اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اجاره بهای مسکن آبیک در نوسان است

خبرگزاری فارس: عوامل مختلفی در افزایش اجاره مسکن در آبیک وجود دارد که سبب شده اجاره بهای مسکن نوسان داشته و متغیر باشد و نتوان دلیل قطعی برای افزایش اجاره بهای مسکن ذکر کرد.

اجاره بهای مسکن آبیک در نوسان است

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، برای پیگیری موضوع افزایش اجاره‌بهای مسکن به سراغ تعدادی از بنگاه‌داران سطح شهر آبیک رفتیم.

سعید کریمی یکی از بنگاهداران منطقه بنیاد با بیان اینکه اکثر مستأجران به دنبال اجاره مسکن به طور رهن هستند، به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: اجاره‌بهای مسکن در واحدهای مسکن مهر نسبت به داخل شهر آبیک و سطح شهر ارزان‌تر است ولی اجاره‌بهای مسکن در داخل شهر و شهرک‌ها تفاوت چندانی ندارد.

وی می‌افزاید: با توجه به عرضه کم و تقاضای زیاد میزان اجاره‌بهای مسکن در آبیک نسبت به سال گذشته بین 30 تا 35 درصد افزایش داشته است.

این بنگاه‌دار ادامه می‌دهد: اجاره‌بهای مسکن در مناطق فرهنگیان، اداره برق و بنیاد نسبت به سایر شهرک‌های سطح شهر و مسکن مهر گران‌تر است.

کریمی با ذکر اینکه بیشتر مردم آبیک بیشتر از قشر کارگر هستند، خاطر نشان می‌کند: افزایش اجاره‌بهای مسکن سبب شده برخی از مردم که توان پرداخت اجاره مسکن را نداشته باشند، با مشکل مواجه شوند.

وی با اشاره به نبود زمین برای گسترش شهر آبیک از چهار جهت شهر می‌گوید: شهرداری می‌تواند با ارائه راهکارهای لازم و ارائه مجوز در زمینه افزایش تراکم در ساخت و ساز انبوه‌سازان را یاری رساند.

وی با ذکر اینکه مسکن مهر در خرید و فروش و اجاره مسکن تأثیری نداشته، اذعان می‌کند: گرچه اجاره‌بهای مسکن در مسکن مهر ارزان‌تر از سایر مناطق شهر آبیک است، ولی برخی از مستأجران به دلیل شلوغی بلوک‌ها، امکانات کم، نبود تاکسی در شب و دسترسی نداشتن به شهر حاضر نیستند که نسبت به اجاره واحدهای مسکن مهر اقدام کنند.

صابر صوفی از بنگاه‌داران املاک شهر آبیک به نکته قابل تأملی اشاره می‌کند و به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: همیشه بر سر اجاره‌بهای مسکن با صاحب ملک بحث می‌کنم و تا جایی که از عهده‌ام بر می‌آید بر کاهش اجاره مسکن اصرار می‌ورزم که این امر سبب شده صاحبخانه‌ها بگویند همیشه طرفدار مستأجر هستی.

وی می‌افزاید: متأسفانه برای افزایش اجاره‌بهای مسکن هیچ تعرفه و یا حکمی نداریم تا بر اساس آن عمل کرده و بتوانیم به صاحب ملک عرضه کنیم.

این بنگاه‌دار با ذکر اینکه اگر از سوی مجمع امور صنفی یا اداره صنعت، معدن و تجارت با استناد به قانون به عنوان تعرفه برای افزایش اجاره بها و رهن مسکن از لحاظ موقعیت، بافت شهری و سال ساخت مسکن تعیین شود، دست بنگاهداران برای ارائه میزان اجاره برای صاحب ملک استیجاری باز است و راحت‌تر می‌تواند بین موجر و مستأجر مبایعه‌نامه تنظیم کند و موجر مجبور می‌شود طبق تعرفه عمل کند.

دستورالعملی برای اجاره‌بهای مسکن وجود ندارد

محمد الیاسی رئیس صنعت، معدن و تجارت آبیک با بیان اینکه فعلا قانون مصوب و دستورالعملی برای اجاره‌بهای مسکن وجود ندارد به خبرنگار فارس در آبیک اظهار می‌کند: اجاره‌بهای مسکن در مسائل صنفی نمی‌گنجد فقط نظارت بر حوزه فعالیت‌های مربوط به حق کمیسیون و کارمزد بنگاه‌های معاملات ملکی بر عهده اداره صنعت، معدن و تجارت است.

صوفی بنگاه‌دار در ادامه گفت‌وگو با بیان اینکه مسکن مهر هیچ تأثیری در افزایش اجاره‌بهای مسکن نداشته، می‌گوید: با توجه به اینکه تعداد آمار افراد مجرد در آستانه ازدواج زیاد است و وجود مسکن نیز در آبیک احساس نیاز می‌شود، مسکن مهر می‌تواند تأثیر مهمی در تأمین مسکن ایجاد کند.

وی خاطر نشان می‌کند: با توجه به گرانی‌های موجود برخی از زوجینی که زندگی خود را آغاز کرده‌اند علاوه بر تأمین هزینه زندگی باید اقساط وام‌های ازدواج را پرداخت کنند، لذا توان پرداخت اجاره‌بهای مسکن با قیمت بالا در برخی از نقاط شهر را ندارند.

سیدمصطفی موسوی که دارای شغل آزاد است و در یک ساختمان 100 متری واقع در شهرک قدس ساکن است به خبرنگار فارس در آبیک اظهار می‌کند: صاحبخانه در سال گذشته 3 میلیون تومان پیش و ماهانه 220 هزار تومان مسکن فعلی را اجاره داد ولی امسال 3 میلیون را تغییر نداده ولی اجاره را ماهانه 400 هزار تومان افزایش داده است.

وی که مدت یک ماه است برای یافتن اجاره مسکن 80 متری و نوساز به 20 بنگاه سر زده است، می‌افزاید: متأسفانه یا مسکن قدیمی ساز‌ است و یا پارکینگ ندارد و یا فاقد امکانات لازم است.

موسوی ادامه می‌دهد: وجود مؤسسات بانکی بر اجاره‌بهای مغازه نیز تأثیر داشته است، چراکه برای اجاره مغازه 70 متری 20 میلیون تومان پیش و دو و نیم میلیون اجاره داده می‌شود که واقعا رقم بالایی است.

بهرام صادقی کارگر یک شرکت و دارای دو فرزند است که برای اجاره‌بهای مسکن دلخواه و مناسب 15 روز است به 15 بنگاه سر زده به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: دنبال اجاره مسکنی هستم که به مدرسه یکی از فرزندانم نزدیک باشد، ولی به هر بنگاه املاکی که رفته‌ام یا مسکن مناسب و نزدیک به مدرسه وجود نداشته و یا اگر هم وجود داشته، اجاره‌بهایش بسیار بالا بوده است.

وی می‌افزاید: با شغل کارگری و گرانی فعلی چگونه می‌توانم مسکن مناسب پیدا کنم، اگر هم پیدا نشود مجبور می‌شوم نزدیک مدرسه فرزندم مسکن نامناسب هم که باشد اجاره کنم.

صادقی خاطر نشان می‌کند: جالب است بدانید که برخی از بنگاه‌داران با کشیدن کروکی و نقشه، مسکن مورد نظر را نشانم دادند که جای تأسف و تأمل دارد.

یکی از مشاورین املاک با ذکر اینکه انبوه سازان مسکن با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: گرانی مصالح ساختمانی، افزایش دستمزدهای کارگران و بناها و طولانی شدن پروسه ادرای پرونده‌های انبوه سازان در شهرداری و راه و شهرسازی استان قزوین و افزایش زمان خواب سرمایه در بانک و پرداخت تسهیلات به موقع از سوی بانک‌ها سبب شده انبوه‌سازان دچار مشکل شوند.

سهراب خرمن بیز می‌افزاید: تراکم در سه طبقه از جمله مشکلاتی است که در شهر آبیک وجود دارد، چراکه برای تراکم بالاتر از سه طبقه پرونده‌ها از شهرداری به استان قزوین ارجاع داده می‌شود و خدا می‌داند چه زمانی رسیدگی می‌شود تا جواز ساخت و ساز با تراکم بالا صادر شود.

شهردار آبیک: تصویب مازاد بر تراکم، پروسه خاصی را می‌طلبد

علی یحیی‌پور شهردار آبیک با اشاره به عدم کمبود زمین در آبیک به خبرنگار فارس در آبیک اظهار می‌کند: تاکنون طرح تفصیلی به منظور تغییرات محدوده شهری در کاربری‌ها و تراکم شهری ابلاغ نشده، چراکه مقرر بود تا با همکاری راه و شهرسازی استان قزوین و شهرداری طرح جامعه تفصیلی شهر آبیک طراحی، ابلاغ و تدوین شود.

وی می‌افزاید: تا زمان تهیه و ابلاغ طرح تفصیلی شهرداری ضمن درخواست متقاضیان مازاد بر تراکم یا تغییر کاربری‌ها مراتب در مهلت مقرر با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه به دبیرخانه کمیسیون ماده 5 استان قزوین در اداره کل راه و شهرسازی منعکس می‌شود.

                                                                                                                                                                      شهردار آبیک اضافه می‌کند: دبیرخانه پس از بررسی اولیه فنی موضوع مازاد بر تراکم در کمیسیون مستقر در شهرستان آبیک موافقت و عدم مغایرت موضوع با ضوابط شهری به اعضای اصلی کمیسیون ماده 5 اعلام و با تشکیل جلسه در مهلت مقرر و تعیین شده از سوی دبیرخانه تمام اعضا (معاون امور عمرانی استاندار قزوین، مدیرکل راه و شهرسازی، نماینده شورای اسلامی شهر، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، جهاد کشاورزی و دفتر فنی استانداری و...) در جلسه حاضر و نسبت به موضوع تصمیم‌گیری می‌کنند، لذا از زمان درخواست متقاضیان برای أخذ مجوز مازاد بر تراکم (چهار طبقه به بالا) تا زمان تصویب یک پروسه زمانی خاصی باید طی شود.

یحیی‌پور خاطر نشان می‌کند: در طرح تفصیلی باید گسترش محدوده شهری در چهار جهت شهر آبیک لحاظ شود.

داود خدابنده نوروزی رئیس اتحادیه صنف بنگاه‌داران مسکن و اتومبیل و رسته‌های وابسته شهرستان آبیک با تأیید 30 درصدی افزایش اجاره‌بهای مسکن به خبرنگار فارس در آبیک می‌گوید: در زمان آغاز احداث مسکن مهر، در قیمت زمین و مسکن افزایشی وجود نداشت و قیمت زمین و مسکن و اجاره بها ثابت و راکد بود ولی با ساخت مسکن مهر بازار زمین و مسکن کمی تغییر یافت.

وی می‌افزاید: اجاره‌بهای مسکن در مسکن مهر 50 درصد کمتر از سطح شهر آبیک است، چراکه رهن یک واحد آپارتمان 75 متری در داخل شهر ممکن است 140 میلیون ریال باشد ولی در مسکن مهر 80 میلیون ریال و یا کمتر است.

این مسئول اضافه می‌کند: سه سال گذشته با توجه به اینکه در مردم توان خرید واحد دو خوابه وجود نداشت، انبوه سازان به ساخت و ساز آپارتمان‌های یک خوابه اقدام می‌کردند ولی اکنون مردم به دنبال آپارتمان‌های دو خوابه و یا حتی سه خوابه هستند که برای اجاره چنین واحدهایی تقاضا افزایش یافته است.

وی با ذکر اینکه 10 سال است آپارتمان‌نشینی در آبیک رواج یافته، تصریح می‌کند: گرانی مصالح ساختمانی، عدم اعطای تسهیلات بانکی برای ساخت و ساز انبوه‌سازان، عرضه کم و تقاضای زیاد و عدم تحویل به موقع متقاضیان مهر بر افزایش اجاره‌بهای مسکن در آبیک دامن زده است.

خدابنده نوروزی خاطر نشان می‌کند: همانطور که اجاره‌بهای مسکن افزایش داشته قیمت زمین و خرید مسکن نیز سیر صعودی داشته است که در برخی از روستاها هم تأثیرگذار بوده است.

سبزعلی کریمی رئیس مجمع امور صنفی آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار می‌کند: در اینکه اجاره‌بهای مسکن در شهرستان آبیک نسبت به سال گذشته افزایش داشته، شکی نیست.

وی می‌افزاید: از جمله عواملی که در افزایش اجاره‌بهای مسکن تأثیرگذار بوده، می‌توان به گرانی مصالح ساختمانی، افزایش 70 الی 80 درصدی آهن آلات و آجر و دیگر مصالح ساختمانی، تأخیر در تحویل به موقع مسکن مهر به متقاضیان، مهاجرت به ویژه از استان تهران و کرج به آبیک و کوچ مردم از روستاهای خوش‌نشین به ویژه بخش مرکزی به آبیک به دلیل فصل سرما و صعب‌العبور بودن راه‌ها و در پی آن افزایش تقاضا و عرضه کم مسکن اشاره کرد.

کریمی خاطر نشان می‌کند: آنچه که عرف معمول بوده افرادی که برای امسال می‌خواهند مسکن را تمدید کنند، بین 20 تا 25 درصد اجاره‌بهای مسکن افزایش داشته، لذا افزایش اجاره‌بهای مسکن برای افرادی ملموس‌تر و بیشتر است که مسکن مناسب و نوساز و دلخواه می‌خواهند اجاره کنند.

وی ادامه می‌دهد: با نزدیک شدن خط مترو تا استان البرز و هشتگرد و رسیدن آن در آینده به شهرستان آبیک پیش‌بینی می‌شود شاهد ورود افراد زیادی از افراد کم درآمد به شهرستان آبیک باشیم.

مسکن مهر می‌تواند در افزایش بی‌رویه اجاره‌بهای مسکن تأثیرگذار باشد

محمد الیاسی رئیس صنعت، معدن و تجارت آبیک با بیان اینکه با تحویل مسکن مهر به متقاضیان می‌توان شاهد جلوگیری از افزایش بی‌رویه اجاره‌بهای مسکن و یا حتی ثابت نگاه داشتن اجاره بها بود به خبرنگار فارس در آبیک اظهار می‌کند: در فصل شهریور ماه با توجه به جابه‌جایی‌ها و انتقال افراد به مسکن دیگر به دلیل نزدیک به محل کار خود و یا نزدیکی به مدرسه فرزندان دانش‌آموز درخواست تقاضای مسکن افزایش می‌یابد که خود به خود در افزایش اجاره‌بهای مسکن تأثیرگذار است، چراکه مسکن ملک شخصی است و موجر به دلخواه خود نرخ اجاره‌بهای مسکن را تعیین می‌کند.

وی خاطر نشان می‌کند: اگر مسکن مهر به متقاضیان واگذار شود تا حدی می‌تواند در بهبود وضعیت موجود اجاره‌بها تأثیرگذار باشد.

گرچه نمی‌توان یک دلیل اصلی و قطعی و درصدی مشخص برای افزایش اجاره‌بهای مسکن در آبیک عنوان کرد، چراکه افزایش اجاره‌بهای مسکن بیش از 20 درصد و بیشتر است ولی از گفته‌های بنگاه‌داران املاک، رؤسای اتحادیه مسکن و مجمع امور صنفی و رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان آبیک می‌توان به این نتیجه رسید که عدم تحویل به موقع مسکن مهر به متقاضیان، مهاجرپذیر بودن، افزایش تقاضا و عرضه تا حدی کم، گرانی مصالح ساختمانی و درخواست مسکن مناسب و نوساز و با امکانات مجهز از سوی مستأجرین می‌تواند در افزایش اجاره‌بهای مسکن در شهرستان آبیک تأثیرگذار باشد.

صحیح است که برای اجاره‌بهای مسکن قانونی وجود ندارد و موجر به دلخواه خود نسبت به اجاره ملک شخصی‌اش اقدام می‌کند، ولی با توجه به وضعیت اقتصادی و گرانی موجود در کشور، موجرین باید منصفانه‌تر رفتار کرده و رعایت حال مستأجرین به ویژه قشر کارگر را هم برای اجاره‌بهای مسکن در نظر بگیرند تا آنان نیز بتوانند با آرامش نسبی در کنار خانواده خود زندگی کنند.

==============

گزارش از هاجر عبدالهی

==============

 

انتهای پیام/ب10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول