اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از نمایشگاه پاییزه در اهواز گزارش می‌دهد

سرگردانی در بازار فصل مدرسه

خبرگزاری فارس: کسی نیست که شوق خرید کیف و کتاب نو را تجربه نکرده باشد. بوی دفتر، پاک کن‌های سفید، دفترچه‌های رنگی و کاغذهای تانشده هنوز با گذشت سال‌ها آدم را به وجد می‌آورد. باز بوی مهر می‌آید.

سرگردانی در بازار فصل مدرسه

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، در هر برهه‌ای از زمان یکی از اقلام مورد نیاز مردم، گل سرسبد بازار می‌شود و تا چندین مدت تمام نگاه‌ها را به خود جذب می‌کند. هر ساله در شهریورماه نیز آنچه مورد توجه بیشتر خانواده‌ها قرار می‌گیرد وضعیت لوازم التحریر در بازار است که البته هر ساله با رشد چشمگیری رو به‌رو می‌شود. امسال نیز بازار لوازم‌التحریر در گوشه گوشه کشور داغ است اما آنچه حرارت این بازار را بیشتر کرده قیمت‌های سرسام آوری است که گاهی تا رشد دوبرابری نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد که این موضوع، باعث کاهش قدرت خرید در بین مردم شده است.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته در حالی که مسئولان ستاد تنظیم بازار و تعزیرات از مبارزه با گرانفروشی و احتکار و هرگونه تخلف دیگری خبر می‌دهند، اما بسیاری از فروشندگان به دلیل نوسانات قیمت دلار و بروز مشکلات تجاری و تحریم، قیمت بسیاری از اجناس خود را افزایش داده‌اند.

با وجود این، سازمان صنعت، معدن و تجارت با عرضه لوازم التحریر در نمایشگاه پاییزه سعی در جلب سلیقه دانش‌آموزان و سبک کردن بار هزینه مالی این ایام بر خانواده‌ها دارد. این کالاها 10 تا 15 درصد ارزان‌تر از بیرون نمایشگاه به فروش می‌رسد.

 

گشت و گذاری در فصل مدرسه

امسال هم نمایشگاه پاییزه ویژه بازگشایی مدارس در نمایشگاه دائمی اهواز گشایش یافت تا مردم بتوانند با درصدی تخفیف، مایحتاج خود را برای فصل مدرسه تهیه کنند.

قدم گذاشتن در سالنی که پر از لوازم‌التحریر است برای خود عالمی دارد؛ لوازمی که بوی خاطره، انرژی و کودکی را می‌دهد، منتها آن روزها دل ما با یک دفترچه 40 برگ کاهی و چند مداد سیاه و قرمز و یک جامدادی پارچه‌ای هم شاد می‌شد.

در آن روزها، نه از هری پاتر و باربی خبری بود و نه از جامدادی‌هایی به شکل PC و خودکارهای چند هزار تومانی، اما بسیاری از دانش‌آموزان امروز به کمتر از دفترچه‌های 200 برگ سیمی، مداد اتود، مداد رنگی 24 تایی ژاپنی و جامدادی‌های خارجی رضایت نمی‌دهند.

بوی چرم و مشمای نو، نرمی پاک کن‌های سفید و تراش‌های براق، مدادهای صف کشیده و هم قد در داخل جعبه، دفترچه‌های رنگی و کاغذهای تا نشده و... هنوز با گذشت سال‌ها آدم را به وجد می‌آورد. همه این لوازم از تجربه مشترکی سخن می‌گوید، کسی نیست که شوق خرید کیف و کتاب نو را تجربه نکرده باشد.

 

از تومن تا تومن

یکی از فروشندگان لوازم تحریر می‌گوید: قیمت خرید نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است.

دفتر 40 برگ معمولی 600 تومان، 60 برگ معمولی 800 تومان، 80 برگ معمولی هزار تومان و صد برگ معمولی هزار و 200 تومان، دفتر فانتزی 50 برگ هزار و 50 تومان و دفتر فانتزی 80 برگ هزار و 420 تومان؛ قیمت مداد سیاه از 100 تا 500 تومان بسته به کیفیت و تولیدات داخلی و خارجی متنوع بود.

قیمت خودکار نیز 300 تا 800 تومان و جامدادی فانتزی از پنج تا هفت هزار تومان در طرح‌های مختلف متفاوت بود، قیمت مدادرنگی 12 رنگ هشت هزار تومان، مدادرنگی 24 رنگ 16 هزار تومان و مدادرنگی 36 رنگ 24 هزار تومان بود، قیمت تراش از 150 تومان تا هزار و 500 تومان متفاوت بود، قیمت پاک کن از 150 تا هزار و 500 تومان بسته به تولیدات خارجی و داخلی متفاوت بود.

فروشنده‌ای دیگر در خصوص استقبال مردم از کیف مدارس می‌گوید: بازار خوب است و بیشترین طرحی که از کیف‌ها فروخته می‌شود طرح angry birds است که در میان دانش‌آموزان ابتدایی بیشترین هوادار را دارد.

او درباره میزان تغییر قیمت‌ها نسبت به گذشته اظهار می‌دارد: قیمت‌ها نسبت به سال گذشته تقریبا رشد صددرصدی داشته است. او قیمت انواع کیف مدارس را بین هشت تا 40 هزار تومان اعلام کرد که تفاوت قیمت‌ها به دلیل کیفیت محصولات ارائه شده است.

 

سرگردانی مردم در قیمت‌ها

یکی از شهروندان اهوازی با بیان اینکه قیمت لوازم تحریر در آغاز سال تحصیلی جدید رشد زیادی داشته است، می‌گوید: در سال جاری برای تک فرزندم باید 110 هزار تومان هزینه خرید این وسایل را در نظر بگیرم در حالی که سال گذشته لوازم تحریر مورد نیاز فرزندانم را با مبلغی کمتر از 60 هزار تومان تهیه کردم.

سپهر ابریشمی با بیان اینکه در دهه‌های قبل که خود دانش‌آموز بودیم، لوازم تحریر را مدرسه در اختیار ما می‌گذاشت، می‌افزاید: در صورتی که لوازم تحصیلی توسط مسئولان مدرسه تهیه و به دانش‌آموزان تحویل شود نه تنها لوازم تحریر به قیمت واقعی داده خواهد شد بلکه از اتلاف وقت و سفرهای درون شهری نیز کاسته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این امر از خریداری لوازم تحریری که تصاویر نامناسب بر روی جلد آنها چاپ شده است جلوگیری می‌کند و دانش‌آموزان از یک نوع لوازم تحریر متحد الشکل در مدارس استفاده می‌کنند.

 

بازار منصف

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان می‌گوید: با افزایش تقاضا برای انواع کالا و خدمات شامل نوشت افزار، پوشاک، کیف و کفش و سایر ملزومات شهروندان، طرح ویژه بازگشایی مدارس همزمان با سراسر کشور در همه شهرستان‌های تابع استان نیز اجرا می‌شود.

امیرحسین نظری می‌افزاید: با توجه به فرارسیدن ایام بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و آغاز سال تحصیلی جدید، طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس به منظور جلوگیری از گرانفروشی اجرا می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: این طرح از 15 شهریور تا 15 مهر ماه سال جاری به مدت یک ماه با مشارکت بازرسان سازمان صنعت و معدن و تجارت و استفاده از توان بازرسی اصناف و بازرسان افتخاری به اجرا درخواهد آمد.

نظری می‌گوید: با افزایش تقاضا برای انواع کالا و خدمات شامل نوشت افزار، پوشاک، کیف و کفش و سایر ملزومات شهروندان، طرح یاد شده در همه شهرهای استان اجرایی می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اصناف و بازاریان خوزستان از پاک‌ترین و منصف‌ترین قشرهای جامعه هستند و بدون نیاز به برگزاری طرح‌های نظارتی و سایر طرح‌های دیگر، خود بازار را کنترل و نظارت خواهند کرد.

به گفته سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان، متاسفانه تعداد محدود و انگشت شماری وجود دارند که برای کسب سود بیشتر حاضر به بر هم زدن نظم خوب بازار می‌شوند و موجبات نگرانی شهروندان را فراهم می‌آورند که در طرح‌های نظارتی با توان هرچه بیشتر و استفاده از تمام امکانات برابر مقررات با این سودجویان برخورد خواهد شد.

نظری از شهروندان خواست تا تخلفات اقتصادی شامل گران فروشی، کم فروشی و تقلب و درج نشدن قمیت، صادر نکردن فاکتور، عرضه خارج از شبکه و فروش اجباری را به تلفن 124 و یا به صورت حضوری در مرکز استان به سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان (اداره مشارکت‌های مردمی و پاسخ گویی به شکایات حوزه معاونت نظارت و بازرسی) و در شهرستان‌ها به اداره‌های صنعت، معدن و تجارت اطلاع دهند.

به گفته وی، در انجام عملیات بازرسی از واحدهای عرضه کننده نوشت افزار برای پوشش مناطق مختلف در سطح استان، مسیر بندی خاصی در نظر گرفته شده است ضمن اینکه در گشت مشترک با تعزیرات حکومتی، در صورت مشاهده تخلف، در همان لحظه و همان مکان رای صادر می‌شود و جریمه تعیین خواهد شد.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان همچنین با بیان اینکه نوشت افزار خارجی فقط به دلیل رنگ و بسته بندی متفاوتشان چشمگیر هستند و به دلیل استفاده از مواد ناسالم در تهیه آنها می‌توانند عامل بیماری باشند از مردم خواست از خرید لوازم التحریر خارجی خودداری کنند.

نظری ادامه می‌دهد: با واحدهای عمده فروشی نوشت افزار خارجی برخورد می‌شود مگر این که مستندات لازم مبنی بر ورود قانونی کالا به کشور را ارائه دهند. فعالیت واحدهای عمده فروشی نوشت افزار خارجی در صورت تکمیل فرم خوداظهاری بلامانع است اما در غیر این صورت طبق مصادیق کالاهای قاچاق با این مراکز برخورد می‌شود.

 

بازار فانتزی‌ها

اگر چه برخی از محصولات بازار نوشت افزار در آستانه سال تحصیلی جدید با نرخ دولتی هم عرضه می‌شود، اما آنچه اختلاف قیمت در بازار این کالاها را تشدید می‌کند، ورود انواع لوازم فانتزی با کیفیت و قیمت بالاتر است. بسیاری از این لوازم به لحاظ شکل و رنگ طوری طراحی شده‌اند که سلیقه دانش‌آموزان به سمت آنها هدایت می‌شود. در حالی که محصولات دولتی با وجود قیمت پایین‌تر به لحاظ جذابیت ظاهری با این سلیقه فاصله دارند.

 

گرانی و بی‌کیفیتی

براساس اطلاعات موجود، در حال حاضر هزینه تولید در صنعت نوشت افزار داخل حدود 9 درصد بالاتر از نرخ تورم است. از سویی گران بودن هزینه‌های تولید نوشت افزار و کاهش شدید تعرفه واردات این کالاها عواملی بوده که بازار لوازم داخلی را با رکود نسبی رو به‌رو کرده است. هنوز خانواده‌ها برای خرید این کالا به شکل و ظاهر اکتفا می‌کنند و معیار دقیقی برای تعیین میزان کیفیت لوازم التحریر وجود ندارد. شنیده می‌شود که نوشت افزار چینی و آسیای جنوب شرقی، بیشترین خریدار را در بازار ایران دارد؛ در حالی که آنچه از آن به نام لوازم تحریر فانتزی یاد می‌شود نیز به لحاظ کیفیت در سطح بالایی نیست.

آنچه مسلم است اینکه گرانفروشی همیشه بوده و هست و در آستانه مهرماه بیشتر مشهود است در نتیجه ضروری است که مسئولان به گونه‌ای عمل کنند که سوء استفاده کنندگان و دلالان نتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند، چرا که در آشفته بازار، باز هم این مصرف کننده خواهد بود که باید بار گرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها را به دوش بکشد.

.................................

گزارش: ایناس عبدالخانی

.................................

انتهای پیام/و10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول