اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت ورزش‌های روستایی مازندران:

لیگ کشتی لوچو در مازندران راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و عشایری مازندران گفت: لیگ کشتی لوچو در مازندران راه‌اندازی می‌شود.

لیگ کشتی لوچو در مازندران راه‌اندازی می‌شود

رضا بحرگرد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری بیان داشت: نیمی از جمعیت مازندران را روستاییان تشکیل می‌دهند و مطمئناً ظرفیت‌های بسیار بالایی در روستاها وجود دارد.

وی افزود: بر اساس آماری که وزارت ورزش و جوانان در بحث قهرمانی و مدال آوری ارائه کردند تعداد بسیار بالایی از این مدال‌آوران از روستاهای کشور هستند.

این مسئول ادامه داد: توجه به ورزش روستایی را می‌توان پشتوانه‌ای مهم برای تیم‌های ملی دانست و از داخل این روستاها استعدادهایی را به کشور معرفی کرد.

* در فکر این نیستم که روستا را شهر کنیم

رئیس هیئت ورزش‌های روستایی مازندران: یادآور شد: در آینده نزدیک شاهد تحول در ورزش‌های بومی محلی خواهیم شد چرا که ورزش روستایی با تغییر نام ورزش‌های سنتی و بومی محلی در این فکر بوده بازی‌های فراموش شده بومی محلی را دوباره احیا کنیم و این فرهنگ‌سازی و احیای مجدد می‌تواند به شادابی آن روستا کمک کند.

وی ادامه داد: ما در فکر این نیستم که روستا را شهر کنیم. باید در این فکر باشیم که روستاییان را با همان شادابی قبل‌شان بار دیگر احیا کنیم، با توجه به تکنولوژی امروز و خدماتی را که دولت‌ها برای روستاها درنظر گرفتند امروزه می‌بینیم که همین امکاناتی که در شهر بوده در روستاها هم این امکانات موجود است. همچنین به دنبال این هستیم که یک بار دیگر شادابی، صداقت و وحدت را با ورزش در روستاها احیا کنیم.

* برنامه‌ریزی مدون برای راه‌اندازی لیگ لوچو در شمال کشور

رئیس هیئت ورزش‌های روستایی مازندران بیان داشت: پس از اینکه ورزش‌های روستایی و عشایری دارای یک فدراسیون مستقل شد پس از دو سال توانست برای نخستین بار صاحب سه مدال طلای جهانی شود که آن هم به برکت کشتی یک‌هزار و 600 ساله مازندران لوچو بوده است.

وی یکی از اهداف اصلی این هیئت را گسترش و قانونمند کردن لوچو کشتی سنتی مازندران دانست و گفت: کسانی که در مازندران متولد می‌شوند خونشان با این ورزش عجین بوده است.

بحرگرد افزود: درصدد این هستیم با برنامه‌ریزی مدون لوچو را به مانند لیگ در مازندران آغاز کنیم و هر شهر می‌تواند پنج تیم لیگی را دارا بوده و در این مسابقات شرکت کند.

این مسئول بیان کرد: مشکل اصلی که ما در سر راه خود داریم مشکل بیمه ورزشی روستایی بوده که باید توجه بیشتری به این قضیه مهم داشت.

* قدمت 1600 ساله کشتی سنتی لوچو در مازندران

بحرگرد گفت: زمینی به مساحت 9 هکتار در یکی از شهرهای بخش مرکزی مازندران درنظر گرفته شده که در صورت تحویل قطعی زمین عملیات اجرایی این طرح در استان آغاز می‌شود.

رئیس هیئت ورزش‌های روستایی مازندران با اشاره به اینکه کشتی لوچو زمینه موفقیت‌های جهانی بسیاری از قهرمانان کشتی مازندران را فراهم کرده، ادامه داد: کشتی لوچو یکی از ورزش‌های بومی و محلی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول با اشاره به قدمت بیش از یک‌هزار و 600 ساله کشتی سنتی لوچو در مازندران ادامه داد: برگزاری جشنواره سنتی و بومی محلی زمینه مناسبی برای شناسایی استعدادهای ورزشی به ویژه در زمینه کشتی لوچو است.

* فراموشی لوچو در غرب مازندران

بحرگرد کم‌توجهی مسئولان به این ورزش محلی را از عوامل کمرنگ شدن برگزاری کشتی لوچو بیان کرد و گفت: هرچه به سمت غرب مازندران می‌رویم شاهد فراموشی لوچو و برگزاری کشتی گیله هستیم.

وی برگزاری بازی‌های سنتی و محلی را عاملی برای شکوفایی ورزشی نوجوانان و جوانان دانست و گفت: مازندران مهد ورزش‌های بومی و محلی به ویژه کشتی لوچو است و باید با توجه ویژه زمینه موفقیت‌های جوانان و گرایش به سمت این ورزش بومی محلی مهیا کنیم.

رئیس هیئت ورزش‌های روستایی مازندران در پایان گفت: مازندران را باید مهد ورزش‌های بومی محلی دانست و از توجه بیشتر مسئولان می‌توان استعدادهای نهفته این مرز و بوم را جهانی کرد.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول