اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره ارشاد مشهد:

شاعر مسلمان نباید نسبت به مسائل روز جامعه بی‌تفاوت باشد

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: شاعر مسلمان و انقلابی باید مبنای اشعار خود را مسائل روز و نیازهای جامعه قرار دهد و نباید نسبت به آنها بی‌تفاوت باشد.

شاعر مسلمان نباید نسبت به مسائل روز جامعه بی‌تفاوت باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جواد نکوزاد صبح امروز در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره شعر رضوی مشهد مقدس اظهار داشت: جشنواره شعر رضوی هر ساله با هدف ترویج، تعلیم و تاکید بر معارف و سیره رضوی، جذب و پرورش استعدادهای این حوزه برگزار می‌شود.

وی افزود: در روزگاری که استکبار از هیچ توطئه‌ای برای خدشه‌دار کردن وجهه اسلام و مقدسات مسلمانان دریغ نمی‌کند، قشر شاعر و ادبیاتی جهان اسلام در راس مبارزان این توطئه‌ها برای احیای آموزه‌های دینی و باورهای اعتقادی خود قرار دارند.

نکوزاد با اشاره به تاثیرگذاری عمیق شعر بر جامعه گفت: از مهمترین شاخص‌ها و قابلیت‌های شعر بیان طولانی‌ترین و پرحادثه‌ترین وقایع مذهبی، معنوی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی در قالب یک بیت کوتاه با تاثیرگذاری عمیق بر مردم است.

وی افزود: شعر باید بصیرت دهنده و آگاهی بخش باشد و این یعنی شاعر عصر امروز با آگاهی کامل از رویدادهای داخلی و خارجی، مسائل و نیازهای روز جامعه خود را در اشعارش بگنجاند و دارای اصل گره‌گشایی باشد.

نکوزاد خطاب به شاعران اظهار داشت: شعر باید علاوه بر فصاحت و شیوایی، از اصل بلاغت نیز پیروی کند و این بلاغت به معنای همان گره گشایی و بیان دردها و نیازهای جامعه است.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با ابراز نارضایتی از سرایش و نشر آثار بی‌محتوا و اشعار فاقد مضمون گفت: محتوا و مضمون شعر از ارکان تاثیرگذار یک اثر موفق و نهایت انجام رسالت صحیح شاعر در قبال جامعه خود است.

وی تصریح کرد: اشعار بی‌محتوا و فاقد مضمون نه تنها سبب ارتقای فرهنگ ادبی جامعه نمی‌شود بلکه  سرعت‌بخش سیر نزولی آن است.

نکوزاد  با برشمردن ویژگی‌های شاعر متعهد جامعه تاکید کرد: شاعری می‌تواند از بستر شعری و ادبی عصر خویش استفاده مفید داشته باشد که نسبت به مسائل جامعه خود بی‌تفاوت نباشد و از فرهنگ غنی و اصیل خود استفاده کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امروز غرب به پوچی رسیده و به هرزه‌گویی می‌پردازد اما انقلاب اسلامی و فرهنگ غنی شرق سرشار از گفته‌ها و ناگفته‌هاست.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: شاعر متعهد و انقلابی ایرانی در مقابل اهانت به چهره مقدس دینی و پیامبر مکرم اسلام(ص) خشم و اعتراض خود را در اشعار خود آشکار ساخته و به این شکل توطئه استکبار را محکوم و مقدمه به پاخاستن جامعه نیز می‌شود.

نکوزاد خواستار تقویت بخش فرهنگی جامعه برای ارتقای ارزش‌های فرهنگی و دینی شد و افزود: غرب و دنیای سلطه به کمین لحظه‌ای نشسته تا صحنه را خالی از انقلاب، مبارزات انقلابی و مسکوت ماندن جهان اسلام ببیند و بی‌درنگ به اجرای برنامه‌های مستکبرانه خود بپردازد.

وی ادامه داد: اما فرد فرد جامعه و تمام نهادها باید مبلّغ خوبی‌ها و مثبت‌اندیشی‌ها باشند؛ امروز در بخش دینی و فرهنگی نیازمند تعامل و مشارکت تمام اقشار مردم و دستگاه‌های اجرایی برای درک و شناخت درست حقایق و ترویج آنها هستیم.

نکوزاد از جشنواره شعر رضوی در راستای تبلیغ سیره رضوی خبر داد و گفت: در این جشنواره از میان 382 اثر از 100 شاعر، 10 اثر در بخش شعر رضوی و چهار اثر در بخش شعر آزاد منتخب شده‌اند که البته بیشتر اشعار بخش آزاد هم مضمون آئینی داشته است؛ همچنین گزینش آثار در دو مرحله داوری توسط هیئت داوری استانی و کشوری صورت گرفته است.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد مقدس در پایان خواستار برخاستن جامعه شعر از موضع قدرت و صیانت از اسلام در برابر غرب و دنیای استکبار شد.

انتهای پیام/ل10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول