اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اجرای «رقص برنج» و «عروس‌بران» در هفته هنر مازندران

خبرگزاری فارس: «رقص برنج» و «عروس‌بران» در جدول برنامه‌های هفته هنر استان مازندران جای گرفت.

اجرای «رقص برنج» و «عروس‌بران» در هفته هنر مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، هفته هنر استان مازندران با هدف شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هنرمندان برجسته این استان با همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل ارشاد اسلامی استان مازندران 15 تا 19 مهرماه به میزبانی فرهنگسرای نیاوران در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، برگزاری هفته‌های هنر استان‌ها از اواخر سال 1389 با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران آغاز شد که با استقبال قابل توجه علاقمندان مواجه شد.

معرفی جلوه‌های فرهنگی و هنری استان به بازدیدکنندگان داخلی و خارجی و افزایش تعلق خاطر مردم استان به ویژگی‌های هنری، ارائه بسته‌های توسعه فرهنگی و هنری استان، توجه ویژه به خرده فرهنگ‌ها و اقوام مختلف، برنامه‌ریزی استراتژیک برای مدیریت و انسجام ملی، حفظ، احیای آداب و رسوم محلی، ایجاد مصونیت فرهنگی جوانان به عنوان قشر آسیب‌پذیر از طریق توسعه فرهنگ و هنر استان‌ها از اهداف برگزاری هفته‌های هنر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران درباره این هفته گفت: صیانت از میراث هنری و آشنایی مردم با پیشینه فرهنگی، تاریخی و مفاخر استان‌های اجراکننده از مهم‌ترین دلایل برگزاری این هفته است.

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی افزود: مازندران پایتخت زیبایی‌های ایران است و هنرمندان در ارائه داشته‌های این استان، رسالت بزرگی برعهده دارند.

وی افزود: مازندران به‌دلیل موقعیت‌های زیست‌محیطی و جغرافیایی همواره خود از گزند پذیرش فرهنگ اغیار مصون مانده است، به‌همین اعتبار می‌توان به ‌فرهنگ این قوم به‌عنوان فرهنگی اصیل توجه داشت و آیین، سنن و باورهای ایرانی اصیل را در آن جستجو کرد.

در این هفته غرفه‌های آثار هنری و صنایع‌دستی، مطبوعات، ساخت و ساز، معرفی مشاهیر استان و غذاهای محلی استان مازندران در فضای باز فرهنگسرای نیاوران برپا می‌شود. همچنین یک غرفه با موضوع دفاع مقدس پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

فضاسازی بومی با استفاده از کلبه‌های مختلفی که در کوه‌ها و دشت‌ها، شالیزارها و دامداری‌های استان دیده می‌شوند از جمله برنامه‌های هفته هنر استان مازندران به شمار می‌رود.

اجرای موسیقی محلی، شامل تک‌نوازی و گروه‌نوازی با سازهای کوبه‌ای و سورنا برای استقبال از بازدیدکنندگان و برگزاری آیین‌های نمایشی خاص استان مازندران مانند «رقص برنج» و «عروس بران» در جدول برنامه‌های این هفته هنری قرار دارد.

در بخش گالری 150 تابلوی هنری و 20 اثر حجمی گوشه‌هایی از ذوق و مهارت هنرمندان این استان هنرپرور را به نمایش می‌گذارد.

اجرای موسیقی مقامی و اجرای نمایش محلی و مراسم آیینی ویژه استان مازندران از جمله بخش‌های مراسم افتتاحیه هفته هنر استان مازندران است.

برپایی نمایشگاه آثار برگزیده هنرهای تجسمی و همچنین نمایشگاه صنایع‌دستی هنرمندان این استان، نمایش خیابانی و نمایش‌های ویژه آیینی سنتی استان، شعرخوانی و اجرای موسیقی محلی، برنامه‌هایی است که در طول روزهای برگزاری هفته هنر مازندران اجرا می‌شود.

هفته ‌هنر استان‌ها برنامه‌ای است که می‌تواند بین مردم از مقبولیت بالایی برخوردار باشد.

به ویژه برای شهروندان تهرانی که با زندگی در شهر و مناسبت‌های جامعه شهری از آداب و سنن تاریخی و بومی ایران فاصله گرفته‌اند.

انتهای پیام/ن30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول