اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران:

اردبیل بهترین ظرفیت مطالعاتی زنبور عسل را دارد

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران گفت: استان اردبیل با توجه به تولید عسل خالص و ناب و شهرت جهانی بهترین مرکز برای مطالعات زنبور عسل و این محصول ارزشمند است.

اردبیل بهترین ظرفیت مطالعاتی زنبور عسل را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، شاهزاده فاضلی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی پیرامون همکاری مشترک جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل با مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در اردبیل، اظهار داشت: جهاد دانشگاهی اردبیل باید زمینه مطالعاتی زنبور عسل و عسل را جدی‌تر از سایر زمینه‌ها دنبال کند زیرا در حال حاضر در این زمینه با رقبای بزرگی مواجه نیست و زمینه فعالیت بیشتری در این زمینه دارد.

وی افزود: جهاد دانشگاهی در مقایسه با سایر موسسات و نهادهای پژوهشی، تحقیقات هدفمندی را دنبال می‌کند به همین خاطر از این تحقیقات نتایج کاربردی بدست می آید که می‌تواند در رفع نیازها موثر باشد.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تصریح کرد: جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل با وارد شدن به بحث تحقیقات عسل می‌تواند در کشور و حتی در سطح بین‌المللی به قطب تحقیقاتی تبدیل شود.

این مسئول با بیان اینکه در انجام تحقیقات علمی، تجاری‌سازی و بهره‌مندی اقتصادی از نتایج آن شرط اول و اصلی است، افزود: با تشکیل گروه پژوهشی زنبور عسل و ایجاد آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و مرکز ارزیابی و استاندارد‌سازی محصولات زنبور عسل در استان به منظور بررسی کیفی عسل تولیدی، جهاد دانشگاهی اردبیل می‌تواند در سطح کشور برند معتبری در این زمینه به خود اختصاص دهد و اقدام به برگزاری کنگره‌های ملی و انتشار مقالات علمی در موضوعات مرتبط با آن کند.

فاضلی اضافه کرد: مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران آمادگی دارد در زمینه تحقیقات ژنتیک دامی و برخی تحقیقات مولکولی با جهاد دانشگاهی اردبیل همکاری کند 

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران با اشاره به ایجاد مرکز حفاظتی و تحقیقاتی شتر دوکوهانه، بیان داشت: گام اول در این زمینه جلوگیری از انقراض این گونه جانوری با ارزش و گام بعدی مطالعه روی خصوصیات رفتاری، ژنتیکی و زیستی آن است و این موضوع مهمی است که جهاد دانشگاهی اردبیل می‌تواند پیشگام باشد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل باید تلاش خود را روی پژوهش‌های نو، در موضوعات مورد نیاز استان و کشور و در قالب استانداردهای جهانی متمرکز کند.

فاضلی خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی اردبیل می‌تواند در راستای تبلیغ  و ارائه رده‌های سلولی، سویه‌های میکروبی، خدمات شناسایی، ارائه کیت‌ها و... در استان به عنوان رابط بین مرکز و متقاضیان استان عمل کرده و نماینده مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در ارائه خدمات تخصصی محصولات باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این جلسه معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی اردبیل نیز به توانمندی‌های این واحد در حوزه‌های مختلف علمی و پژوهشی اشاره کرد و از آغاز تحقیقات روی درمان سرطان با استفاده از عصاره گیاهان سمی در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل خبر داد.

اصغری وسطی‌کلائی برگزاری نشست‌های مشترک را گامی برای آغاز همکاری‌های فیمابین جهاد دانشگاهی اردبیل و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران دانست و آمادگی واحد را برای همکاری در اجرای طرح های تحقیقاتی با این مرکز اعلام کرد. 

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، برگزاری کارگاه‌های آموزشی تکنیک‌های زیستی و مولکولی با همکاری جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در اردبیل از مصوبات مهم این جلسه بود.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول