اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی خبر داد

کنترل و مهار بیماری مشمشه در آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت‌: بیماری مشمشه در آذربایجان‌شرقی مهار شده و با همت دامپزشکان استان تحت کنترل قرار گرفته است.

کنترل و مهار بیماری مشمشه در آذربایجان‌شرقی
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، بهراد زندیه با اشاره به اینکه بیماری مشمشه در تک‌سمی‌ها یکی از بیمارهای قابل انتقال از دام به انسان است، اظهار داشت: در راستای شناسایی و مبارزه با بیماری مشمشه در باشگاه‌های سوارکاری استان، عملیات تست مالئیناسیون برای شناسایی اسب‌های مبتلا به این بیماری در تمام باشگاه‌های سوارکاری استان انجام گرفته و باید بگویم این بیماری هم اکنون مهار شده است.
وی یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم اداره کل دامپزشکی استان را پیشگیری از بیماری‌های مشترک و ارتقای بهداشت عمومی جامعه عنوان کرده و افزود: بیماری‌های مشترک انسان و دام از دو جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی بسیار حائز اهمیت است. 
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان یا زئونوزها بیماری‌ها و عفونت‌هایی هستند که به طور طبیعی بین حیوانات مهره‌دار و انسان انتقال می‌یابند، تصریح کرد: بر پایه اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) از میان ۱۷۰۹ عامل بیماری‌زای شناخته‌ شده در انسان، تعداد ۸۳۲ عامل یعنی ۴۹ درصد و از میان ۱۵۶ بیماری نوپدید و بازپدید شناخته‌ شده مشترک، تعداد ۱۱۴عامل یعنی ۷۴ درصد زئونوز است.
وی با بیان اینکه بروز عفونت‌های نوپدید و بازپدید طی دو دهه گذشته افزایش یافته است، افزود: واکسیناسیون گسترده دام‌ها علیه بیماری‌های بروسلوز، شاربن و آبله گاو و گوسفند همچنین هاری در گوشتخواران، انجام تست‌های کنترلی مانند توبرکولیناسیون گاوی برای شناسایی بیماری سل، تست بروسلوز گاوی و مالئیناسیون برای تشخیص بیماری خطرناک مشمشه در تک‌سمی‌ها، سمپاشی بدن دام و اماکن دامی و نظارت بر عرضه فرآورده‌های خام دامی و ایجاد پست‌های قرنطینه در نوار مرزی و داخل استان به منظور جلوگیری از سرایت بیماری‌های دامی و کنترل بهداشتی ورود و خروج دام و فرآورده‌های خام دامی و نظارت در نقل و انتقال آنها و صدور گواهی بهداشتی دام و فرآورده‌های خام دامی و بازرسی‌های قبل و بعد از کشتار دام و طیور از جمله برنامه‌های این اداره کل در زمینه کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام در این استان است.
زندیه با بیان اینکه باید این باور را در میان مردم ایجاد کرد که همکاری با ماموران و بازرسان دامپزشکی همواره در زمینه حفظ سرمایه‌های دامی و ارتقای بهداشت عمومی جامعه است، ادامه داد: تحقق بسیاری از برنامه‌های دامپزشکی استان در زمینه پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام منوط به همکاری‌های بین‌بخشی و نیز همکاری صاحبان دام با اکیپ‌های دامپزشکی است. 
زندیه، ضدعفونی مداوم اصطبل‌ها، اشیا و لوازم جانبی اسب‌ها را از اقدامات مهم و مؤثر در کنترل بیماری مشمشه عنوان کرده و افزود: به منظور پیشگیری و مبارزه با بیماری مشمشه که یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، اداره کل دامپزشکی استان اقدام به انجام تست مشمشه به صورت گسترده در تمام اسب‌داری‌های استان به منظور شناسایی احتمالی موارد مشکوک یا مثبت کرده است.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر تاکنون هیچ موردی از این بیماری در اسب‌داری‌های سطح استان گزارش نشده است، اظهار داشت: اما برای اطمینان و پیشگیری از شیوع و سرایت آن به انسان باید هر شش ماه در تمام اسب‌داری‌ها و باشگاه‌های نگهداری اسب این تست انجام شود. 
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت بیماری از حیث واگیری سریع و سرایت آن به انسان، اظهار داشت: به طور کلی تمام افرادی که در ارتباط مستقیم با تک‌سمی‌ها به ویژه اسب هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
انتهای پیام/ح30/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول