اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

ورامین نخستین شهر بدون دخانیات در کشور

خبرگزاری فارس: در شهر ورامین معضل استعمال دخانیات جدی گرفته شده و به‌عنوان نخستین شهر بدون دخانیات در کشور اقدامات بسیار مثبت و امیدوار کننده‌ای در این ارتباط صورت گرفته است.

ورامین نخستین شهر بدون دخانیات در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه امروزی ما مشکل اعتیاد است و می‌توان گفت بیش از 99 درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر با تجربه مصرف دخانیات به این معضل گرفتار شده‌اند و توجه جدی به خطرات مصرف دخانیات و مبارزه با آن و به‌طور ویژه اطلاع‌رسانی به‌جا و مناسب، می‌تواند تأثیر شگرفی در حفظ سلامت جامعه داشته و جوانان ما را از این معضل خانمان برانداز اعتیاد در امان دارد.

از طرفی جامعه امروز و به ویژه جوانان ما در معرض بسیاری از خطرات قرار دارند که استعمار جهانی و ناتوی فرهنگی آن را هدایت می‌کند و از واقعیت به دور نیست که مصرف دخانیات یکی از برنامه‌های مدبرانه دشمنان قسم خورده ما و سیلی‌خوردگان از حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی باشد وگرنه چه دلیلی دارد که تعداد قابل توجهی از دختران ما (یعنی مادران آینده) قلیان بکشند و در نتیجه نسل آینده یعنی نوزادان معصوم و بی‌گناه ما با آمادگی کامل برای مصرف دخانیات به دنیا بیایند.

آمار دیگری وجود دارد که مصرف توتون و سیگارهای رنگارنگ و جذاب تولیدی کشور آمریکا در خود کشور بسیار ناچیز یعنی کمتر از هفت درصد است و 90 درصد آن جنبه تجاری داشته و به‌عنوان یک صنعت سودآور اقتصادی - استعماری بوده و جنبه ضد فرهنگی و ضد سلامت کشورهای جهان سوم آن برایشان مهم‌تر است و با داشتن چنین حربه‌های مهلک، چه بسا نیاز به لشکرکشی و اشغال کشورها نباشد و به این علت است که در این شرایط آنچه بیش از هر چیز می‌تواند جامعه آینده کشور ایران را از معضل نجات دهد کار فرهنگی برنامه‌ریزی شده مداوم و خستگی‌ناپذیر است.

مسلماً کار فرهنگی به زودی جواب نمی‌دهد ولی باید باور داشت که موفقیت‌های فرهنگی هر جامعه‌ای دراز مدت بوده و تأثیرات شگرفی خواهد داشت، به‌عنوان مثال اگر ما بتوانیم در شهر ورامین با همت همه جامعه سالیانه دو درصد از مصرف دخانیات را کاهش دهیم، جهاد فرهنگی کرده‌ایم و فرمایش مقام معظم رهبری را می‌توان سرلوحه کار خود قرار داد که فرمودند «عرصه فرهنگی، عرصه جهاد است. کسانیکه در این میدان جهاد حضور دارند باید حق جهاد را به‌جا آورند»

خوشبختانه چندی است که در شهر ورامین این معضل جدی گرفته شده و اقدامات بسیار مثبت و امیدوارکننده‌ای صورت گرفته است.

در شهرداری ورامین اعلام پارک‌های بدون دخانیات و به‌ویژه نصب تابلو پارک بدون دخانیات برای پارک‌های جدید قابل توجه است.

این اقدام شهرداری مورد توجه «جمعیت مبارزه با مصرف دخانیات کشور» قرار گرفت و آقای دکتر مسجدی مدیرکل جمعیت و اعضای هیئت مدیره جمعیت، دفتر ورامین را با حضور مقامات شهرستان افتتاح و ورامین را به عنوان اولین شهر بدون دخانیات اعلام کردند.

آمار مراجعه مصرف‌کنندگان دخانیات برای ترک به این دفتر بسیار امیدوارکننده است. در طول روز چندین نفر فرصت مغتنمی را در افق دید ما قرار می‌دهند به این معنی که وقتی شرایط ترک دخانیات برای افراد فراهم شود و مضرات آن به صورتی جدی مطرح شود درصد بالایی از افراد جامعه نسبت به آن عکس‌العمل نشان می‌دهند.

اخیراً نیز اقدام مقامات قضایی شهرستان در انسداد قهوه‌خانه‌های متخلف و یا بدون مجوز و نیز جلوگیری از استعمال قلیان در پارک‌های شقایق، خانواده، بسیج، بلوارها و میدان ولیعصر (عج) و میدان بسیج برای مردم خوب شهر ورامین خبری مسرت‌بخش، امیدوارکننده و قابل تقدیر است.

با توجه به نمونه‌های فوق به نظر می‌رسد با چند اقدام زیر می‌توان سرعت رسیدن به شهر بدون دخانیات را بالا برده و در زمان کوتاه‌تری به آن نائل شد.

1- جای صدور مصوباتی از طرف شورای شهر در این زمینه خالی است. کاری که از مدت‌ها قبل در شورای شهر تهران مطرح شده و به تصویب رسیده است.

2- ارتباط تنگاتنگ شهرداری ورامین در استفاده از تجربیات بسیار با ارزش «جمعیت مبارزه با دخانیات کشور» بسیار کارساز است زیرا که این عزیزان همگی از مسئولان بیمارستان مسیح دانشوری شورآباد تهران بوده و به‌عنوان متخصص و فوق تخصص با بیماران صعب‌العلاج ریوی و به‌ویژه سل مواجه بوده و با معضلات مصرف دخانیات دست و پنجه نرم می‌کنند و با تمام وجود معضل را حس می‌کنند و بنابراین به مبارزه با آن پرداخته‌اند.

3- استفاده از این فرصت استثنائی و تجربیات و دستاوردها و به کار گرفتن بروشورها، کتاب‌ها، مجلات و همچنین بهره‌گیری از بیل بوردها و تلویزیون پارک‌ها و اختصاص یک غرفه و کیوسک در هر پارک برای این جهاد مقدس ضروری است.

4- اختصاص ردیف بودجه از طرف شهرداری به سلامت روحی و روانی جامعه و مبارزه با مصرف دخانیات یک سرمایه‌گذاری سودآور و شگفت‌انگیز خواهد بود.

این فرصت‌ها پیش روست و در عین حال بسیاری از تهدیدها را نیز می‌توان به فرصت تبدیل کرد و به عبارتی کار فرهنگی یعنی اینکه بتوانی یک تهدید کوتاه مدت را به یک فرصت بلند مدت تبدیل کرده و از آن حداکثر استفاده را کنیم و اینجاست که کار ما مفهوم جهاد فرهنگی را به خود می‌گیرد و باز هم مقام معظم رهبری فرمودند «لازمه موفقیت در این عرصه (مسائل فرهنگی) انگیزه، ایمان و حضور فعال انسان‌های معتقد به ارزش‌های دینی و انقلاب اسلامی است.»

به قلم: حسین خلیلی

انتهای پیام/ب10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول