اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و پرورش فارس:

رمز ماندگاری و پویایی رسانه‌ها صداقت است

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: صداقت و راستگویی رسانه‌ها را از بی‌اعتمادی مردم می‌رهاند و آنچه که جاودانه می‌ماند نیز از جنس صدق است.

رمز ماندگاری و پویایی رسانه‌ها صداقت است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدحسین روزی‌طلب چهارشنبه‌ شب در مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه آموزش و پرورش و اصحاب رسانه در استان فارس اظهار داشت: خبر هم در قالب اخباری که از ائمه اطهار به ما رسیده است و هم به معنای قول و حدیث در دین اسلام و مکتب انسان‌ساز تشیع جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: این اخبار به لحاظ نشر فرهنگ و معارف الهی و ایجاد ارتباط بین افراد در جامعه اسلامی از اصلی‌ترین ارکان ایجاد همبستگی بوده است.

روزی‌طلب تصریح کرد: انسان با ایجاد ارتباط به موجودی اجتماعی بدل می‌شود و بدون این ارتباط احساس تنهایی و نگرانی انسان را احاطه می‌کند.

وی ادامه داد: خبر در ایجاد آگاهی در جوامع نیز نقش اساسی دارد و آگاهی، عدالت‌خواهی و عدالت‌گستری را میسر می‌سازد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: خبررسانی زمینه‌ساز اطلاع و استفاده از امکانات پیشرفت است و به منظور استفاده از تجارب سایر ملت‌ها چگونگی این اطلاع‌رسانی اهمیت دارد.

روزی‌طلب افزود: در چگونگی اطلاع‌رسانی عنصر صداقت به میان می‌آید و صدق گفتار است که اطلاع‌رسانی را ماندگار می‌کند.

وی در این زمینه ابراز داشت: در قرآن در توصیف مومنان در کنار تقوی بر صدق تاکید شده و همچنین از قول پیامبر و وحی الهی به عنوان گفتاری صادقانه نام برده شده است.

توصیف روز قیامت به عنوان روزی که صداقت صادقان آشکار می‌شود و این نکته که نجات در صدق است، در ادامه مورد اشاره روزی‌طلب قرار گرفت و افزود: در قرآن از زبان اوصیا از خدا خواسته شده که ما را به صدق داخل کن و در حالی از دنیا خارج کن که بر آن باقی باشیم.

وی برای این سخنان خود از شواهد فقهی نیز مصداق آورد آنجا که گفت: زن و شوهر اگر نسبتی ناروا به یکدیگر بدهند با چهار بار قسم به خلاف آن موضوع، حد بر فرد جاری نمی‌شود و این به دلیل اهمیتی بوده که شارع شرع مقدس برای کلام صادقانه قائل شده است.

روزی‌طلب در ادامه سخنان خود با ذکر آیاتی دیگر از قرآن کریم صادقان را دارندگان تقوای الهی توصیف و اضافه کرد: تصدیق‌کنندگان دین خدا با حفظ پاکدامنی بسیار یاد خدا می‌کنند و خاشع و صابر هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با بیان این مقدمات ماندگاری خبر را به صداقت محتوا مشروط دانست و اصحاب رسانه حاضر در جلسه را به صدق توصیه کرد.

سرپرست خبرگزاری فارس در استان فارس دیگر سخنران این نشست بود که در سخنانی بر ضرورت نقد درونی و بیرونی رسانه‌ها تاکید کرد.

عزیزالله قهرمانی اظهار داشت: همان‌طور که هر مدیر یا حوزه کاری که نقد نشود احتمال لغزش بیشتری خواهد داشت، لازم است که گاهی مدیران و صاحب‌نظران نیز به نقد رسانه‌ها بپردازند تا جراید و خبرگزاری‌ها خود از در افتادن به مفسده‌ها مصون بمانند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر نقد منصفانه و عالمانه دقیقی در هیچ ستونی از مطبوعات و خروجی خبرگزاری‌ها در مورد عملکرد رسانه‌های این استان ندیدم و خوب است که صاحب‌نظران وارد این عرصه شده و رسانه‌ها نیز نقدپذیر شوند.

مدیرمسئول روزنامه عصر مردم نیز در این نشست خواستار این شد که ادارات و مدارس از نشریات برای ارتقای آگاهی‌های عمومی بهره بیشتری ببرند و در کتابخانه مدارس و ادارات آموزش و پرورش حداقل یک یا چند نشریه برای مطالعه موجود باشد.

محمد عسلی همچنین پیشنهاد داد که آموزش و پرورش این استان مستقل از نشریات داخلی وزارت آموزش و پرورش، اقدام به تاسیس یک روزنامه برای خود کند.

در ادامه مرتضی نوشاد سرپرست خبرگزاری پانا با تاکید بر جایگاه خبرگزاری پانا در اطلاع‌رسانی اخبار آموزش و پرورش، پیشنهاد تاسیس روزنامه آموزش و پرورش را با توجه به وظایف حرفه‌ای پانا و فراگیرتر بودن اطلاع‌رسانی الکترونیکی، اتلاف منابع و غیرضروری ارزیابی کرد.

در این دیدار سرپرست خبرگزاری شبستان و جمهوری اسلامی و یکی از پیشکسوتان عرصه خبر نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

انتهای پیام/ش10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول