نامدار عبداللهیان ظهر امروز در حاشیه بهرهبرداری از مرکز آموزش استثنایی مریم در گفتوگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: دانشآموزان استثنایی به دو گروه تقسیم میشوند.
وی افزود: گروه نخست دانش آموزان استثنایی شامل افرادی هستند که در بدو ورود به مدرسه به عنوان معلول شناسایی میشوند، اما از بهره هوشی متوسط به بالا برخوردارند.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: این گروه از دانش آموزان استثنایی میتوانند در مدارس عادی آموزش و پرورش به صورت تلفیقی تحصیل کنند.
این مسئول از تحصیل 35 هزار دانش آموز استثنایی در مدارس تلفیقی آموزش و پرورش در ایران خبر داد و بیان داشت: این دانشآموزان از محتوای کتابهای آموزش و پرورش بهره میبرند.
عبداللهیان افزود: گروه دوم دانش آموزان استثنایی شامل افرادی هستند که شرایط جسمی و ذهنی آنها به گونهای است که محتوای کتابهای آموزشی آنها با دیگر دانشآموزان متفاوت است.
وی با بیان اینکه 82 هزار دانش آموز در مدارس استثنایی کشور تحصیل میکنند، اذعان داشت: محتوای کتابهای آموزشی دانشآموزان استثنایی گروه دوم توسط کارشناسان سازمان آموزش و پرورش استثنایی تهیه و تدوین میشود
این مسئول با اشاره به فعالیت یک هزار و 750 مدرسه مستقل و ضمیمه استثنایی در ایران بیان کرد: از این تعداد یک هزار و 200 مدرسه مستقل و بقیه ضمیمه هستند.
عبداللهیان ابراز داشت: مدارس ضمیمه آموزش و پرورش شامل آموزشگاههایی میشود که دو باب از مجموع کلاسهای آن ویژه دانشآموزان استثنایی باشد.
وی وراثت، عوامل محیطی و آسیبهای وارده در زمان زایمان به کودک را از جمله علل بروز بیماری در کودکان برشمرد و ابراز داشت: با توجه به امکانات و تجهیزات نوین، وجود تستهای پیشرفته و همچنین کارشناسان توانمند کار شناسایی دانشآموزان استثنایی بیشتر شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با توجه به ارائه آموزشهای لازم از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی با کاهش آمار تولد کودکان استثنایی در ایران روبهرو هستیم.
این مسئول تصریح کرد: در سال جاری یک میلیون و 200 نوآموز در پایگاههای سنجش کشور مورد ارزیابی قرار گرفتهاند که از این تعداد 5 هزار نفر به آموزش و پرورش استثنایی هدایت شدهاند.
انتهای پیام/ن20/ژ1001