اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پاسخ به نیازی دیرین

موزه، نیاز دیرینه فرهنگ دریانوردی هرمزگان

خبرگزاری فارس: هرمزگان از دیرباز مهد فعالیت دریانوردانی بوده است که کماکان، آوازه‌اشان حتی تا کشورهای آفریقایی و شبه قاره هند زبان به زبان می‌چرخد، از همین رو در راستای صیانت و معرفی این ظرفیت، باید به سوی نسل‌های آینده گام برداشت.

موزه، نیاز دیرینه فرهنگ دریانوردی هرمزگان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، ساکنان ساحل شمالی خلیج فارس در استان‌هایی همانند بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از دیرباز و حتی در دوره‌های گذشته تاریخی همواره به امر دریانوردی اشتغال داشته‌اند.

در هرمزگان نیز گفته می‌شود، که هخامنشیان از بنادر این استان در راستای دسترسی به آبهای آزاد استفاده می‌کرده‌اند.

از همین رو این منطقه دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مهمی در عرصه ادوات و وسائل دریانوردی قدیمی و سنتی است که در صورت عدم توجه مناسب ممکن است این آثار با ارزش تاریخی در معرض خطر نابودی قرار بگیرد.

علاوه بر این ادوات، حفظ فرهنگ و ادبیات دریانوردی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است که به عقیده بسیاری از دست‌اندرکاران امر راه‌اندازی و ایجاد یک موزه می‌تواند، این فرهنگ را به همراه ادوات به نسل‌های آینده منتقل و از معرض نابودی دور نگه دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در همین راستا در خبری جالب توجه از احداث موزه تاریخچه ابزار و ادوات قدیمی دریانوردی در آینده نزدیک در بندرعباس خبر داده است.

علی‌اکبر صفایی گفت: با توجه به تاریخچه غنی دریانوردی در استان هرمزگان عدم وجود موزه ابزار و ادوات دریانوردی در استان احساس شد و احداث این موزه را به جد در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گفته وی با تلاش دو ساله از سوی همکاران و مساعدت دریانوردان قدیمی ابزار و ادوات ابتدایی و بسیار زیبایی مربوط به دوره‌های گذشته از سراسر استان جمع‌آوری شده که به زودی یک موزه زیبا به معرض دید عموم در خواهد آمد و به عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی هرمزگان معرفی خواهد شد.

این مسئول اظهار امیدواری کرد این حرکت بتواند به ماندگاری فرهنگ دریانوردی سنتی در هرمزگان و جنوب ایران کمک کند.

یادآور می‌شود در حال حاضر در بسیاری از مراکز ساحلی جمعیتی هرمزگان به ویژه در غرب این استان، علاقه‌مندان به دریا و دریانوردان شخصا اقدام به جمع‌آوری ادوات و وسائل دریانوردی کرده‌اند که در نوع خود قابل توجه است.

انتهای پیام/غ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول