌ای از سازهای تاریخی بخش شمالی نابود شود.

قدیمی‌ترین اشیاء مطالعاتی یافت شده تپه اشرف مربوط به دوره اشکانی است

زیرک در ادامه گفت: مهم‌ترین کاوش‌های علمی تپه اشرف در این چند سال اخیر صورت پذیرفت و منجر به یافتن اشیا مطالعاتی و همچنین بقایای سازه های دوره‌های مختلف تاریخی در تپه اشرف شد.

وی بیان داشت: قدیمی‌ترین اشیاء مطالعاتی یافت شده توسط گروه باستان شناسی مربوط به دوره اشکانی است که به لحاظ تحقیق درباره گذشته‌ این تپه بسیار حائز اهمیت بوده و به باستان‌شناسان کمک می‌کند تا گذشته تاریک این محوطه تاریخی را روشن کند.

وی ادامه داد: نکته مهم در مورد قدمت تپه اشرف این است که با توجه به تجزیه و تحلیل ملات و اکتشاف بقایای سازه، نشانه‌هایی از دوران پیش از اسلام دیده شده و احتمال اینکه سابقه تاریخی آن به سال‌های قبل از اشکانیان نیز برسد وجود دارد.

زیرک گفت: قدیمی‌ترین آثار تپه در بخش شمال شرقی یافت شده که پس از خاک برداری، پایه‌های یک برج از سنگ و ملات نمودار شده است و با توجه به عکس‌های هوایی، آثار سه برج دیگر در چهار گوشه آن مشخص است، اما به گواهی سبک‌های معماری متفاوت و سفالی‌های به دست آمده و نوشته‌های مورخان، این تپه در دوره‌های مختلف اسلامی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

این کارشناس فرهنگی افزود: این بنا در زمان اشرف افغان تبدیل به کاخ شد که در عرض چند سال ویران شد و مردم به لحاظ نفرتی که از حکومت افغان‌ها داشتند حتی پی این بنا را نیز تخریب کردند.

استقرار یگان حفاظت میراث فرهنگی برای جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز

زیرک ادامه داد: به نظر می‌رسد از اقدامات خوب سازمان میراث فرهنگی در این چند سال اخیر تلاش برای محصور کردن این تپه و استقرار نیروی یگان حفاظت میراث فرهنگی برای حفاظت و جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز توسط افراد سودجو است.

وی افزود: همچنین انجام چند فصل کاوش‌های باستان شناسی گام بسیار مهمی در جهت روشن شدن حقایقی درباره این تپه است، هر چند مدتی است ادامه عملیات باستان شناسی به وقفه افتاده، اما امیدواریم ادامه کار و فصل جدید حفاری‌های باستان شناسی با در نظر گرفتن بودجه کافی آغاز شود، شاید با کشف یافته‌های باستان شناسی بتوانیم به رازهای جدیدی در خصوص اصفهان قدیم پی برده و به اطلاعات ارزشمندی دست یابیم.

زیرک ادامه داد: نکته بسیار مهم در خصوص حفاظت و نگهداری تنها تپه تاریخی شهر اصفهان، جلوگیری از دخل و تصرف‌های معمول در حریم تپه و همچنین نصب فنس (نرده های فلزی) در اطراف محوطه تپه اشرف است که امیدواریم سایر سازمان‌های مرتبط مجوزهای لازم را برای محصور کردن این تپه صادر کرده و سازمان میراث فرهنگی را در راه سامان بخشی این محوطه تاریخی یاری دهند.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول