اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم:

ارتباط مناسب مدیر با دانش‌آموز از مهم‌ترین مباحث سند تحول است

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به تصویب سند جامع تحول نظام آموزشی کشور،‌ ارتباط مناسب مدیر با دانش‌آموز را از مهم‌ترین مباحث مورد توجه در سند تحول عنوان کرد.

ارتباط مناسب مدیر با دانش‌آموز از مهم‌ترین مباحث سند تحول است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم محمدحسین امین‌جعفری پیش از ظهر امروز در همایش مدیران مدارس متوسطه استان،‌ در ارتباط با اهمیت و حساسیت مقطع متوسطه برای دانش‌آموزان عنوان کرد: از آنجا که در دبیرستان بازتاب تلاش‌های چند ساله دانش‌آموزان ظهور و بروز پیدا می‌کند،‌ این نیاز بیش از سایر دوره‌ها احساس می‌شود که نسبت به بارور کردن اندیشه دانش‌آموزان مقطع متوسطه اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی در ادامه با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید گفت: مهم‌ترین موضوعی که قبل از شروع سال تحصیلی جدید ما با آن روبه‌رو هستیم و باید از آن نهایت بهره را ببریم،‌ سند تحول نظام آموزشی کشور است که توسط شورای عالی فرهنگی به تصویب رسید.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم افزود: در سال 1385 مقام معظم رهبری با وارداتی خواندن نظام آموزشی کشور،‌ نسبت به اجرای تغییر کلی و اساسی در این حوزه تذکر دادند و فرمودند که هر چه سریع‌تر نسبت به تصویب یک نظام آموزشی مدون و کامل اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در این راستا ابتدا مبانی نظری تحول بنیادین به صورت یک کتاب گردآوری و خدمت ایشان ارائه شد‌ که ایشان پس از مطالعه این مبانی،‌ نسبت به تصویب آن تاکید کردند.

امین‌جعفری افزود: شورای عالی فرهنگی با توجه به اهمیتی که رهبری برای این موضوع قائل شده بودند،‌ در 22 جلسه نسبت به تصویب این سند اقدام کرد و در سال جاری این سند به تصویب نهایی رسید.

وی با اشاره به اهتمام ویژه‌ای که شورای عالی فرهنگی نسبت به این موضوع دارد گفت: در راه تصویب این سند مشکلاتی هم وجود داشته از جمله اینکه برخی معتقد بودند که شورای عالی فرهنگی نباید برای تصویب این سند 22 جلسه از جلسات خود را اختصاص می‌داد و این سند به این مقدار از اهمیت برخوردار نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در تکمیل این موضوع اظهار کرد: از دیگر مخالفت‌هایی که با این اقدام شورای عالی فرهنگی به‌وجود آمد اعتقاد عده‌ای از مسئولان مبنی بر این بود که این سند باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسید نه در صحن علنی شورای عالی فرهنگی،‌ که این موضوع هم با روشنگری مقام معظم رهبری حل و فصل شد.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از منابع موجود‌ بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مواردی که در این سند مورد بررسی قرار گرفته است،‌ بحث نیروی انسانی و روش‌هایی برای ارتقای بهره‌وری از این منبع قوی در نظام آموزشی است.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مواردی که در بحث منابع انسانی مطرح است،‌ بحث پژوهش در علوم انسانی است و ما باید استفاده از نیروهایمان را به گونه‌ای قرار دهیم که این سرمایه انسانی در درجه اول نسبت به پژوهش در علوم مختلف از جمله علوم انسانی توجه داشته باشند.

امین‌جعفری در ادامه گفت: در این سند نگاه ویژه‌ای به بحث تقویت مدیران مدارس شده است و‌ به تعبیر این سند‌ مدیران مدارس کلید طلایی در آموزش و پرورش هستند و می‌توان مشکلات آموزشی مختلف را به وسیله درایت مدیران برطرف کرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان قم رابطه دوستانه مدیر و دانش‌آموز را مهم عنوان کرد و گفت: یک مدیر باید سعی کند فاصله خود را با دانش‌آموزان به کمترین حد ممکن برساند.

وی افزود:‌ تا زمانی که یک مدیر با دانش‌آموز خود فاصله دارد نمی‌تواند به مشکلات آنها واقف شود؛‌ مدیر باید بتواند با دانش‌آموزان رابطه‌ای نزدیک داشته باشد تا اگر دانش‌آموزی با مشکلی مواجه است و این مشکل به درس او لطمه می‌زند، مدیر نسبت به برطرف کردن مشکلش اقدامات لازم را انجام دهد.

امین‌جعفری افزود: از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در سال گذشته صورت گرفت،‌ طرح ساماندهی دبیران بود و ‌این طرح در کل کشور و با فعالیت‌های شبانه‌روزی مسئولان آموزش و پرورش انجام شد.

وی در ادامه گفت: در این طرح، استان قم به دلیل متمرکز بودن و جمع و جور بودن مشکل چندانی نداشت، اما استانی مثل استان فارس که نزدیک به 60 شهرستان دارد،‌ مشکلاتش بسیار زیاد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم در ارتباط با تجهیز و هوشمندسازی مدارس استان اظهار کرد: سال گذشته 700 مدرسه استان به تکنولوژی‌های مورد نیاز تجهیز شده‌اند و دانش‌آموزان می‌توانند از این تجهیزات استفاده لازم را ببرند.

وی افزود: امسال نیز مجلس شورای اسلامی برای هوشمندسازی مدارس 40 میلیارد تومان اعتبار قرار داده که بخشی از آن به قم خواهد رسید و در مدارس استان هزینه می‌شود.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول