اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله جوادی‌آملی:

اغلب فیلم‌ها و سریال‌ها عاری از هنر دینی است

خبرگزاری فارس: مفسر بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه غالب سریال‌ها، فیلم‌های خیالی را به حس در می‌آورد و حسی را به خیال تبدیل می‌کند، تاکید کرد: ‌این دور باطل هرگز هنر دینی نیست.

اغلب فیلم‌ها و سریال‌ها عاری از هنر دینی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی شنبه شب ضمن زیارت و بازدید از ضریح مطهر اباعبدالله الحسین(ع) در جمع هیئت امنای ساخت ضریح اظهار داشت: از ذات اقدس الله مسئلت می‌کنیم این کار عظیم را از همه شما به احسن وجه بپذیرد.

وی با بیان اینکه توفیقی را که خدای سبحان به شما بزرگواران مرحمت کرده است باید شکرگزار باشید ادامه داد: همه این‌ها مائده‌ای از این ذات مقدس است.

مفسر بزرگ قرآن کریم در ادامه پیشنهاد کرد: برای اینکه زائران اباعبدالله الحسین (ع) از همه ظرافت کاری‌های هنری این ضریح مطهر مطلع شوند همراه با زیارت‌نامه عصاره این جریان نوشته شود تا وقتی زائران از این ضریح استفاده می‌کنند بفهمند در این ضریح علم، هنر، پیام و هنر معقول در کنار هم به کار رفته است.

وی با بیان اینکه این ضریح مطهر هنر دینی را در معرض نمایش قرار داده است تصریح کرد: آنچه که اکنون به عنوان هنر در سینما و فیلم‌ها وجود دارد یک دور ناقص از خیال به حس و از حس به خیال است.

جوادی‌آملی با بیان اینکه غالب سریال‌ها، سینماها و پرده‌داری‌های خیالی را به حس در می‌آورد و حسی را به خیال تبدیل می‌کند، تاکید کرد: ‌این دور باطل هرگز هنر دینی نیست.

وی با اشاره به اینکه هنر دینی سه ضلع دارد ابراز داشت: ضلع بالا معقول، ضلع میانی متخیر و خروجی آن محسوس دینی است که دارای پیام است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: اینکه غالب فیلم‌ها و سریال‌ها با خیال شروع می‌شود و به حس ختم می‌شود و از حس شروع می‌شود و از خیال سر در می‌آورد و خروجی ندارد برای این است که هنر دینی نیست.

وی گفت: هنر دینی آن است که مایه عقلی داشته باشد و آن معقول را متحیر کند و آن متحیر را محسوس کند که خروجی این هنر از پیام برخوردار است.

آیت‌الله جوادی‌آملی ضریح اباعبدالله الحسین(ع) را یک کار هنری دینی دانست گفت: به لطف الهی در این ضریح آن معارف عقلی به صورت مکتوب درآمده اما صرف اینکه این مطلب معقول و علمی است خروجی حسی ندارد و بسیاری از افراد متوجه این معارف عقلی نمی‌شوند.

وی افزود: اما اگر کسی بتواند آن معقول را در کارگاه خیال اساتیدی نظیر استاد فرشچیان و سایر اساتید این‌چنین تنظیم کند ورودی و خروجی بدهد و بعد به صورت محسوس درآورد تبدیل می‌شود به آنچه که اکنون در این بارگاه و ضریح مشاهده می‌کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: برای اینکه دیگران از این هنر معقول استفاده کنند و بفهمند هنر یعنی چه،‌ هنر معقول به چه معناست و چه هنری دینی است، تمام مطالبی که پیرامون این ضریح مقدس وجود دارد باید در مقدمه زیارت‌نامه سیدالشهدا (ع) در سه چهار صفحه و به صورت هنرمندانه نوشته شود تا زائران با پیام این ضریح و مکتوبات و نقش‌های روی آن آشنا شوند.

وی ادامه داد: زائران وقتی ببینند حضرت سیدالشهدا (ع) برای مطالبی شهید شده است که این مطالب بر روی این ضریح آمده است در آن صورت عاشقانه و عارفانه و با معرفت این ضریح مقدس را زیارت می‌کنند وگرنه شاید از نزدیک خیلی لذت نبرند.

جوادی‌آملی افزود: وقتی مردم بفهمند اباعبدالله برای مطالبی شهید شده که پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) فرمودند طبق همان تعبیری که در زیارت‌نامه سیدالشهدا (ع) است ملائکه و فرشتگان به استقبال او می‌آیند و امام حسین (ع) جواب سلام او را می‌دهد.

وی اظهار داشت: تمام کسانی که خدمات مالی، علمی، اجرایی و... برای ساخت این ضریح مطهر کردند مشمول دعای حضرت ولی عصر (عج) قرار گیرند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم همه این تلاش‌ها را به برکت قیام امام راحل (ره)، خون شهدا و نظام اسلامی دانست و با طرح این سئوال که این ایران قبلاً هم همین بود و این مردم هم قبلاً همین‌ها بودند اما چرا این برکت و توفیق را نداشت؟ یادآور شد: ‌این خون شهدا است این‌گونه می‌جوشد و برکات فراوانی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه هم اثر مکتوب علما، مراجع، امام (ره) و بزرگان جهان تشیع و هم خون شهدا نقش تعیین‌کننده‌ای برای نظام اسلامی دارد، اظهار کرد: این دو وزنه عظیم تابع آن دو وزنه اصیل یعنی قرآن و عترت هستند.

انتهای پیام/غ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول