اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آبرسانی به کهک «مهری ماندگار»

مردم کهک روزی 18 ساعت قطعی آب را تجربه می‌کنند

خبرگزاری فارس: چندین سال است که مردم کهک با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند اما طی چند ماه اخیر این مشکل به اوج خود رسیده است و مردم تا 18 ساعت قطعی آب در شبانه‌روز را نیز تجربه کرده‌اند.

مردم کهک روزی 18 ساعت قطعی آب را تجربه می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کهک یکی از شهرهای استان قم به شمار می‌رود که هم‌زمان با استان شدن قم از مرکز بخش به شهر تبدیل شد. امروزه بعد از گذشت چندین سال از شهر شدن این منطقه، کهک هنوز بافت روستا را حفظ کرده است. به هیچ عنوان امکانات یک شهر در کهک وجود ندارد و تنها رهاورد اسم شهر برای کهک، افزایش جمعیت و مهاجرت افراد از سایر مناطق کشور به این روستا بوده است. مشکلات عدیده‌ای در این شهر وجود دارد که مردم با همه آن ساخته‌اند و در این نوشتار نیز قصد نداریم که به آن بپردازیم. اما معضلی که مردم را به ستوه آورده، قطعی آب آن هم به صورت گسترده در این شهر است.

چندین سال است که مردم کهک با مشکل کم آبی دست و پنجه نرم می‌کنند و با صبوری خود را با شرایط مختلف قطعی آب که گاهی از شب تا صبح است و گاهی هم از صبح تا شب وفق داده‌اند. اما طی چند ماه اخیر این مشکل به اوج خود رسیده است و مردم تا 18 ساعت قطعی آب در شبانه‌روز را نیز تجربه کرده‌اند.

کهکی‌ها حتی در ماه مبارک رمضان هم با بی‌آبی ساختند و دم برنیاوردند، اما اجتماع اعتراض‌آمیز آنان در روز پنجشنبه هفته گذشته مقابل بخشداری نشان می‌دهد که اهالی این شهر از بی‌آبی به ستوه آمده‌اند.

قطعی آب گسترده در شهر کهک درست در روز اول مهر ماه که بچه‌ها به مدرسه رفته بودند رخ داد که این موضوع یکی از دلایل اصلی تجمع مردم کهک مقابل بخشداری بود.

مسئولان و دست‌اندرکاران شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم نیز در حد توان در راستای رفع این مشکل اقدامات خوبی انجام داده‌اند. کف‌شکنی چاه قدیمی کهک، حفر یک حلقه چاه جدید، تعویض و ترمیم شبکه فرسوده آب و ... همه و همه نشان از تلاش بی‌شائبه و شبانه‌روزی کارکنان شرکت آبفار دارد؛ اما به نظر می‌رسد که این تلاش‌ها هم نتوانسته مشکل کم آبی شهر کهک را برطرف کند.

احداث بیش از 400 واحد مسکن مهر، ایجاد یک شهرک جدید به نام کوثر، افزایش جمعیت به دلیل مهاجرت به این شهر و ... همه مزید بر علت شده است تا مشکل کم آبی در شهر کهک بیش از پیش جلوه کند.

پروژه احداث مسکن مهر کهک به اتمام رسیده و واحدهای مسکونی آماده تحویل شده‌اند. چند ماهی هم از زمانی که قرار بود این واحدها به متقاضیان تحویل داده شود، گذشته است، مردم به تعهدات خود به بنیاد مسکن عمل کرده‌اند ولی هنوز واحدها تحویل مردم نشده است. البته تعدادی از این واحدها تحویل متقاضیان داده شده ولی به دلیل اینکه در این منطقه آبرسانی صورت نگرفته است، قابل سکونت نیستند.

مشکلات شهر کهک ناشی از کم آبی و قطعی‌های گسترده آب بسیار زیاد است و ذکر همه موارد در این نوشتار نمی‌گنجد، اما آن چیزی که ضروری به نظر می‌رسد، همت مسئولان برای رفع این مشکل با اجرای هر چه سریع‌تر پروژه آبرسانی به شهر کهک است.

به هر صورت مردم ساکن در بافت قدیمی شهر کهک، اقشار محرومی که با هزار امید و با قرض و شاید فروش طلا و اتومبیل و... یک واحد مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند، مردمی که در شهرک کوثر سکونت دارند و حتی اهالی چهار روستایی که در مسیر طرح آبرسانی به شهر کهک قرار گرفته‌اند، همه و همه چشم انتظار آغاز عملیات اجرایی این پروژه هستند.

آیا اجرای چنین پروژه مهمی که جمع زیادی از مردم یک منطقه محروم را از مشکلات ناشی از کم آبی و قطعی آب نجات می‌دهد، «مهری ماندگار» نیست؟ پس مسئولان به خصوص استاندار، نمایندگان قم در مجلس شورای اسلامی و سایر کسانی که توانایی حل این مشکل را دارند، باید هر چه سریع‌تر شرایط آغاز عملیات اجرایی این پروژه را فراهم کرده و این پروژه را در لیست پروژه‌های مهر ماندگار قرار دهند.

در حال حاضر مهم‌ترین مشکلی که موجب عدم اجرای پروژه آبرسانی به شهر کهک شده است، کمبود اعتبار است. افزایش بیش از حد قیمت‌ها موجب شده که پیمانکاران، دیگر با قیمت‌های گذشته حاضر به اجرای پروژه نباشند، اما مردم کهک نباید تاوان افزایش قیمت‌ها را بدهند و مسئولان باید با درایت، تمهیداتی بیندیشند که مشکل آب شهر کهک در آینده‌ای نزدیک مرتفع شود.

انتهای پیام/ب10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول