اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در راستای فراهم آوردن رضایت مردم

کیفیت‌بخشی به نان در کهگیلویه و بویراحمد ضروری است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: با هدف فراهم آوردن رضایت مردم، کیفیت‌بخشی به نان در کهگیلویه و بویراحمد ضروری است.

کیفیت‌بخشی به نان در کهگیلویه و بویراحمد ضروری است

محمدحسین حیدرپور در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، اظهار کرد: برای افزایش کیفیت نان، تنها استفاده از آرد مناسب تاثیر ندارد بلکه در مواردی مشاهده می‌شود که علاوه بر کیفیت آرد، یک سری عوامل دیگر نیز در تولید نان دخیل است تا نان تولیدی کیفیت مناسبی داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه پس از اصلاح قیمت گندم، آرد و گندم توسط دولت، باید یک سری از عوامل دیگر نیز در روند تولید نان اصلاح شود، ابراز کرد: شیوه نگهداری گندم و تبدیل آن به آرد، نگهداری آرد در فضای انبارهای سیلوها و سپس انبار نانوایی‌ها، نحوه تخمیر و پخت، دستگاه‌های پخت نان، میزان و نحوه خرید و نگهداری نان توسط مردم از جمله عواملی هستند که باید به اصلاح آن در سطح این استان پرداخت.

حیدرپور دور ریز بالای نان‌‌های سنتی در کشور را دلیلی بر عدم پروسه درست تولید نان دانست و ادامه داد: شیوه کنونی پخت نان و عرضه آن نادرست است.

وی به نان‌های تولید شده در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: نان‌های سنتی تولیدشده به ویژه نان سنگک و بربری با درصد سبوس بالا، یکی از بهترین نان‌‌ها برای مصرف همه گروه‌‌های سنی حتی کودکان است، همچنین هضم سریع و مناسب نان لواش و تافتون، خصوصیت ویژه‌ای است که نمی‌توان آن را در هیچ نان دیگری سراغ گرفت. البته به شرطی که این محصولات به صورت کاملاً بهداشتی، استاندارد و بدون استفاده از جوش شیرین در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تولید در مقیاس انبوه و با ماشین‌های مدرن و در شرایط کاملاً بهداشتی را از مزایای نان‌های جدید صنعتی برشمرد و ابراز کرد: با وجود چنین فرآورده‌هایی گروه‌های خاص، بیماران و افراد دچار کمبود بعضی از ریز مغذی‌ها می‌توانند نان مورد نیازشان را راحت‌تر تهیه کنند و همچنین مردم نیز وقت خود را در صف‌های طویل نانوایی‌ها برای خرید از دست نمی‌دهند و می‌توانند از نزدیک‌‌ترین مغازه یا سوپر مارکت محل آن را تهیه کنند.

حیدرپور به مشکلات نان‌های سنتی در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و افزود: عدم تامین نظر دولت در پائین نگهداشتن قیمت نان، عدم تمایل کارگران به کار در نانوایی به دلیل طولانی بودن ساعت و سختی کار، افزایش تقاضا در ساعات معینی از روز، عدم مهارت کارگران و پائین بودن راندمان تولید، عدم امکان رعایت مسائل بهداشتی به طور کامل، عدم وجود رقابت برای بهبود و کیفیت نان و بالا بودن ضایعات نان از جمله مشکلاتی است که تولید نان به روش سنتی با آن مواجه است.

این مسئول با بیان اینکه پیشگیری از ضایعات نان، راهکارهای مختلفی دارد، گفت: اجباری کردن استاندارد نان‌های سنتی، آموزش هدفمند و مستمر مدیریت و کارکنان واحدها، تثبیت کارگران در واحدهای نانوایی، بهبود کیفیت و یکنواخت نمودن آردها، متناسب کردن میزان سهمیه هر واحد نانوایی با توان تولید، استاندارد کردن ماشین‌آلات تولید نان و ایجاد رقابت سالم در واحدها برای تولید نان با کیفیت مناسب بسیار مؤثر است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: آرد‌های وارداتی از دیگر استان‌ها رنگ روشنی دارند که این امر نشان از کیفیت این آرد نبوده و دلیلی بر پایین بودن میزان سبوس در این آرد می‌باشد که خوشبختانه آرد تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد دارای درصد بالای سبوس است که رنگ تیره آرد استان نیز به همین علت است.

حیدرپور خاطر‌نشان کرد: قیمت نان در استان کهگیلویه و بویراحمد از بسیاری از استان‌های کشور پایین‌تر است و از لحاظ کیفیت در تلاش هستیم با بهبود زیرساخت‌ها این امر محقق گردد.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول