اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

شیوع بیماری‌های واگیردار یک حادثه غیرمترقبه است

خبرگزاری فارس: محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: همان‌طور که حوادث غیرمترقبه سبب شیوع بیماری واگیردار می‌شود، همه‌گیری بیماری واگیردار نیز می‌تواند به حوادث غیرمترقبه تبدیل و عامل مرگ و میر شود.

شیوع بیماری‌های واگیردار یک حادثه غیرمترقبه است

سوسن فدایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: این بیماری‌ها شامل وبا، اسهال، سرخک، تب‌های خونریزی‌دهنده و بیماری‌های جدی نوظهور دیگر است.

وی افزود: شیوع انواع بیماری‌ها می‌تواند سبب هرج و مرج زیاد در جامعه شود و این امر به خودی خود تبدیل به یک بحران طبیعی می‌شود.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برای مثال جسد انسان‌ها می‌تواند عامل شیوع بیماری‌های اپیدمی شود، تصریح کرد: خطر دیگری که عموم را در اثر شیوع بیماری تهدید می‌کند، جابه‌جایی افراد جامعه است.

وی ادامه داد: در جهان هرساله بیش از 5 میلیون نفر در نتیجه آسیب‌های ناشی از حادثه‌ها جان خود را از دست می‌دهند که یک دهم تمام مرگ‌ها را تشکیل می‌دهند.

فدایی اضافه کرد: در هر سال به طور متوسط 140 نفر در اثر سیل همراه با توفان کشته می‌شوند.

وی با بیان اینکه  ایران جزو 10 کشور بلاخیز جهان است، تاکید کرد: 70 درصد کشور ما در معرض خطر زلزله و 50 درصد آن در معرض خطر سیل قرار دارد و 90 درصد جمعیت کشور در معرض خطرات ناشی از سیل و زلزله قرار دارند.

محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه  کرد: بلایای طبیعی تنها در هفت سال گذشته بیش از 2  هزار و 157 میلیارد ریال خسارت به کشور ما وارد کرده و کشور ما از نظر آمار وقوع حوادث طبیعی در مقام ششم جهانی قرار دارد.

وی گفت: بحران‌ها همچنان سبب خسارت‌های اقتصادی شدیدی شده‌اند به طوری که در سال 2008، بحران‌ها سبب خسارتی در حدود 181 بیلیون دلار شده  که این رقم بیش از دو برابر میزان خسارت در سال‌های  2000 تا ‌ 2007 بوده است.

فدایی گفت: روشن است که پیشگیری اولیه مؤثرترین راه برای کاهش اثرات ناشی از بلایای طبیعی است و باید در برنامه‌ریزی‌ها، مدیریت بحران و آماده‌سازی برای مقابله با بلایای طبیعی در سطح وسیع گنجانده شود.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد امکانات و تسهیلات بهداشتی دارای تمام ویژگی‌های لازم باشد و در عین حال که با کار روزمره به ارائه خدمات به بیماران می‌پردازند، جان آسیب‌دیدگان حوادث غیرمترقبه را نیز نجات دهند که این امر مستلزم ساختن زیرساخت‌ها است، اضافه کرد: باید در مقابل بحران‌ها مقاوم باشد و مستلزم ساماندهی و آماده‌کردن تیم‌های سلامت است که این تیم‌ها قادر باشند در شرایط بحران، خدمات بهداشتی مناسب را ارائه کنند.

انتهای پیام/غ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول