اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل:

کامل‌ترین خدمات ناباروری در مرکز درمانی قفقاز ارائه می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل گفت: مرکز درمان ناباروری قفقاز در اردبیل کامل‌ترین خدمات نازایی را ارائه می‌دهد.

کامل‌ترین خدمات ناباروری در مرکز درمانی قفقاز ارائه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به دنبال انتشار گزارشی در روز پنجشنبه هفته گذشته در خبرگزاری فارس، اکبر قاسمی در گفت‌و گو با خبرنگار این خبرگزاری در اردبیل و در راستای تنویر افکار عمومی نسبت به فعالیت‌های مرکز درمان ناباروری قفقاز اظهار داشت: ما در راستای ایجاد و احداث مرکز درمان ناباروری قفقاز تلاش‌های بسیاری را انجام دادیم به طوری که به اذعان بسیاری از متخصصان کار سه ساله در 45 روز در استان اردبیل و به همت کارکنان متخصص جهاد دانشگاهی اردبیل به انجام رسید که کاری شگرف به حساب می‌آید.

وی با بیان اینکه ما بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان برای راه‌اندازی این مرکز درمانی هزینه کرده‌ایم اضافه کرد: علیرغم اینکه انتظار داشتیم در اختصاص این اعتبار از محل اعتبارات استانی به ما کمکی شود نه تنها این کار صورت نگرفت بلکه 45 میلیون تومان که تنها 2.5 درصد اعتبار هزینه شده بود را دریافت کردیم و مابقی اعتبارات از محلی دیگر تامین شد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل با اشاره به اینکه با تعامل و کار کارشناسی 17 اسفند 88 موافقت‌نامه ایجاد این مرکز اخذ و 11 فروردین 89 اولین جلسه در راستای احداث این واحد درمانی در اردبیل تشکیل شد، افزود: ما مجوز ایجاد مرکز درمان ناباروری قفقاز را در کمتر از دو سال دریافت کردیم و علیرغم اینکه بسیاری از استان‌ها از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین نقطه کشور به دنبال اخذ این مجوز هستند اردبیل موفق شد در بین این استان‌ها مجوز را به نام خود دریافت و ثبت کند.

این مسئول با تقدیر از دکتر امامی رضوی در کمک به اخذ این مجوز و بسیاری از پزشکان دیگر که عرق وطنی نسبت به اردبیل دارند، گفت: معاون وزیر بهداشت دکتر امامی رضوی که خودشان و اصل و نسب آبا و اجدادیشان اردبیلی است با یک کار انقلابی اجازه نداد موافقت اصولی و پروانه بهره‌برداری از این مرکز درمانی در پیچ و خم اداری قرار گیرد که نباید تمام این تلاش‌های مخلصانه را با بی‌اطلاعی و نا‌آگاهی نادیده گرفت.

وی راه‌اندازی بخش IVF در مرکز درمانی قفقاز را هدف اصلی از راه‌اندازی این مرکز اعلام کرد و ابراز داشت: در کنار این بخش ما موفق شدیم سایر بخش‌ها از قبیل میکرو اینجکشن را نیز در مرکز درمانی قفقاز راه‌اندازی کنیم و علاوه بر آن ما پزشکان متخصص و متعهد فراوانی داریم که تنها با تکیه بر اعتقادات دینی و قلبی خود و با عرقی که نسبت به اردبیل دارند کار می‌کنند پس شایسته نیست این خدمات شایسته را ارج ننهیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل مرکز درمانی قفقاز را پیشرفته‌ترین مرکز درمان ناباروری از شمال تا شمال غرب کشور اعلام کرد و گفت: به دلیل عدم اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های مرکز درمان ناباروری قفقاز شاید برخی شبهه‌ها در اذهان ایجاد شود اما افرادی که به این مرکز مراجعه می‌کنند خودشان از نزدیک شاهد فعالیت‌ها و خدمات انجام گرفته در این مرکز هستند.

تشکیل یک هزار و 10 پرونده برای انجام عمل IVF در اردبیل

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل با بیان اینکه ما روزهای پر کار و شلوغی را در مرکز قفقاز سپری می‌کنیم، افزود: در حال حاضر یک هزار و 10 پرونده در این مرکز تشکیل شده که تنها 223 نفر آنها مراجعه اولشان بوده و 887 نفر نیز در مراکز مختلف نتیجه نگرفته و به این مرکز آمده‌اند.

وی نرم جهانی در بحث نازایی را 36 تا 37 درصد اعلام کرد و ابراز داشت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی به مردم خدمت می‌کند به طوری که حتی ما موردی داریم که بیش از 20 بار عمل IVF را انجام داده و امروز با اطمینان از خدمات ارائه شده در مرکز درمانی قفقاز، به اردبیل مراجعه کرده است.

این مسئول با بیان اینکه هر عمل IVF به چهار ماه زمان نیاز دارد، ادامه داد: مراجعه‌کنندگان ما خودشان به این زمان‌دهی و زمانبری واقفند و با رضایت کامل به این مرکز مراجعه می‌کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل بیان داشت: پزشک ما وقتی وارد اتاق ترانسفر می‌شود هیچ گاه بدون وضو و دعا نیست و همین عمل و توکل به خدا بزرگترین تکیه‌گاه ماست.

وی تعداد متقاضیان IVF در اردبیل را 400 نفر اعلام کرد و گفت: علاوه بر آن 470 مورد ویزیت مردان، 161 مورد تشکیل پرونده انفرادی مردان، 70 مورد IUI و سه مورد IVF نیز صورت گرفته است.

قاسمی از فعالیت 9 کادر پزشکی متخصص در این مرکز خبر داد و افزود: ما طبق تعهدی که به نظام و استان داریم به تعهدات اخلاقی خود پایبند هستیم و با امیدواری کامل نسبت به اینکه باری از مشکلات مردم را کم کنیم این مرکز را راه‌اندازی کردیم و تا امروز نیز موفق بوده‌ایم.

وی بیان داشت: ما اتاق عمل سرپایی واحد هیستروسکوپی و میکرواینجکشن را نیز راه‌اندازی کردیم و اعتقاد داریم با نظر پزشکان در این مرکز کار می‌کنیم نه با نظر و قلم کسی که هیچ اطلاع و آگاهی از فعالیت این مرکز ندارد.

قاسمی مدت زمان ویزیت مراجعه کننده در این مرکز را توسط پزشکان 20 دقیقه اعلام کرد و گفت: اگر غیر از این باشد ما به تبحر پزشک خود شک می‌کنیم به طوری که پزشک ما تنها در هر روز 10 نفر را ویزیت می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل همچنین با انتقاد از اینکه هزینه‌های دریافت شده در مرکز درمان ناباروری قفقاز مورد رضایت نیست، ابراز داشت: برای انجام عمل IVF که در دو روز انجام می‌شود انجام پانکچر و ترانسفر یک میلیون و 400 هزار تومان هزینه دارد که با احتساب خدمات دارویی و پاراکلینیکی این هزینه نزدیک 2.5 میلیون تومان است که آن نیز برای مدت چهار الی پنج ماه هزینه می‌شود در حالی که در سایر مراکز درمان ناباروری که در کشور فعالیت می‌کند تنها انجام عمل IVF بدون در نظر گرفتن خدمات دارویی و پاراکلینیکی کمتر از 3 میلیون تومان نیست پس چگونه است که در اردبیل با وجود تمام این شواهد مردم باز هم از پرداخت این مبلغ که در مقابل خدمات ارائه شده ناچیز می‌باشد باید نارضایتی نشان دهند، که اعلام می‌کنم این گفته کذب محض است.

وی بیان داشت: ما علاوه بر مراجعه‌کنندگان داخلی هفت نفر مراجعه کننده خارجی نیز داشتیم که انتظار می‌رود این اقدامات ما که علاوه بر ارز‌ آوری سبب تبادل فرهنگی نیز می‌شود نه تنها نادیده گرفته نشده بلکه ارج گذاشته شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل ادامه داد: ما همه باید قدر این مرکز بزرگ را در اردبیل بدانیم چرا که با اندکی تامل در خصوص اعزام مراجعه کنندگان نیازمند به عمل IVF که چه مشکلاتی را باید متحمل شوند، در می‌یابیم مرکز درمان ناباروری قفقاز در اردبیل نعمتی بزرگ است که نباید با ناسپاسی کفران نعمت کرد.

این مسئول وجود وجدان کاری در متخصصان این مرکز را مهمترین مولفه مرکز درمان ناباروری قفقاز اعلام کرد و گفت: همکاران ما شبانه‌روز در تلاش هستند تا مشکلی از مشکلات خانواده‌ها را که چندین سال است در آرزوی داشتن فرزند هستند مرتفع سازند و اگر خداوند به ما این پاداش را بدهد برای ما کافی است و حتی گوشه چشمی از کسی یا هیچ مسئولی انتظار نداریم.

گیاهان دارویی کاشته شده به مرحله بهره‌وری رسیده‌اند

قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل به فعالیت جهاد دانشگاهی استان اردبیل در تولید و عمل‌آوری گیاهان دارویی نیز اشاره کرد و افزود: از 59 گیاه کاشته شده نزدیک به 50 گیاه در مرحله بهره‌وری و جواب‌دهی است به طوری که در کاشت گیاه به‌لیمو، مریم‌گلی، آویشن باغی و رازیانه در مجتمع کشت و صنعت مغان به قدری موفق عمل کردیم که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل تصریح کرد: وقتی اراضی منطقه مغان سه کشت است، ما نباید اجازه دهیم دانش متخصصان ما مسکوت بماند و بر همین اساس تصمیم گرفتیم گیاهان دارویی را در این مکان عمل‌آوری کنیم به طوری که با انجام موفق این عمل و در بازدید معاون وزیر جهاد کشاورزی آنها اعتقاد داشتند که اردبیل به عنوان پایلوت کشت گیاهان دارویی قرار گیرد.

قاسمی داشتن نگاه فرابخشی به این حوزه را یادآور شد گفت: ما از دانش محققان خود با هدف انجام تحقیقات به نحو احسن استفاده کردیم به طوری که هم اکنون در هر هکتار دو تن به‌لیمو برداشت می‌شود که با احتساب هر کیلو 30 هزار تومان ما ثروت هنگفتی را از این راه به دست می‌آوریم.

وی با بیان اینکه ما دانه دانه نشاها را از چندین استان گرفته‌ایم، افزود: ترویج تحقیقات و توسعه فرهنگ کشت گیاهان دارویی هدف ما بود و در کشت این گیاهان به مرحله‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم با سایر استان‌ها و شهرهای کشور پهلو به پهلو حرکت کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل اظهار داشت: با وجود اینکه در سال 89 با ایجاد موانعی مانع از توسعه کشت گیاهان دارویی در استان شدند، اما با تمام این تفاسیر ما اجازه ندادیم این استعداد در اردبیل مدفون شود بلکه با اصرار هم که شده نسبت به کشت گیاهان دارویی اقدام کردیم و اردبیل امروز می‌تواند در این بخش حرف‌های زیادی برای گفتن  داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل در نشست 1.5 ساعته با خبرنگار فارس در اردبیل نسبت به تشریح زوایای مختلف فعالیت‌های جهاد دانشگاهی پرداخت که این اقدام قاسمی در راستای تنویر افکار عمومی و پاسخگوئی به مطالبات مردمی در خصوص فعالیت‌های این واحد و تعامل با خبرنگاران شایسته تقدیر است.

گفتگو :عادله جوادزاده

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول