اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام نادری در گفت‌وگو با فارس:

امام رضا (ع) با هوشمندی کیان شیعه را حفظ کردند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امام رضا(ع) با سیاست‌مداری و هوشمندی مثال‌زدنی توانست در دوران امامت خود کیان شیعه و امامت را حفظ کند.

امام رضا (ع) با هوشمندی کیان شیعه را حفظ کردند

حجت‌الاسلام محمدمهدی نادری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک سالروز ولادت علی بن موسی الرضا(ع) اظهار کرد: امام رضا(ع) ولایت‌عهدی را بدون دخالت در حکومت پذیرفت و این امر اقدامی مبنی بر آگاه‌سازی پیروان امام بود تا بدانند حضرت در تصمیم‌گیری‌ها، اعمال و رفتار حکومت دخالتی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: زمانی که مأمون از ولایت‌عهدی نتیجه نگرفت سعی کرد با تشکیل مناظرات علمی پیشوای هشتم شیعیان را در فشار قرار دهد و به جایگاه ایشان خدشه‌ وارد کند ولی در نهایت خود مغلوب میدان بود.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: امام با استفاده از تأییدات الهی این توطئه را نیز خنثی کرد و در واقع این مناظرات را پایگاهی برای تبلیغ اسلام و اثبات حقانیت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) قرار داد.

وی عنوان داشت: این مناظرات در تاریخ ثبت شده و آثار خوبی در اثبات حقانیت اسلام در برابر سایر ادیان دارد.

نادری با اشاره به دیگر روش‌های مبارزاتی علی بن موسی الرضا(ع) گفت: امام رضا(ع) روش مبارزه منفی را در برابر حکومت مأمون انتخاب کرد و با استفاده از پایگاه حکومتی توانست جان خود و شیعیان را از برخوردهای شدید حفظ کرده و به نشر معارف اسلامی بپردازد.

وی خاطر نشان کرد: امام رضا(ع) با سیاست‌مداری و هوشمندی مثال‌زدنی توانست در دوران امامت خود کیان شیعه و امامت را حفظ کند و در برابر هجمه‌ها و شبهات فکری که در آن دوران نسبت به اسلام وجود داشت به صورت علمی و منطقی دفاع لازم را انجام دهد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به گروه‌های مختلف علویون در دوران امام رضا(ع) گفت: گروهی از علویون به طور کامل پایبند دستورات امام رضا(ع) بودند و گروه دیگری از علویون شناخت کاملی از امامت و ولایت نداشتند و برخی از تصمیمات این امام بزرگوار را به تصور خود تصمیم‌های درست نمی‌دانستند.

وی ادامه داد: این امر سبب شد چند جناح سیاسی در درون جامعه اسلامی شکل بگیرد ولی حضرت به خوبی شرایط را مدیریت کردند.

انتهای پیام/ش20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول