اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه برگزاری همایش بزرگداشت آقاپیرحیدر بهبهان

ناگفته‌هایی از نگین تابناک بهبهان

خبرگزاری فارس: امامزاده حیدر (ع) مانند نگین تابناکی در بهبهان درخشیده و از جایگاه ویژه‌ای نزد مردم این شهرستان برخوردار است.

ناگفته‌هایی از نگین تابناک بهبهان

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، در کتاب‌های تاریخی و انساب از این امامزاده واجب التعظیم معمولاً با القابی چون امیرحیدر و امامزاده حیدر و یا آقاپیرحیدر و گاهی نیز با لفظ حیدربن‌موسی‌بن‌جعفر یاد می‌شود.

همچنین از ایشان به‌نام امیر حیدر بن موسی کاظم یا امامزاده حیدر فرزند بدون واسطه حضرت موسی کاظم (ع) و برادر حضرت فاطمه معصومه نام برده شده و در کتاب کنزالانساب سید مرتضی صفحه 66 و بحرالانساب صفحه 56 و کتاب بقاع متبرکه آمده که «از برادران حضرت معصومه (س)حیدر و فضل در بهبهان آمده است».

در کتاب عزاداری سنتی اثر حسین معتمدی آمده امامزاده حیدربن موسی‌بن‌جعفر معروف به امامزاده حیدر در بهبهان بوده و امیر تیمور گرگانی از ایشان به نام آقا پیرحیدر نام برده است.

همچنین در گویش محلی بهبهان از امامزاده حیدر (ع) به نام‌های امیرحیدر و آقا پیرحیدر نیز یاد می‌شود.

به قول از کتاب بقعه متبرکه مشهور است که امامزاده حیدر فرزند امام موسی کاظم (ع) از همراهان احمد بن موسی معروف به شاه چراغ بودند و به همراه برادرانش در سال 201 تا 203 عازم ایران شده است.

در خود آستان مقدس دو اثر تاریخی و زیبا موجود بوده که یکی اثر پای مبارک ایشان که اثر ضربه زدن با بیل و قطع انگشت مبارک آن حضرت در آن نمایان است و در همین اثر نیز نشان خاتم مبارک ایشان که به خط کوفی نوشته شده حیدربن موسی‌بن جعفر نیز موجود است.

همچنین درب قدیمی امامزاده حیدر (ع) که بر روی آن اشعار مهدی مهدوی به خط آیت‌الله آخوند ملا فتح‌الله روحی‌پور نوشته شده نیز در این آستان مقدس وجود دارد.

آستان مقدس امامزاده حیدر (ع) بهبهان امروزه همانند خورشیدی در آسمان خوزستان و استان‌های همجوار درخشیده و به‌عنوان پر زائرترین بقعه متبرکه خوزستان از دیرباز تاکنون میعادگاه عاشقان خاندان رسول اکرم (ص) بوده و همه روزه زائران زیادی از سراسر کشور به ویژه استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و بوشهر جهت زیارت و عرض ارادت به این امامزاده واجب‌التعظیم تشرف پیدا می‌کنند.

بنای اولیه آستان مربوط به سال 737 (ه.ق) بوده و بعدها در سال 1349 توسط هیات امناء وقت تجدید بنا شده است.

آستان مقدس امامزاده حیدر(ع) هم‌اکنون با مدیریت و تلاش شبانه‌روزی پیرغلام اهل بیت عصمت و طهارت، غلامرضا خادمی بهبهانی روز به روز در حال پیشرفت بوده به طوری که در حال حاضر بزرگترین بقعه متبرکه استان خوزستان است.

بنای آستان متشکل از حیاط بزرگ، صحن مطهر، روضه منوره، سالن حضرت فاطمه زهرا(س)، مسجد امامزاده حیدر(ع)، سالن جدید امام حسن مجتبی(ع) در دو طبقه، گنبد و چهار گلدسته بوده که از معماری منحصر به فرد اسلامی ایرانی برخوردار است.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول