اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی:

ایام سفر فرصتی برای به نمایش گذاشتن فرهنگ آذربایجان‌غربی است

خبرگزاری فارس: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: ایام سفر فرصت مناسبی برای به نمایش گذاشتن فرهنگ غنی مردم آذربایجان‌غربی است پس باید از این فرصت به طور مطلوب استفاده شود.

ایام سفر فرصتی برای به نمایش گذاشتن فرهنگ آذربایجان‌غربی است

حسین امامی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: مراسم اعیاد دینی و مذهبی از جمله عید فطر، عید قربان، مبعث، میلاد پیامبر اکرم، نیمه‌شعبان و .. در این استان با شکوه خاصی برگزار می‌شود از این رو مسافران داخلی و خارجی با حضور در این استان می‌توانند از نزدیک، چگونگی برگزاری این مراسم‌ها را در استان مشاهده کنند.

وی تصریح کرد: مراسم عزاداری و سوگواری مذهبی مردم استان با نمایش مصیبت‌ها، رنج‌ها، غم‌های پیامبران، ائمه و اولیای دین با حضور در تکایا، مساجد، امامزاده‌ها، مزارها و راه انداختن دسته‌های عزاداری در عاشورای حسینی متجلی می‌شود.

امامی اضافه کرد: مراسم جشن و سرور به صورت دسته‌جمعی همراه با حرکت‌های موزون و هماهنگ با پایکوبی و دست‌افشانی به طرق مختلف سه‌پا، میلانی، شخیانی که آهنگ آن را چند سورنازن می‌‌نوازند، برگزار می‌شود که مهم‌ترین آنها دوتار، دایره، دهل، سورنا، طبل، نی‌انبان است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی بیان داشت: عاشیق‌ها با نواختن تار به بیان حماسه‌های عاطفی، عاشقی، تاریخی و ... می‌پردازند که همه آنها برگرفته از احساسات، عواطف انسانی، فرهنگ و آداب و سنن مردم منطقه است.

وی در معرفی صنایع دستی این خطه نیز گفت: مهم‌ترین محصولات صنایع دستی ایران که هنوز هم اشتهار جهانی دارد فرش و گلیم است که در این استان نیز صنایع فوق از رونق زیادی برخوردار هستند به طوری که فرش و گلیم استان به سبب طرح و رنگ ثابت آن از امتیاز ویژه‌ای برخوردار است.

امامی خاطرنشان کرد: این صنایع دستی امروزه  چه به صورت کارگاه‌های بزرگ و چه خانگی در سطح وسیعی از استان وجود دارد که طرح‌های خوی و تکاب با عناوین ریزماهی و افشار معروف هستند همچنین از سفال و کاشی‌سازی به عنوان صنایع دیگر این استان می‌توان نام برد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی اظهار داشت: صنایع مذکور در نمای هندسی مساجد و بناهای تاریخی نشان داده‌اند که در کنار این صنعت باید از کوزه‌گری و چرم‌سازی نام برد که به شکل‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند.

وی بیان داشت: استادکاران آذربایجان‌غربی در کارگاه‌های خود از گل رس مرغوب انواع و اقسام کوزه‌ها، تنورها، گونه‌های مختلف ظروف و وسایل تزئینی در ابعاد مختلف ساخته و به بازار عرضه می‌کنند پس باید برای معرفی این صنایع دستی به گردشگران به طور مستمر تلاش شود.

انتهای پیام/ل20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول