اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز:

نظارت و کنترل نرخ اجاره‌بها متولی ندارد

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه مشاوران املاک شیراز گفت: در حال حاضر هیچ مرجع رسمی برای نظارت و کنترل نرخ اجاره‌بها تعریف نشده و این امر سلیقه‌ای است.

نظارت و کنترل نرخ اجاره‌بها متولی ندارد

محمدقاسم تابنده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: مشاور املاک در حوزه کاری خود به غیر از نگاشتن قرارداد مسئولیت‌هایی نیز دارد اما این مسئولیت‌ها شامل کارشناسی و تعیین نرخ اجاره‌بها نمی‌شود.

وی افزود: بر خلاف اینکه گفته می‌شود بنگاه‌ها برای افزایش درصد سود خود اقدام به افزایش مبلغ اجاره‌بها و معامله خرید و فروش مسکن می‌کنند، مشاور املاک با تعدد قولنامه‌ای که در روز تنظیم می‌کند از کمیسیون بیشتری نیز بهره‌مند می‌شود.

تابنده اضافه کرد: مشاوران املاک به هیچ وجه نقشی در افزایش قیمت املاک ندارند و بنا بر ماده 335 قانون تجارت، مشاوران املاک در قبال دریافت دستمزد مطابق قوانین معامله‌ای را انجام می‌دهند و نقشی در افزایش قیمت ندارند.

وی تصریح کرد: مشاوران املاک حق ندارند قیمت تعیین کنند و در بازار تنها خود مالکان و بازار عرضه و تقاضا است که باعث افزایش قیمت اجاره‌بها می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه املاک ادامه داد: یک سال پیش با همکاری کانون کارشناسان دادگستری، وکلا، شهرداری، شورای شهر و اداره اقتصاد و دارایی طرح کنترل قیمت آماده و در مراحل اولیه به تصویب رسید.

وی ادامه داد: این طرح در کمیسیون تنظیم بازار نیز به تصویب رسید که بنابر آن مقرر شد قیمت‌گذاری توسط کارشناسان رسمی اتحادیه در 50 نقطه شیراز انجام شود اما طرح به مرحله اجرا نرسید و اکنون به طور مجدد در وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی است.

تابنده تصریح کرد: به محض ابلاغ این طرح یا طرح‌های مشابه برای نظارت و کنترل قیمت، اتحادیه آمادگی دارد قیمت‌ها را در سطح شهر کنترل کرده و مانع افزایش افسارگسیختگی نرخ اجاره‌بها شود.

رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان فارس نیز در این زمینه به خبرنگار فارس در شیراز ابراز داشت: در حال حاضر کارشناسان دادگستری در مواردی که دادگاه و مقام قضایی دستور دهد اظهار نظر می‌کنند و برنامه‌ای برای مداخله در تعیین نرخ کارشناسی اجاره‌‌بها وجود ندارد.

عبدالله کمالی‌سروستانی تصریح کرد: در زمینه تعیین نرخ کارشناسی شده اجاره‌بها توسط کارشناسان رسمی دادگستری منع قانونی وجود ندارد و در صورت صلاحدید مقامات ارشد اجرایی و قضایی، آمادگی کامل برای تعیین قیمت عادلانه رهن و اجاره در کانون کارشناسان وجود دارد.

انتهای پیام/ل20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول