اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)

آیین بزرگداشت آیت‌الله «احمدی فقیه‌یزدی» در قم برگزار شد

خبرگزاری فارس:‌ آیین بزرگداشت مرحوم آیت‌الله العظمی حاج میرزا محمدحسن احمدی فقیه‌یزدی همزمان با سالروز شهادت رئیس مذهب حضرت امام جعفر صادق(ع) در مسجد فاطمیه(س) قم برگزار شد.

آیین بزرگداشت آیت‌الله «احمدی فقیه‌یزدی» در قم برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیین بزرگداشت مرحوم آیت‌الله حاج میرزا محمدحسن احمدی فقیه‌یزدی چهارشنبه شب با حضور کرم‌رضا پیریایی استاندار قم، حجت‌الاسلام ملکا مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم جمعی از علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه و اقشار مختلف مردم متدین و قدرشناس قم در مسجد فاطمیه(س) برگزار شد.

حجت‌الاسلام تقی قرائتی در این مراسم به بیان برخی از ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله فقیه‌یزدی پرداخت و اظهار کرد: وی از سنین کودکی تمام وجود خود را صرف علم‌آموزی کرد.

وی با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله فقیه‌یزدی در مسائل فقهی کار کرد که کمتر به آن پرداخت شده بود اظهار کرد: به نخستین رساله عملیه ایشان که نگاه می‌کنیم سرفصل هر مسئله‌ای ابتدا آیه‌ای از آیات قرآن مطرح است.

رئیس مؤسسه مسجد تاکید کرد: تمام تلاش مرحوم فقیه یزدی این بود که قبل از هر چیزی ابتدا آیه مربوط‌ به آن حکم را مطرح کند.

وی مرحوم آیت‌الله فقیه‌یزدی را پیشگام در تدریس فقه مسجد در حوزه دانست و ضمن تاکید بر پرداختن به این بحث در حوزه تصریح کرد: بیش از 1500 استفتاء در موضوع مسجد از مراجع شده که دلیل آن هم عدم داشتن پیشینه تحقیقی در زمینه موضوع مسجد است.

قرائتی بحث مسجد را دارای مسائل زیاد دانست و گفت: مرحوم احمدی فقیه 10 سال درس خارج فقه مسجد دادند اما با توجه به مسائل زیادی که در این زمینه وجود دارد نتوانستند این بحث را تمام کنند.

وی تاکید کرد: امیدواریم این بحث توسط برادر ایشان آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه‌یزدی ادامه یابد و طلاب را با علوم فقهی آشناتر کنند.

رئیس مؤسسه مسجد با اشاره به برخی از کتاب‌های مرحوم آیت‌الله احمدی فقیه یزدی گفت: بیشتر موضوعاتی که ایشان به آن پرداخته است موضوعات جدید است.

آیت‌الله العظمی احمدی فقیه‌یزدی(ره) از علمای طراز اول و برجسته حوزه علمیه قم بود. وی با توجه به شوق سرشار و هوش فراوان و همّت بالا و با مشى قناعت و زهد در زندگى و رعایت تقوا و استقلال، با تکمیل مراتب علمى اجتهادى، در ضمن بحث‌هاى قوى با فقیهان ‌صاحب نظر در جلسات ویژه‌ اعاظم، به بالاترین درجه‌ فقهى علمى حوزه، یعنى اجتهاد مطلق رسید که اجتهاد ایشان به تأیید بیش از 30 تن از علمای نجف و قم و نیز چند تن از علمای اهل سنّت رسیده است.

ایشان از ابتداى نهضت انقلاب اسلامى همواره با حضرت امام خمینى‌(ره) همگام بود و در تحقق آرمان‌هاى ایشان تلاشِ نیکو داشت و در پی فعالیت‌‌های سیاسی به همراه همسر و بعضى از فرزندانشان از سوى ساواک دستگیر و زندانى مى‌شد.

نمونه‌ای از توفیقات ایشان تدریس خارج مباحث قرآنى، به ویژه احکام‌القرآن و چندین دوره اصول تفریعى و پاره‌ای از کتاب‌های فقهی درباره مسایل جدید، مقایسه با قانون مدنى و عرفان، فلسفه، کلام و بعضى از مباحث هیئت بود.

از جمله‌ تلاش‌های مرحوم آیت‌الله فقیه‌یزدی در مقام استادی، مراقبت ویژه از برخی از نخبگان حوزه بود که اینک بعضى از آنان، به تدریس درس خارج و یا سطح مشغول‌ بوده و در بین آنان افرادى هستند که به مقام اجتهاد و بلکه اِفتاء رسیده‌اند.

از جمله تألیفات و رساله‌های علمی این مرجع محقق و مدقق که بیش از 100 عنوان است، احکام‌القرآن (سلسله درس‌هاى دوره تخصصى علوم قرآن در حوزه‌ علمیه قم)، حاشیه بر مناسک شیخ اعظم انصاری‌(ره)، حاشیه بر سراج‌العباد شیخ اعظم انصارى(ره)، تعلیقه بر بخشى از عروة‌الوثقى، حاشیه بر منتخب ‌المسائل مرحوم سید‌ طباطبایى یزدى‌(ره)، مقدمه و تعلیق بر قاعده لاضرر مرحوم میرزاى نائینی(ره)، حاشیه بر مناسک امام خمینى‌(ره)، شرح حدیث بیستم از اربعین حضرت امام(ره)، رسالة فی تعیین‌الفجر فی‌اللیالی المقمرة، رساله اساس المسایل و الاحکام و عرفان ماه رمضان است.

از نکات برجسته زندگی علمی این عالم ربانی و دانشمند زاهد، احیای «سنت جماعت در نماز عید سعید غدیر خم» است که در زمان معاصر آن را به طرز باشکوهی احیا و اقامه کرد.

یادآور می‌شود مرحوم آیت‌الله العظمی احمدی فقیه یزدی‌(ره) در شهریور ماه سال 89 و همزمان با لیالی قدر و ایام ضربت خوردن و شهادت امیرمؤمنان حضرت علی(ع) به دیدار حضرت حق شتافت.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول