اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با پیام حضرات آیات ‌سبحانی و ‌جوادی‌آملی

همایش صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوق اسلامی برگزار شد

خبرگزاری فارس: همایش صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوق اسلامی با پیام حضرات آیات سبحانی و جوادی‌آملی در قم آغاز به کار کرد.

همایش صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوق اسلامی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوق اسلامی روز پنجشنبه به همت مرکز فقهی ائمه اطهار‌(ع) و کمیسیون حقوق بشر اسلامی بررسی شد.

در مراسم افتتاحیه این همایش، پیام حضرات آیات سبحانی، جوادی‌آملی و موسوی‌اردبیلی در ارتباط با صیانت از کرامت انسانی در اندیشه حقوق اسلامی قرائت شد.

معاون مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در این همایش احترام به زنان را یکی از مهم‌ترین مصادیق انسانیت از دید اسلام دانست و گفت: اسلام برای زنان جایگاه ویژه‌ای قائل شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم حسینی گفت: در دین اسلام چنین آمده است که فقط افرادی که کرامت انسانی داشته و از انسانیت بویی برده باشند به زنان احترام می‌گذارند و در مقابل کسانی که هیچ بویی از انسانیت نبرده‌اند، به آن‌ها بی‌احترامی می‌کنند.

معاون مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) افزود: اسلام کرامت را متعلق به روح انسان دانسته و جنسیت زنان و مردان را در نوع کرامت انسانی آن‌ها مؤثر نمی‌داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی ایازی از اساتید حوزه علمیه قم نیز در این همایش به بیان ویژگی‌های کرامت انسانی از دیدگاه قرآن پرداخت.

وی در این همایش در ارتباط با نسبت‌سنجی کرامت انسانی و آزادی و آثار آن در عرصه حقوق و تکالیف بشر از منظر اندیشه اسلامی، کرامت انسان را موضوعی نسبی دانست و گفت: این کرامت از دو جنبه تشکیل شده که یکی ذاتی و دیگری اکتسابی است.

این قرآن‌پژوه در ادامه گفت: خداوند در قرآن کریم انسان را برخوردار از کرامت دانسته و کرامت انسانی را با رعایت حقوق مربوط به هر شخص همراه دانسته است.

ایازی در ادامه گفت: این که کرامت انسانی به معنای آزادی است، به این معنا نیست که هر کس آزاد است هر جرمی که بخواهد انجام دهد، بلکه ما باید این را بدانیم که جرم‌شناسی و مجازات مجرم، یکی از مصادیق رعایت حقوق دیگران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی به بررسی موضوع حوزه‌های مطالعاتی کرامت در فقه اسلامی پرداخت.

دیگر سخنران این مراسم دکتر محمد حکمت‌نیا معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود.

معاون پژوهش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بررسی جایگاه کرامت در نظام حقوقی اسلام از منظر روش‌شناسی پرداخت و صرف انسان‌شناسی هستی‌شناسانه که غرب در حقوق استفاده می‌کند را برای تعریف کرامت در سطح انسان‌شناسی بسیار دشوار دانست.

وی با بیان اینکه کرامت در نظام‌های حقوقی هم مسئله و هم راه حل برای مسئله است گفت:‌ در کشورهایی که اصل کرامت به عنوان اصل بنیادین و حاکم پذیرفته شده در دو حوزه قانون‌گذاری که اصل منطقش قانون‌گذاران هستند و در حوزه قضایی که منطق قضات قرار می‌گیرد باید بحث و بررسی شود.

در ادامه این همایش و در دو نشست، ابعاد کاربردی کرامت انسانی و موضوع کرامت انسانی و چالش‌های فرارو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در بررسی ابعاد کاربردی کرامت انسانی، بحث‌هایی از جمله کرامت انسانی، راهبرد جرم انگاری، از کرامت تا سکوت و کرامت انسانی مبنای حقوق بشر در اسلام مورد بررسی قرار می‌گیرد.

همچنین در بررسی موضوع کرامت انسانی و چالش‌های فرارو موضوعاتی از جمله حمایت از کرامت ذاتی بشر در حقوق اساسی ایران و فقه امامیه، آسیب‌ها و چالش‌های فراروی کرامت انسانی در جهان معاصر و نوع مواجهه اندیشه اسلامی با آن‌ها و جایگاه کرامت انسانی در نظام بین‌المللی حقوق بشر و چالش‌های آن در تطبیق با اندیشه اسلامی مورد بحث قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول