اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌‌شرقی خبر داد

اتمام بخشی از مرمت برج‌های تاریخی شهرستان کلیبر

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی استان آذربایجان‌شرقی در فهرست آثار ملی از اتمام بخشی از عملیات مرمتی برج‌های تاریخی شهرستان کلیبر خبر داد.

اتمام بخشی از مرمت برج‌های تاریخی شهرستان کلیبر

به گزارش خبرگزاری فارس از کلیبر، تراب محمدی بعد از ظهر امروز در بازدید از مرمت برج‌های تاریخی شهرستان کلیبر اظهار کرد: شهرستان کلیبر دارای 5 برج تاریخی بوده که مرمت دو برج «شجاع‌الممالک » و «فرخی» از سال گذشته آغاز شده است.

وی برج «شجاع‌الممالک »و «فرخی» را هشت ضلعی و در موقعیت مکانی داخل شهرستان کلیبر عنوان کرد و افزود: این آثار متاسفانه به مرور زمان و انجام ساخت و سازهای غیرمجاز در سال‌های گذشته و پیش از ثبت ملی، دچار آسیب‌هایی شده بودند که نیاز به مرمت اساسی در آنها احساس می‌شد.

محمدی تصریح کرد: برج «شجاع‌الممالک» در مجاورت خانه‌ای به همین نام واقع شده و با قدمتی مربوط به دوره صفویه‌، دارای اره‌های سنگی و بدنه‌ای آجری است که پوشش داخلی و گنبد خارجی آن در طول زمان آسیب‌های اساسی دیده بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان ‌با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته سال‌های گذشته در اطراف این بنا، اظهار کرد:  با استفاده از اعتبارات سال 90 در این اثر، آزادسازی حریم بنا و نیز اقدامات استحکام‌بخشی پی و پایه‌ها صورت گرفت.

محمدی آواربرداری و خاکبرداری داخل بنا را دیگر اقدامات مرمتی انجام شده در سال 90 در برج «شجاع‌الممالک» عنوان کرد و گفت: در سال‌جاری اقداماتی مانند اجرای پوشش بیرونی به صورت فرم اولیه و با استفاده از مصالح سبک، تعمیرات بدنه و نمای ازاره و نیز محوطه‌سازی نیز با استفاده از اعتبارات سال 91 انجام می‌شود.

وی با اشاره به برج «فرخی»، آن را واقع بر روی تپه‌ای معروف به «قلعه فرخی» عنوان کرد و یادآور شد: این برج دارای ازاره‌ای سنگی با بدنه‌ای آجری است که پوشش داخلی آن باقی مانده و پوشش بیرونی مخروطی شکلش از بین رفته است.

محمدی، با اشاره به مرمت‌های صورت گرفته روی این بنا، اظهار کرد: انجام عملیات استحکام‌بخشی پی و پایه‌ها، اجرای طاق دزد برای همسطح‌سازی، خاکبرداری و آواربرداری داخل بنا، تعمیرات اساسی پوشش گنبد بیرونی و ایزولاسیون آن از جمله عملیات مرمتی صورت گرفته از اعتبارات سال 90 در برج «فرخی» به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خاطرنشان کرد: در سال‌جاری نیز اقداماتی مانند اجرای پوشش مخروطی شکل با شیروانی و مصالح سبک، و آزادسازی و تملک ابنیه حریم اثر انجام خواهد شد.

محمدی با اشاره به وجود پنج برج تاریخی در شهرستان کلیبر تصریح کرد: سه مورد از این برج‌ها در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده‌اند، که با مرمت اساسی دو برج آن، دیگر موارد نیز مورد رسیدگی و مرمت قرار خواهند گرفت.

انتهای پیام/‌ش20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول