اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سال جاری

طرح «محیط یار» در مدارس خوزستان اجرایی می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از اجرای طرح ملی «محیط یار» در مدارس استان از امسال خبر داد.

طرح «محیط یار» در مدارس خوزستان اجرایی می‌شود

احمدرضا لاهیجان‌زاده امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز با اشاره به اینکه طرح ملی محیط یار در سال گذشته در شش مدرسه آزمایش شده است، گفت: این طرح از امسال به صورت جدی در مدارس استان اجرا می‌شود.

دبیر کارگروه توسعه آموزش‌های زیست محیطی استان درباره طرح ملی محیط یار توضیح داد: بخش زیادی از جامعه را دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان تشکیل می‌دهند، از سوی دیگر مطالعات محققان نشان می‌دهد بیشترین تأثیرگذاری آموزش در مقاطع ابتدایی تحصیل است، به عبارتی تأثیرپذیری دانش‌آموزان از مقطع ابتدایی تا راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه به تدریج کم می‌شود، به همین دلیل برنامه‌ریزی برای ارائه آموزش‌های زیست محیطی در مقطع ابتدایی در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت تمام دانش‌آموزان به عنوان محیط یار در افق این طرح پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: در مرحله نخست در تعدادی از مدارس و کلاس‌ها دانش‌آموزانی به عنوان «محیط یار» انتخاب می‌شوند که سفیران محیط زیست در خانواده و جامعه خواهند بود.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه بر اساس امکانات موجود فعلا به ازای هر 15 دانش‌آموز یک نفر محیط یار انتخاب می‌شود، پیش‌بینی کرد: امسال حدود 200 هزار دانش‌آموز در استان زیر پوشش این طرح قرار گیرند.

وی افزود: محیط یاران لباسی شبیه محیط‌بانان محیط زیست خواهند داشت و آموزش‌هایی در زمینه مدیریت پسماند، انواع پسماند‌ها، روش کاهش زباله در مبداء، استفاده بهینه از انرژی در منزل و مدرسه، نحوه بازیافت، نحوه استفاده از خودرو و مباحث مربوط به ترافیک و کاهش آلودگی هوا به آنها ارائه می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: دفترچه‌هایی شبیه مأموران در اختیار این محیط‌بانان قرار می‌گیرد و می‌توانند برای افرادی که در محل زندگی یا مدرسه ضوابط محیط زیست را رعایت نکنند (بسته به نوع تخلف) اخطاریه‌های زیست محیطی صادر کنند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای این طرح تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش نیز امضا شده است و طرح در استان‌ها نیز دنبال می‌شود.

لاهیجان‌زاده این روش را بسیار تأثیرگذار دانست و گفت: با توجه به اینکه فرزندان نکات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی را به والدین یادآوری می‌کنند این روش بسیار هشداردهنده و تأثیرگذار خواهد بود که می‌تواند ضمانت اجرایی این طرح باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ضمن دعوت از دستگاه‌های اجرایی و صنایع استان برای مشارکت در اجرای طرح محیط یار گفت: هر کدام از سازمان‌ها و شرکت‌های عمده استان همچون فولاد، نفت و جهاد کشاورزی می‌توانند با صرف هزینه اندک برای تهیه لباس، سی دی و دفترچه، چند مدرسه را زیر پوشش قرار دهند و در ارتقای فرهنگ زیست محیطی جامعه مشارکت کنند.

انتهای پیام/غ20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول