اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله موسوی‌اردبیلی:

کرامت مرکز ثقل انسان است‌

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم در پیامی به همایش ملی صیانت از کرامت انسانی در نظام حقوقی اسلامی کرامت را مرکز ثقل انسان عنوان کرد.

کرامت مرکز ثقل انسان است‌

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله عبدالکریم موسوی اردبیلی در پیام خود به همایش ملی صیانت از کرامت انسانی که پنجشنبه شب در قم برگزار شد، چنین عنوان کرده است: تأکید بر حقوق انسان به عنوان اشرف مخلوقات و تنها موجودی که در دنیای مشهود و شناخته شده ما، از موهبت آگاهی و خرد و انتقال یافته‌های خود به دیگران برخوردار است، حقیقتی است که پس از قرن‌ها فراز و نشیب در قرن گذشته در قالب آیین‌نامه جهانی تصویب شد و اکنون به صورت مطالبه عالم‎گیر مورد توجه جهانیان است.

وی در ادامه این پیام آورده است: رد و نشان این حقیقت را می‌توان مانند بسیاری از معارف و دستاوردهای بشر در تعالیم انبیای الهی یافت. اگر در حقوق بشر امروز از برادری، برابری، آزادی و آزادگی انسان سخن گفته می‌شود و اگر به حقوق زن، کودک کارگر و شهروند توجه می‌شود و حق آزادی، سکونت و شغل در بین‌الملل مورد تأکید قرار می‌گیرد این دستاورد را بیشتر در شرایع آسمانی به ویژه شرایع ختمیه می‌توان دید.

استاد حوزه علمیه در این پیام چنین عنوان کرده است: رسول خدا انسان‌ها را در مساوات به دندانه‌های شانه مانند می‌کند و فخرفروشی را در هر شکل مردود می‌شمارد و امیرمؤمنان حفظ حرمت و حقوق انسان‌ها و تساوی آنها در برخورداری از رفتار دوستانه و محترمانه را به مساوات آنها از حیث انسان بودن و برخورداری از خلقت یکسان مستند می‌فرماید. امروز نامه بلند امام علی به مالک اشتر و رساله حقوق امام سجاد‌(ع) منادی کرامت انسان و راهنمای بزرگ بشر است، هر چند دین گرامی‌ترین موهبت الهی است و اعراض از آن خسارتی عظیم و شقاوتی بی‌مانند است.

موسوی‌اردبیلی در ارتباط با ارزش و جایگاه زن در این پیام تصریح کرده است: اگر کمتر از یک قرن است که تسلط زن بر خود و اموالش در مغرب‌ زمین به رسمیت شناخته شده است، شریعت محمدی چهارده قرن پیش کرامت، منزل، حقوق مالی و توازن حقوق و تکالیف زن را در آیات نورانی قرآن و سیره و سنت نبی اکرم و اهل بیت‌(ع) آموخته است.

وی در این پیام اضافه کرده است: توجه به حقوق کودک و اهتمام در تعلیم، تربیت، رفاه و آسایش او، تأکید بر منزل کارگر و حقوق او التفات به تکالیف حاکم در برابر رعایا و حقوق رعایا بر حاکمان و التزام بر حق سرنوشت و تصرف بر مایملک در انتخاب مکان، تحصیل، شغل و مانند این‌ها نشان‌دهنده التفات حقوق انسان بر انسان است.

موسوی‌اردبیلی می‌افزاید: توجه هوشمندان حقوق بشر امروز بر این نکته که مرکز ثقل حقوق انسان و مبنای استوار آن کرامت انسان است بازتابی از التفات قدسی به کرامت انسان است، قرآن کریم موهبت کرامت الهی را تنها از آن مؤمنان نمی‌خواند بلکه کرامت الهی را در حق همه فرزندان آدم برمی‌شمرد.

این استاد حوزه در ارتباط با کرامت انسان و ویژگی‌های آن چنین آورده است: بحث از کرامت انسان و حقوق او و مشارکت در شکل‌گیری و ترویج حقوق بشر جهان شمول و مناقشه در جزئیات تأمل‌برانگیز آن از حق عالمان دین است.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول