اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای فرهنگ عمومی دماوند عنوان کرد

شایعه‏‌پراکنی ابزار استکبار در پیشبرد اهداف/ 3 راه مقابله با شایعات

خبرگزاری فارس: رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دماوند شایعه‏‌پراکنی را ابزار دست استکبار در پیشبرد اهداف شوم خود خواند و سه راه مقابله با این پدیده را تشریح کرد.

شایعه‏‌پراکنی ابزار استکبار در پیشبرد اهداف/ 3 راه مقابله با شایعات

حجت‏‌الاسلام محمد علاءالدینی امروز در گفت‏وگو با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: در وهله نخست باید شایعه و سبک و سیاق اشاعه آن در جامعه از دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: گاهی شایعه در قالب تحریف حقایق در جامعه گسترش پیدا می‏کند اما در برخی موارد شایعه در خصوص واقعه‏ای بیان می‏شود اما در نقل آن کم‌‏اهمیتی و یا از آن سو بزرگ‏نمایی صورت می‏گیرد.

علاءالدینی با اشاره به برخی واژگان قرآنی درباره موضوع شایعه خاطرنشان کرد: در فرازهایی از آیات شریفه قرآن کریم نظیر سوره «نور» آیه 15 و سوره «نساء» آیه 83 به واژگانی نظیر «اختلاق» و «تقول» درباره شایعات اشاره شده است.

رئیس ستاد هماهنگی اقامه نماز جمعه شهرستان دماوند افزود: اصولاً در همه جوامع گروهی تحت عنوان «مرجفون» حضور دارند که این افراد شایعات را به شکلی نقل می‏کنند که قدرت دشمنان عظیم جلوه‌‏گر شود.

وی ادامه داد: در روایات اسلامی آمده است که غنایم حاصل از جنگ را نباید به مرجفون یک جامعه اختصاص داد.

علاءالدینی اضافه کرد: مرجفون خود بر دو قسم‏اند؛ گروه نخست به رخ کشیدن قدرت دشمن را در پیش می‏گیرند و گروه دوم قدرت داخلی جامعه اسلامی را هدف قرار داده و کم‏رنگ جلوه می‏دهند.

* 3 راه مقابله با شایعات

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان دماوند با تکیه بر حدیث «افک» مقابله با دستگاه شایعه‌‏پراکنی دشمن را بر سه قسم عنوان کرد.

وی تصریح کرد: راه نخست «تشکیک» است، یعنی اینکه افراد جامعه بعد از شنیدن شایعات و قبل از تحلیل آن بر قطعی بودن صحت و سقم اخبار آگاهی پیدا کنند.

علاءالدینی اضافه کرد: راه دوم سکوت است، چراکه یکی از ابتدایی‌‏ترین مسیرهای گسترش شایعه، گردش دهان به دهان آن است.

رئیس ستاد هماهنگی اقامه نماز جمعه شهرستان دماوند افزود: سکوت اسباب قطع حلقه واصل بین شبکه زنجیروار شایعات را فراهم می‏سازد.

وی ادامه داد: راه سوم از دیدگاه حدیث افک، انعطاف است؛ گاه دشمن از شایعه‌‏پراکنی خود اهدافی نظیر کسب اطلاعات از شرایط کمی و کیفی توان دفاعی جبهه داخلی را دنبال می‏کند.

علاءالدینی اضافه کرد: در چنین شرایطی امت اسلامی باید مقابل شایعات از خود انعطاف نشان دهد تا دشمن به اهداف شوم خود دست پیدا نکند.

انتهای پیام/غ20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول