اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:

درست اجرا نشدن هدفمندی یارانه‌‌ها ریشه مشکلات اقتصادی است

خبرگزاری فارس: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: درست اجرا نشدن طرح هدفمندسازی یارانه‌ها موجب بروز مشکلات و چالش‌های کنونی اقتصادی شده است.

درست اجرا نشدن هدفمندی یارانه‌‌ها ریشه مشکلات اقتصادی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با آیت‌الله نوری‌همدانی گزارشی از عملکرد مجلس در حوزه مسائل اقتصادی ارائه کرد و اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی در مسائل اقتصادی نقدهایی را نسبت به تصمیمات دولت داشته که در جلسات مشترک با نمایندگان دولت مطرح شده است.

وی ادامه داد: در دو جلسه علنی نیز نمایندگان مجلس این نقدها را مطرح کرده و اعتراض خود را از سیاست‌های اقتصادی دولت که موجب تزلزل در نرخ ارز شده است، اعلام کردند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بخشی از نگرانی‌های نمایندگان مجلس در ارتباط با بنگاه‌های اقتصادی و تأمین نشدن نقدینگی مورد نیاز این بنگاه‌ها است.

وی با اشاره به اجرا نشدن قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به صورت دقیق و کامل توسط دولت ابراز کرد: اینکه این موضوع بسترساز مشکلات فعلی اقتصادی شده است از نقدهای فعلی نمایندگان مجلس به دولت است.

ابوترابی‌فرد خاطر نشان کرد: در گفت‌وگوهایی که میان مجلس و دولت انجام شده، تصمیمات جدیدی گرفته شده که موجب ثبات نرخ ارز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه وضعیت صندوق ارزی کشور بسیار مطلوب است، گفت: نسبت تعهدات خارجی جمهوری اسلامی به میزان تولید ناخالص ملی بر اساس گزارش‌های بین‌المللی کمتر از 10 درصد است در حالی که همین رقم در کشور آمریکا به بالای 107 درصد رسیده که این موضوع نشان‌دهنده شرایط بسیار خوب کشور ما است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جمهوری اسلامی شاید از کشورهای استثنایی در زمینه ذخائر ارزی باشد که این موضوع بخشی از نگرانی‌ها را تعدیل می‌کند.

وی افزود: بانک مرکزی، بانک‌های خصوصی و شرکت‌های دولتی شرایط مناسبی از این نظر داشته و تنها صندوق توسعه ملی 40 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد.

ابوترابی‌فرد با اشاره به اهمیت مدیریت نرخ ارز با توجه به چالش‌های اقتصادی پیش روی نظام اسلامی ابراز داشت: باید بتوانیم نرخ ارز را در سطح منطقی حفظ کنیم.

وی عنوان کرد: در آخرین هم‌فکری‌هایی که میان دولت و مجلس انجام شده قرار شد کالاهای اساسی و هزینه تحصیل بورسیه دانشجویان با نرخ مرجع که هزار و 226 تومان است تأمین شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم نظارت بر درست هزینه شدن این ارزها ادامه داد: بخشی از نیازهای واقعی، تأمین مواد اولیه کارخانه‌ها و کالاهای مورد نیاز مردم است که برای آنان نیز باید ارز مورد نیاز تأمین شود.

وی گفت: باید ارز مورد نیاز متقاضیان واقعی که ثبت سفارش کرده‌اند، دو درصد زیر قیمت بازار اختصاص داده شود تا بتوانند موارد مورد نیاز را وارد کنند.

ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه برای مسافران نیز ارز دو درصد ارزان‌تر از بازار اختصاص داده شده است، افزود: این سیاست‌ها در مجموع در کوتاه مدت نرخ ارز را ثابت نگه خواهد داشت و در بلند مدت امکان دارد موجب کاهش نرخ ارز نیز بشود.

وی بیان کرد: این سیاست از روزهای نخست هفته آینده اجرایی خواهد شد و موجب کاهش فاصله نرخ ارز در بازار فرعی و اصلی که زمینه را برای دلالی و رانت‌خواری مهیا کرده بود، می‌شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: بر اساس قانون بودجه سال 91 باید حدود 20 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی برای بنگاه‌های اقتصادی در صنعت و کشاورزی تخصیص داده شود.

وی با اشاره به اینکه این مبلغ یک پشتوانه ریالی برای صنعت و کشاورزی خواهد بود گفت: این بودجه در قالب تسهیلات در اختیار این بخش‌ها قرار خواهد گرفت و به شکوفایی اقتصادی در بخش صنعت و کشاورزی کمک می‌کند.

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول