اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

استفاده از هورمون در چاق نشان دادن مرغ سخنی بی‌پایه است

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل و مدیر گروه دامپروری دانشگاه محقق اردبیلی گفت:‌ استفاده از هورمون در چاق نشان دادن مرغ و همچنین برخی افزودنی‌های غیر‌مجاز در مرغداری‌ها سخنی بی‌پایه و اساس و غیر‌منطقی است.

استفاده از هورمون در چاق نشان دادن مرغ سخنی بی‌پایه است

علیرضا سبحانی امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: ما یکسری بیماری‌های دام به شکل صنفی داریم که مختص افراد درگیر با دامداری‌ها و برخی مرغداری‌هاست و در کنار آن تعدادی از بیماری‌ها نیز به صورت مشترک بین دام و طیور وجود دارد.

وی از جمله بیماری‌های صنفی دام را تب مالت، بروسلوز، سل و شاربون اعلام و خاطرنشان کرد:  حداقل 150 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که در صورت بی‌توجهی قابل انتقال می‌باشند.

استاد دانشگاه‌های اردبیل مراقبت از بروز برخی بیماری‌های صنفی را یادآور شد و گفت: قصابان و دامداران باید مراقبت بیشتری انجام دهند تا گرفتار این بیماری‌های خطرناک نشوند.

سبحانی یادآور شد: افراد عادی نیز باید به صورت کنترل شده از شیر، گوشت و برخی فرآورده‌های دامی استفاده کنند و در مصرف شیر و سایر لبنیات اولویت را به حفظ بهداشت و مراقبت بیشتر قائل شوند.

این مسئول به ضرورت تامین خوراک مورد نیاز دام‌ها به شکل سالم اشاره کرد و افزود: مهمترین بیماری‌ که دامداران با آن مواجه هستند بیماری بروسلوز و سقط جنین دام است که ما با طرح‌های نظارتی و کنترلی سعی داریم از بروز این بیماری‌های نگران‌کننده در دام جلوگیری کرده تا مشکلی برای مصرف‌کنندگان فرآورده‌های دامی به وجود نیاید.

مدیرگروه دامپروری دانشگاه محقق اردبیلی صنعتی‌سازی دامداری‌ها و دامپروری‌ها را خاطرنشان کرد و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل بیان داشت: ما در استان 6 میلیون واحد دامی مولد داریم که فعالیت در زمینه فرآوری محصولات آنها می‌تواند زمینه اشتغال خوبی را نیز فراهم آورد.

سبحانی به بازرسی‌ها از کشتارهای غیر‌مجاز و ضرورت توجه به حفظ سلامت و بهداشت جامعه به ویژه حفظ موازین بهداشتی در قصابی‌ها و ذبح شرعی و سالم دام و طیور اشاره کرد و ادامه داد: تلاشگران عرصه دامپزشکی سعی می‌کنند تا با کمترین مشکل روند سالم‌سازی فضای استفاده از دام و فر‌آورده‌های آن را به وجود آورند.

وی به برخی از مشکلات قابل کنترل در چرای دام‌ها و برخی از موارد پیشگیرانه را یادآور شد و تصریح کرد: استفاده بیش از حد از کودها و سموم شیمیایی در عرصه زراعت و بهره‌برداری‌های بیش از حد از عرصه‌های طبیعی مشکل‌آفرین شده که در این زمینه باید دقت بیشتر در کشت و زرع چرای دام‌ها صورت گیرد.

استاد دانشگاه‌های اردبیل در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل همچنین موضوع استاندارد‌سازی تامین غذای دام‌ها و محاسبه دقیق جیره غذایی آنها را یادآور شد و اظهار داشت: در تمام دامداری‌ها و مرغداری‌ها این جیره غذایی مطابق با استاندارد‌های جهانی محاسبه شده و معلوم می‌شود برای یک جوجه 40 تا 50 روزه رشد یافته باید چه میزان جیره غذایی استفاده کرد که البته در این زمینه تنوع نژاد‌ها و برخی تفاوت تغذیه مناسب را شاهد هستیم که گاه مرغ و دام بومی با صنعتی از لحاظ کیفیت غذا و استاندارد مورد نیاز متفاوت است.

انتهای پیام/ع20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول