اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با توجه به فراهم بودن بسترها

توسعه صنعت زنبورداری در ریگان مهیا است

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: با توجه به وجود درختان و گیاهان، آب فراوان و برکه‌های زیبا در ریگان توجه ویژه به عرصه زنبورداری نقش مهمی در توسعه صنعت این شهرستان دارد.

توسعه صنعت زنبورداری در ریگان مهیا است

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ریگان اظهار داشت: زنبور عسل در سلسله حیوانات شاخه بندپایان و کلاس حشرات بوده و به عنوان یک موجود مفید در چرخه زیستی گیاهان و انسان تلقی می‌شود.

وی افزود: انسان وقتی که زنبور عسل را شناخت به اهمیت این حشره پی برد و از فرآورده‌های آن استفاده کرد، زنبور عسل علاوه بر تولید عسل که از شهد گیاهان تهیه می‌شود گرده، موم، ژله رویال و زهر نیز تولید می‌کند که هر کدام از این موارد دارای مصارف خاصی برای خود زنبور و یا انسان است.

جعفری تصریح کرد: به عنوان مثال ژله رویال یا شاهانه که توسط غدد شیری زنبور ساخته و ترشح می‌شود و در دوران زندگی لاروی زنبور ملکه کاربرد دارد و برای ساختن آن زنبور از گرده گل استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این ماده علاوه بر غنی بودن از پروتئین و ویتامین‌ها دارای ترکیبات آنتی‌باکتریال است و یا موم که توسط غدد مومی زنبور ساخته می‌شود در صنایع داروسازی (پوشش قرص‌ها)، ساخت انواع چسب و لوازم آرایشی کاربرد دارد.

جعفری افزود: با این وجود مهم‌ترین فرآورده حاصل از زنبور عسل، عسل است که تقریبا 95 تا 99 درصد مواد جامد آن را قندها تشکیل می‌دهند که سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنزیم‌های مفید است.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان بیان داشت: از مهم‌ترین فواید پرورش زنبور عسل می‌توان به نقش آن در گرده‌افشانی گیاهان اشاره کرد که عمل گرده‌افشانی بیش از 80 درصد گیاهان را انجام می‌دهد و سبب افزایش میزان تولید محصولات زراعی تا 10 برابر میزان عادی آنها می‌شود.

جعفری افزود: در شهرستان ریگان به ویژه در بخش گنبکی به دلیل وجود درختان مرکبات، پرتقال، نخل، اوکالیپتوس، گیاهان شبدر و یونجه یکی از بهترین بسترهای مناسب پرورش زنبور عسل است.

وی گفت: زمانی که درخت نخل گل می‌دهد تعداد زیادی زنبور روی آنها پرواز می‌کند این درخت یکی از گونه‌های شهدخیز تلقی می‌شود و عسل آن به رنگ کهربایی روشن با بویی مطبوع است.

جعفری خاطرنشان کرد: درخت نخل همچون گیاه شبدر گرده خوبی دارد و در تولید ژله رویال زنبور اثر مثبتی دارد و همچنین با توجه به وجود درختان مرکبات به ویژه پرتقال در بخش گنبکی اهمیت این منطقه در این زمینه برجسته‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: عسل پرتقال با توجه به اینکه رنگ شفاف، روشن و بویی مطبوع داشته طرفداران نسبتا زیادی دارد، گیاه اوکالیپتوس که عسل آن نیز به رنگ تیره است می‌تواند گونه دیگری از این عسل در این منطقه باشد.

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان گفت: با توجه به وجود درختان و گیاهان مذکور، آب فراوان و برکه‌های زیبا در این شهرستان توجه ویژه به عرصه زنبورداری می‌تواند نقش مهمی در توسعه این صنعت در شهرستان ریگان داشته باشد.

انتهای پیام/ب20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول