اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان:

اصفهان ظرفیت تخصصی‌کردن حوزه‌های علمیه را دارد

خبرگزاری فارس: اصفهان ظرفیت خوبی برای تخصصی‌کردن حوزه‌های علمیه را داراست و بهترین الگوی ما در این راه تربیت شاگردان متخصص توسط امام جعفر صادق (ع) است.

اصفهان ظرفیت تخصصی‌کردن حوزه‌های علمیه را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی ظهر امروز در مراسم افتتاح مرکز  آموزش‌های تخصصی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به اینکه در آستانه سال تحصیل جدید حوزه قرار داریم، اظهار کرد: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان از دو دهه پیش فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت روند رو به رشد و تعالی را طی کرده است.

وی افزود: این مرکز در ابتدای تاسیس تنها آموزش زبان‌های عربی و انگلیسی را در برنامه خود داشت و آموزش‌های خواهران نیز حالت حوزوی تلفیقی داشت و توسط ارگانی رهبری و هدایت نمی‌شد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه در طول این مدت حوزه خواهران در سرتاسر استان گسترش یافت، گفت: در برخی استان‌ها موسسه آموزش عالی حوزوی داریم که در اصفهان نیز با نام موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین در چند رشته فعالیت می‌کند.

وی درباره تفاوت مرکز تخصصی آموزشی و موسسه عالی آموزشی گفت: در مرکز تخصصی تنها یک رشته با دوره‌های متعدد فعال است و این در حالی است که در موسسه رشته‌های متنوع و متعدد برگزار می‌شود که حوزه علمیه  قم باید آنها را در شورای گسترش و شورای عالی مرکز مدیریت حوزه‌ای علمیه قم تصویب کرده باشد.

ارزانی با بیان اینکه در حوزه علمیه برادران آموزش‌های متنوع و متعدی انجام شده است، تصریح کرد: با وجود اینکه تعداد طلبه‌های اصفهان یک هشتم استان قم است، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان در رشته آموزش زبان برترین رتبه را در سطح کشور دارد و آموزش‌های متنوع زبان را برای طلاب برگزار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه چین یک میلیارد و 300 میلیون نفر جمعیت دارد و از هر پنج نفر بر روی کره زمین یکی چینی است، اظهار کرد: در بیشتر کشورهای جهان یک شهر متعلق به چینی‌های مهاجر وجود دارد بنابراین لزوم تربیت مبلغان مسلط به زبان چینی به طور کامل واضح است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: این در حالی است که آموزش زبان چینی برای تربیت مبلغان دینی تنها در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تدریس می‌شود و حوزه علمیه قم نیز هنوز به این امر اقدام نکرده است.

وی به بیان دغدغه‌های این مرکز در زمینه آموزش‌های طلاب پرداخت و تاکید کرد: بسیاری از درس‌هایی که طلاب در این مرکز آموزش می‌بینند رسمیت ندارد به این معنا که با وجود کاربردی بودن این آموزش‌ها و نیاز جامعه گرچه به طلاب گواهی پایان دوره اهداء می‌شود اما این گواهی برای دانشگاه و حوزه معادل‌سنجی نشده است.

ارزانی اضافه کرد: تلاش ما این است که این مشکل را برطرف کنیم تا فرد بتواند از توانایی و استعداد خود در این زمینه در داخل و خارج کشور استفاده کند.

وی با بیان اینکه اصفهان ظرفیت تخصصی‌کردن حوزه‌های مختلف را داراست، گفت: الگوی ما در این زمینه امام جعفر صادق‌(ع) است که از بارزترین فعالیت‌های دوران ایشان تخصصی‌کردن علوم است به گونه‌ای که هر کدام از شاگردان ایشان در رشته خاصی تخصص داشتند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: شاگردان امام صادق(ع) در زمینه علوم مختلف سطح‌بندی شده بودند و حضرت به برخی اجازه اظهارنظر در تمام زمینه‌ها و زمان‌ها را می‌داد و برخی را در برخی زمینه‌ها محدود کرده بود و این گونه حوزه امام صادق (ع) به قدری رشد کرد که الگوی مکتب شیعه قرار گرفت.

وی تاکید کرد: تخصصی‌کردن حوزه‌های اصلی اساسی است و در این راستا دفتر اصفهان توانست مجوز مرکز تخصصی حوزوی علامه مجلسی را پس از دو سال پیگیری توسط حوزه علمیه قم دریافت کند و برای حوزه علمیه خواهران نیز مجوز موسسه آموزش عالی را گرفته‌ایم و قرار است در آینده نیز مؤسسات مختلفی با توجه به ظرفیت‌های استانی تاسیس شود.

انتهای پیام/غ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول