اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی:

زلزله ارسباران 12 هزار کارگاه قالی‌بافی را از بین برده است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه عمده فعالیت مردم هریس و ورزقان قالی‌بافی است، گفت: متاسفانه زلزله اخیر 80 درصد از کارگاه‌های فرش‌بافی در منطقه را از بین برده است.

زلزله ارسباران 12 هزار کارگاه قالی‌بافی را از بین برده است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی سلیمانی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در زلزله اخیر 12 هزار کارگاه قالی‌بافی که به صورت خانگی فعالیت می‌کردند، از بین رفته است.

وی با اعلام اینکه اکثر قالی‌بافان بیمه تامین اجتماعی بوده‌اند، اظهار کرد: برای این منظور ستاد بحران تشکیل شده و پس از اقدامات اولیه، درمان مصدومان و حادثه‌دیدگان میزان خسارات و تلفات برآورده شده و رسیدگی به وضع مسکن، بهداشت و معیشت قالی‌بافان به عمل خواهد آمد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی افزود: فرش هریس با پیشینه تاریخی که دارد به لحاظ طرح و نقشه اصیل آن زینت‌بخش گالری‌های مهم دنیا بوده است و شهرت جهانی دارد.

سلیمانی تصریح کرد: پنج نسخه از طرح‌های هریس ثبت جهانی شده‌اند و در میان مردم نیز فرش هریس نماد زیبایی، خلاقیت، قدمت و ارزشمندی است.

وی اظهار کرد: فرش هریس به خاطر استحکام، استفاده از الیاف طبیعی، طبیعی بودن رنگ‌ها و طرح بدیع نقش و نگارها نه تنها در «قره‌داغ» بلکه در بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین بازار فرش جهان (بازار تبریز) بسیار مشهور بوده است.

سلیمانی همچنین گفت: قبل از وقوع زلزله ارسباران، صنعت دامداری و قالیبافی عمده‌ترین منبع درآمد اهالی زلزله‌زده دهستان «اسپیران» تبریز و شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس بوده است که متاسفانه در اثر زلزله هر دو صنعت آسیب جدی دیده است.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول