اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز آموزش و برنامه‌ریزی دیوان محاسبات عنوان کرد

اجرای نظارت الکترونیکی دیوان محاسبات به صورت پایلوت در قم

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز آموزش و برنامه‌ریزی دیوان محاسبات با اشاره به نظارت الکترونیکی گفت: این مسئله مراحل نهایی خود را طی می‌کند و قم نیز به عنوان استان پایلوت طرح انتخاب شده است.

اجرای نظارت الکترونیکی دیوان محاسبات به صورت پایلوت در قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم فریدون همتی پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل دیوان محاسبات استان قم که در مجتمع ادارات قم برگزار شد اظهار کرد: در ساختار و تشکیلات نظام هر یک از مدیران دارای مسئولیتی هستند که مجموعه تمام فعالیت‌ها امور کشور را به پیش می‌برد.

وی با تاکید بر ضرورت نظارت و محاسبه در هر نظام حکومتی افزود: نظام جمهوری اسلامی ریشه در مکتب و آیین ما دارد به همین دلیل مسئولیت نظارت اهمیت فراوانی در ایران داشته و در قانون اساسی نیز پیش‌بینی شده است.

رئیس مرکز آموزش و برنامه‌ریزی دیوان محاسبات ادامه داد: قانون‌گذاران نگاه با بصیرتی به این موضوع داشته و به مقوله حاکمیت نگاهی جامع داشته‌اند.

وی با بیان اینکه مردم انتظار دارند حکومت در امر نظارت با دقت رفتار کند عنوان داشت: در طول پنج سال گذشته بیشتر تخلفات و انحرافات از نوع عدم اجرای ضوابط و مقررات بوده است.

همتی با اشاره به تبادل نظر دیوان محاسبات کشور با سیستم‌های نظارتی دیگر کشورها گفت: اصل بر این است که نمی‌توان قانون را نادیده گرفت و آن را اجرا نکرد هر چند که برخی کشورها چنین مسئله‌‌ای را باور ندارند.

رئیس مرکز آموزش و برنامه‌ریزی دیوان محاسبات خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) نیز با تاکید بر اینکه قانون حتی اگر مشکلی داشته باشد از بی‌قانونی بهتر است در این مورد فرموده‌اند که عدم اجرای قانون حرام است و دلیل این مسئله هم این است.

وی با بیان اینکه درک صحیح از انواع مشکلات و کارهای اجرایی در دیوان محاسبات کشور وجود دارد افزود: نظارت کار سختی است که مشکلات خاص خود را دارد و نیازمند نگاهی جامع است زیرا دیوان محاسبات بازوی نظارتی مجلس و دولت بوده و وظیفه دارد در قالب گزارش تفریغ بودجه، پایان سال مالی کشور را در دسترس عموم قرار دهد.

همتی ابراز کرد: در طول چند سال اخیر تحولات خوبی در دیوان محاسبات رخ داده تا توسعه کشور با سرعت بیشتری ادامه یابد.

رئیس مرکز آموزش و برنامه‌ریزی دیوان محاسبات با تاکید بر تصویب قوانینی که در حوزه اجرا نیز با آسانی همراه باشند گفت: بنای اصلی دیوان محاسبات پیشگیری از تخلفات است زیرا این مسئله به سلامت مدیران و نظام اقتصادی و اجتماعی کشور کمک می‌کند و میهن اسلامی را در مقابل توطئه‌های دشمنان مصون می‌دارد.

وی افزود: مدیران کشور به همراه ملت بزرگوار ایران در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب تلاش زیادی کرده و پیشرفت‌های امروز سبب شده‌اند تا ایران به عنوان کشوری تأثیرگذار در جهان ظاهر شده و با استکبار جهانی رویارویی می‌کند.

همتی با بیان اینکه دیگر ملت‌ها ایران را الگوی خود قرار داده‌اند عنوان داشت: انقلاب اسلامی ایران موجب خروج مسلمانان و ظهور بیداری اسلامی در منطقه شده است.

رئیس مرکز آموزش و برنامه‌ریزی دیوان محاسبات مدیران کشور را از جمله سرمایه‌های مهم ایران دانست و گفت: دیوان محاسبات به همین دلیل وارد عرصه کار و فعالیت شده و با این دید به تلاش خود ادامه می‌دهد.

وی با تاکید بر نگاه جامع و کلان به مسائل ملی تصریح کرد: بیشترین نمونه‌های هدررفت منابع مربوط به اعلام دیرهنگام اعتبارات است.

همتی با بیان اینکه بازگشت اعتبارات و خرج نشدن آنها موجب بازخورد منفی در جامعه می‌شود ابراز کرد: نظارت در این مرحله تأثیر فراوانی دارد و موجب اصلاح امور می‌شود.

رئیس مرکز آموزش و برنامه‌ریزی دیوان محاسبات ادامه داد: بحث آموزش به ویژه برای مدیران در سطح ملی و استانی در دستور کار قرار داشته و در سال جاری نیز شیوه آموزش پودمانی تداوم خواهد داشت و در پایان دوره‌ها نیز مدارک مربوطه به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت اجرای نظارت الکترونیکی با کمک دولت و مجلس افزود: این مسئله مراحل نهایی خود را طی می‌کند و قم نیز به عنوان استان پایلوت طرح انتخاب شده است.

همتی اظهار کرد: پروژه‌های نیمه تمام زیادی در کشور وجود دارند که برخی از آنها صرفه اقتصادی نیز نداشته و سال‌ها پس از پایان زمان در نظر گرفته شده هنوز به اتمام نرسیده‌اند، اما دیوان محاسبات کشور می‌تواند تحلیل کارشناسی از این مسائل را در اختیار مسئولان قرار دهد تا اصلاحات لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/ل10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول